Blöt/snöig/isig dygnet om - bekymra sig?

Sv: Blöt/snöig/isig dygnet om - bekymra sig?

haha, klippa en rutig häst? :rofl:

Man kommer väl inte veta om man gjort rätt för än man provat att klippa....men då är det lite sent att ändra sig :p

Det värsta med lång päls som torkar långsamt tycker jag är att hästen har en tendens att lukta apa...:crazy:

Jag har haft ett annat problem.. min nordsvensk men rejäl päls, har varit svettig på morgonen när han ska ut trots att det är ett "kall-stall".. dock står det ytterligare 5 hästar i stallet så det värms ju upp några grader på natten.

Jag valde mellan att klippa honom eller ställa honom i en ute-box men jag valde det senare som jag tror han mår bäst av för tillfället iaf.:)

Ja fy så illa det kan lukta ibland :crazy: Är det fukten som luktar? Instängd fukt..?

Jag rider mina hästar, ungefär 6 dagar i veckan. Jag kan rida dem rätt rejält (långa galopper och travsträckor, dressyrarbete) utan att det blir svettiga såhär års. Jag har araber med TJOCK päls. På hösten, däremot, blir de ofta svettiga eftersom de börjar sätta päls långt innan det är kallt ute. Om mina blir svettiga efter en ridtur brukar jag skritta av dem extra länge, men sedan skickas de ut i hagen direkt. De blir inte dyblöta, och torkar snabbt in mot huden.

Kommer du sätta igång hästen medan det fortfarande är kallt? Då tror jag absolut att de kan börja svettas mycket. Mina hästar är ju i full kondis när kylan kommer, och blir sällan ansträngda vid uterritter.

Kommer du sätta igång hästen medan det fortfarande är kallt? Då tror jag absolut att de kan börja svettas mycket. Mina hästar är ju i full kondis när kylan kommer, och blir sällan ansträngda vid uterritter.

Beror på hur länge det tänker vara kallt, och hur lång tid det tar att få ihop vagnen och så. Men kommer sätta igång medan han fortfarande har vinterpäls, utan tvekan. Och han är helt ur kondition, så han lär nog svettas en hel del. Men hoppas det ska räcka med att klippa lite på undersidan av halsen och mellan frambenen, vi får se, räknar med att kunna klippa men fortsätta ha otäckad dock oavsett =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 970
Senast: Lavinia
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar