Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Imorgon ska jag åka 5 timmar med min häst och det kommer regna konstant tills dess (han går ute dygnet runt och har inget täcke på sig just nu). Kan man åka med en blöt häst i transporten eller blir han kall etc?
Det är inte kallare för hästen att åka transport blöt än att stå i stallet blöt.
Nja, det där behöver ju inte vara sant. Beroende på ventilationens utformning kan det vara rejält mycket kallare att stå i transport än i stall. Drar det in över hästen (traditionell ventilation) blir det betydligt svalare, och eftersom hästen inte kan motionera eller ens vända sig kan den heller inte hålla uppe cirkulationen.
Jag hade möjligen slängt på ett fleecetäcke och tagit av det efter 30 minuter eller så.
Om det *drar* ja, då blir det självklart kallare. Nu bör det ju inte dra på hästen. Ett par grader kallare bör den dessutom klara av. Temperaturen ute nu är ju inte direkt frostgrader tänker jag?
Tja, jag har 11 grader just nu...
Hur gör du om du har din häst ute på natten och det kommer regn? Går du ut och lägger på täcke? Där jag bor har det varit så lite som 4-5 grader på natten plus hällregn nu under sommaren. En frisk häst bör klara av det tänker jag? Lite samma sak med en häst som åker blöt i en transport.
Kör man en blöt häst i 11 grader som kanske blir 9-10 grader inne i släpet, och den har hö att tugga på så bör den ju torka rätt snart.
Självklart är hästar individer och klarar värme och kyla olika bra.
Hur gör du om du har din häst ute på natten och det kommer regn? Går du ut och lägger på täcke? Där jag bor har det varit så lite som 4-5 grader på natten plus hällregn nu under sommaren. En frisk häst bör klara av det tänker jag? Lite samma sak med en häst som åker blöt i en transport.
Kör man en blöt häst i 11 grader som kanske blir 9-10 grader inne i släpet, och den har hö att tugga på så bör den ju torka rätt snart.
Självklart är hästar individer och klarar värme och kyla olika bra.
Hällregnar det och är 4-5 plusgrader så får mina komma in på natten. Det ser jag som normalt sunt förnuft. Hästen fryser lika mycket då som hen gör på hösten eller vintern i de väderförhållandena och då har de flesta täcke på sina hästar och de får gå in nattetid/har lösdrift så de kan komma under tak. Jag har noll och ingen förståelse för detta fenomen att låta hästarna stå ute i sådant väder dygnet runt bara för att det är sommar.
Jag har koll på vädret. Idag när det finns hur många vädersidor och appar som helst så är det inget större problem att förutse om det ska bli 4-5 grader och långvarigt ösregn och det är verkligen inte svårt när det handlar om flera dygn med sådant väder. Såpass väl stämmer det att jag de senaste tio+åren inte har blivit överraskad av ösregn och 4-5 plusgrader när de har lovat uppehåll och 15-16 grader nattetid. Sedan ser jag det inte som så farligt om det regnar lite någon timme utan det handlar om när det är långvarigt ösregn och kyla. Jag tycker att det är enormt märkligt att det inte krävs torr liggplats när betestillväxt sker. Det borde vara så självklart. Jag förstår inte heller varför det skulle vara värre med kyla och regn en viss årstid. Ska man hårdra det så får man inte heller ha hästar ute dygnet runt utan torr liggplats dvs. godkänd lösdriftshall, när det är under 5 plusgrader eftersom ingen betestillväxt sker då.Går du ut och kollar vädret mitt i natten? Här kan det nämligen bli kallt och börja hällregna mitt i natten och utan förvarning. Tyvärr har jag inte den möjligheten som inhyrd.
Jag har koll på vädret. Idag när det finns hur många vädersidor och appar som helst så är det inget större problem att förutse om det ska bli 4-5 grader och långvarigt ösregn och det är verkligen inte svårt när det handlar om flera dygn med sådant väder. Såpass väl stämmer det att jag de senaste tio+åren inte har blivit överraskad av ösregn och 4-5 plusgrader när de har lovat uppehåll och 15-16 grader nattetid. Sedan ser jag det inte som så farligt om det regnar lite någon timme utan det handlar om när det är långvarigt ösregn och kyla. Jag tycker att det är enormt märkligt att det inte krävs torr liggplats när betestillväxt sker. Det borde vara så självklart. Jag förstår inte heller varför det skulle vara värre med kyla och regn en viss årstid. Ska man hårdra det så får man inte heller ha hästar ute dygnet runt utan torr liggplats dvs. godkänd lösdriftshall, när det är under 5 plusgrader eftersom ingen betestillväxt sker då.