Blöt häst i transport

Sianli

Trådstartare
Imorgon ska jag åka 5 timmar med min häst och det kommer regna konstant tills dess (han går ute dygnet runt och har inget täcke på sig just nu). Kan man åka med en blöt häst i transporten eller blir han kall etc?

Beror på temperaturen och om du stänger luckan eller inte. Men ett tunt svetttäcke kanske inte är fel.

Nettäcke med tunnt fleece/sommartäcke över, är vad man använd de senaste 30-40 åren med temp över 10 grader, lägre temp är nättäcke med filttäcke att föredra. Viktigast är dock att se till så det inte blir drag i transporten. Vet att många freakar ut när de ser fukten på yttertäcket, men hästen mår bra och är torr och lagom varm därunder.

Vad kommer det vara för temperatur när ni ska åka? Är det 20 grader eller mer så hade jag inte lagt på något men under 10 hade jag lagt på ett tunt ulltäcke. Däremellan beror det på häst. Mina hade jag inte lagt på men en häst som står och spänner sig, har några kroppsliga problem eller så kan behöva något tunnare svettäcke.

Jag hade nog övervägt ett tunnare ylletäcke beroende på hur känslig hästen är och hur varmt det är ute. Jag har helt slutat använda fleece på blöta hästar om det är mer än bara en kort stund, tycker fleece bara blir kallt när det är blött och då funkar ylle mycket bättre.

Imorgon ska jag åka 5 timmar med min häst och det kommer regna konstant tills dess (han går ute dygnet runt och har inget täcke på sig just nu). Kan man åka med en blöt häst i transporten eller blir han kall etc?

Om du väljer att lägga på täcke så har ju hästen torkat rätt snart oavsett, precis som den hade gjort (lite snabbare utan täcke rentav) i transport och milda sommartemperaturer . Så väljer du att lägga på täcke är det verkligen ett måste tycker jag att du isåfall inpå någon timma i transporten stannar och kollar av hästen och tar av täcket .

Jag hade skrapat av det vatten som går ur pälsen och sedan lastat. Inget täcke. Nu kör jag med stängd lucka och har god ventilation (det drar inte). Det är inte kallare för hästen att åka transport blöt än att stå i stallet blöt. Kommer den bort från regnet så har den snart torkat dessutom. Ge den lite hö att äta så håler den sig varm.
Enda gången jag har täcke på hästen vid transport är när den har täcke annars också.

Det är inte kallare för hästen att åka transport blöt än att stå i stallet blöt.

Nja, det där behöver ju inte vara sant. Beroende på ventilationens utformning kan det vara rejält mycket kallare att stå i transport än i stall. Drar det in över hästen (traditionell ventilation) blir det betydligt svalare, och eftersom hästen inte kan motionera eller ens vända sig kan den heller inte hålla uppe cirkulationen.

Jag hade möjligen slängt på ett fleecetäcke och tagit av det efter 30 minuter eller så.

Ska du ta hem från bete? Jag brukar alltid se till så att de får stå en stund utanför hagen/ i stallet/ i transporten och käka lite hö. Ev. gör man en höviska och masserar dem med.

Nja, det där behöver ju inte vara sant. Beroende på ventilationens utformning kan det vara rejält mycket kallare att stå i transport än i stall. Drar det in över hästen (traditionell ventilation) blir det betydligt svalare, och eftersom hästen inte kan motionera eller ens vända sig kan den heller inte hålla uppe cirkulationen.

Jag hade möjligen slängt på ett fleecetäcke och tagit av det efter 30 minuter eller så.

Om det *drar* ja, då blir det självklart kallare. Nu bör det ju inte dra på hästen. Ett par grader kallare bör den dessutom klara av. Temperaturen ute nu är ju inte direkt frostgrader tänker jag?

Tja, jag har 11 grader just nu...

Hur gör du om du har din häst ute på natten och det kommer regn? Går du ut och lägger på täcke? Där jag bor har det varit så lite som 4-5 grader på natten plus hällregn nu under sommaren. En frisk häst bör klara av det tänker jag? Lite samma sak med en häst som åker blöt i en transport.
Kör man en blöt häst i 11 grader som kanske blir 9-10 grader inne i släpet, och den har hö att tugga på så bör den ju torka rätt snart.

Självklart är hästar individer och klarar värme och kyla olika bra. :)

Hur gör du om du har din häst ute på natten och det kommer regn? Går du ut och lägger på täcke? Där jag bor har det varit så lite som 4-5 grader på natten plus hällregn nu under sommaren. En frisk häst bör klara av det tänker jag? Lite samma sak med en häst som åker blöt i en transport.
Kör man en blöt häst i 11 grader som kanske blir 9-10 grader inne i släpet, och den har hö att tugga på så bör den ju torka rätt snart.

Känsliga hästar går hos oss inte ute över natten. Mindre känsliga hästar behöver inte täckas om det inte blir oväder i dagar, men då tar jag hellre in.

Ska jag stänga in hästen och begränsa den i transport, tar jag också ansvaret för att den inte själv kan hålla värmen.

Hällregnar det och är 4-5 plusgrader så får mina komma in på natten. Det ser jag som normalt sunt förnuft. Hästen fryser lika mycket då som hen gör på hösten eller vintern i de väderförhållandena och då har de flesta täcke på sina hästar och de får gå in nattetid/har lösdrift så de kan komma under tak. Jag har noll och ingen förståelse för detta fenomen att låta hästarna stå ute i sådant väder dygnet runt bara för att det är sommar.

Jag lastade två helt genomblöta hästar efter träning i oväntat regnväder i veckan som gick ( mkt regn men ganska varmt 17-18 grader) Jag hade lite dåligt samvete över att jag inte hade täcken med men till min förvåning var båda i princip helt torra när jag var hemma 30 min senare. Körde med takventilationen öppen och bakluckan i nästan stängd läge.

Hällregnar det och är 4-5 plusgrader så får mina komma in på natten. Det ser jag som normalt sunt förnuft. Hästen fryser lika mycket då som hen gör på hösten eller vintern i de väderförhållandena och då har de flesta täcke på sina hästar och de får gå in nattetid/har lösdrift så de kan komma under tak. Jag har noll och ingen förståelse för detta fenomen att låta hästarna stå ute i sådant väder dygnet runt bara för att det är sommar.

Går du ut och kollar vädret mitt i natten? Här kan det nämligen bli kallt och börja hällregna mitt i natten och utan förvarning. Tyvärr har jag inte den möjligheten som inhyrd.

Går du ut och kollar vädret mitt i natten? Här kan det nämligen bli kallt och börja hällregna mitt i natten och utan förvarning. Tyvärr har jag inte den möjligheten som inhyrd.
Jag har koll på vädret. Idag när det finns hur många vädersidor och appar som helst så är det inget större problem att förutse om det ska bli 4-5 grader och långvarigt ösregn och det är verkligen inte svårt när det handlar om flera dygn med sådant väder. Såpass väl stämmer det att jag de senaste tio+åren inte har blivit överraskad av ösregn och 4-5 plusgrader när de har lovat uppehåll och 15-16 grader nattetid. Sedan ser jag det inte som så farligt om det regnar lite någon timme utan det handlar om när det är långvarigt ösregn och kyla. Jag tycker att det är enormt märkligt att det inte krävs torr liggplats när betestillväxt sker. Det borde vara så självklart. Jag förstår inte heller varför det skulle vara värre med kyla och regn en viss årstid. Ska man hårdra det så får man inte heller ha hästar ute dygnet runt utan torr liggplats dvs. godkänd lösdriftshall, när det är under 5 plusgrader eftersom ingen betestillväxt sker då.

Jag har koll på vädret. Idag när det finns hur många vädersidor och appar som helst så är det inget större problem att förutse om det ska bli 4-5 grader och långvarigt ösregn och det är verkligen inte svårt när det handlar om flera dygn med sådant väder. Såpass väl stämmer det att jag de senaste tio+åren inte har blivit överraskad av ösregn och 4-5 plusgrader när de har lovat uppehåll och 15-16 grader nattetid. Sedan ser jag det inte som så farligt om det regnar lite någon timme utan det handlar om när det är långvarigt ösregn och kyla. Jag tycker att det är enormt märkligt att det inte krävs torr liggplats när betestillväxt sker. Det borde vara så självklart. Jag förstår inte heller varför det skulle vara värre med kyla och regn en viss årstid. Ska man hårdra det så får man inte heller ha hästar ute dygnet runt utan torr liggplats dvs. godkänd lösdriftshall, när det är under 5 plusgrader eftersom ingen betestillväxt sker då.

Jag har blivit överraskad av dåligt väder på natten TROTS att jag har koll på nyheter, appar osv. Min häst gillar inte regn och vill gärna komma in eller ha regntäcke ute. I år har vädret varit så kasst att hon endast fått tillbringa max 15 nätter ute. Ändå har jag blivit överraskad att det regnat i flera timmar när jag sovit.
Jag förstår inte heller hur det kan vara tillåtet att släppa ut hästar utan regnskydd bara för att det är betestillväxt. Tyvärr är det sällan min häst är såpass "smart" att hon faktiskt utnyttjar regnskyddet som finns. Hon står mest där om det är väldigt varmt och mycket flygfän i luften.
Vad gäller betestillväxt så slutar det knappast växa om någon natt här eller där understiger 5 grader. Enligt Länsstyrelsen så gäller detta; "När medeltemperaturen understigit + 5 grader fem dygn i sträck anses betestillväxten ha upphört.". Alltså är det *medeltemperaturen* som ska vara under 5 grader och är det 4 grader på natten och 10 på dagen så blir ju inte medeltempen under 5 grader och dessutom ska det vara 5 dygn i sträck.

Jag ger mig nu i denna diskussionen. Vi tycker nog egentligen samma sak, men uttrycker oss olika. :)

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 294
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama