Blommor...

Maira

Trådstartare
...till era hem. Både kruk o snitt. Var handlar ni dem? I entrén till Netto, på ICA, i handelsträdgård eller på interflora i stan?

Märker ni någon kvalitétsskillnad?

Sv: Blommor...

Krukväxter vill jag köpa från handelsträdgård eller liknande, alternativt få sticklingar av vänner. Har iofs gjort några undantag och märker ingen större skillnad på vad jag klassar som ganska "enkla" krukväxter. Däremot t.ex. orkidéer har jag provat att köpa från Maxi och liknande och det blir sällan bra för mig, men när de är köpta från handelsträdgård överlever de.

Snittblommor brukar bli ganska spontana inköp och då är det följaktligen när det är något erbjudande på lokala icaaffären, och jag köper det mest för att sätta lite extra färg på hemmet. Då känner jag att det kanske inte riktigt spelar så stor roll om de står 3 eller 7 dagar..
Blomsterbutiker finns inga i min direkta närhet så det är inget jag tar mig till bara "sådär", men skulle jag ge bort en bukett till någon skulle jag inte köpa den på ica, utan från en blomsterbutik/florist.

Har själv jobbat på handelsträdgård där vi hade snitt också, och där kunde jag ta hem buketter som blivit lite för skamfilade för att sälja, men som fortfarande var toppenfina i mina ögon. Efter att jag plockat hem dem (då de alltså stått ett antal dagar i kylen) stod de lätt 5-6 dagar till hos mig. Och det har jag aldrig lyckats med med icabuketter...

Så summa summarum: ja, jag tror det är skillnad :)

Har sedan innan sommaren 4 st orkideer hemma som jag köpt på City Gross för 79 kr styck. En med fyra stänglar, en med tre o de andra två med två stänglar. De har alla blommat o fått mängder med nya knoppar ända sen jag tog hem dem. Underbar kvalitet. Har köpt på handelsträdgårdar förut för det dubbla/tredubbla men med sämre kvalitet.

Krukväxter snor elelr får jag skott av...

snittblommor köper jag aldrig till mig själv så det vet jag inget om. Det är mest uppvaktnings-, avtacknings- eller begravningsblommor jag köper. Och då handlar jag alltid på blomsteraffären eller handelsträdgården.

det finns en firma som säljer blommor till dagligvaruhandeln, S- blommor, dom har otroligt fin kvalité på sina blommor, jag är orkideétokig och dom är i ett otroligt skick om man handlar dom när dom inte stått på affären över en vecka.
Det var likadant när jag handlade andra blommor, mycket bra skick på blommorna, dom vet verkligen vad dom gör.
Om dom däremot säljer i hela landet vet jag inget om dock.
Ja, jag handlar på Ica, Willys m.m (fått många roliga orkideéhybrider till inga pengar)men bara från S-blommor.

Jag blir mest besviken på dyra blommor.

Händer emellanåt att jag köper snittblommor, både från dyra blomsteraffären och på Willys/Plantagen. Varje gång vissnar de dyra blomsterhandelblommorna efter två-tre dagar, trots att de enligt expediten ska stå runt en vecka. Och då sköter jag dem helt enligt anvisningar.

När jag köper inomhuskrukväxter (oavsett om det är på ica, blomsteraffär eller handelsträdgård) så brukar jag alltid börja med att ta skott från dem. 9 gånger av 10 blir den köpta plantan inte långlivad, men skotten överlever och blir med tiden till starka och fina krukväxter.

Köper mycket orkideer och märker faktiskt ingen skillnad på dyra sorter eller såna som är inköpa på Ikea. Har inte så mycket andra krukväxter, men dom som är finast är inköpta på Ica :)

Krukväxter köper jag i handelsträdgården, alternativt tar egna sticklingar.
Buketter köper jag aldrig till mig själv, men de jag köper och ger bort köper jag hos blomsterhandlaren. :)

Och ja, det är en enorm skillnad på blommorna jämfört med de man köper på ex. ICA som är så hårt drivna för att vara fina där och då.

kl

jag älskar orkideer, men faktiskt så har dom jag köpt på riktigt blomsteraffär aldrig blommat om. Men dom 2 jag köpt på Ica maxi dom blommar om hur många gånger som helst.

Gillar också orkideer. Köpte ett gäng från ÖB billigt och de blommar som bara den och sätter nya stänglar. Otroligt prisvärt.

På vår handelsträdgård eller på min älskade blomsteraffär i Göteborg, älskar snittblommor! :d:love:

Livet blir så mycket roligare med färska blommor & fina buketter när man går bort! :laugh:

De flesta blommorna kommer från blomsteraffären i byn, kan bli dyrt att gå in där då de är duktiga på göra olika blomuppsättningar, stödjer hellre dem än en kedja. Tycker att blommorna håller också, har orkideer som precis vissnar och kallor som har stått över ett år

Gillar också orkideer. Köpte ett gäng från ÖB billigt och de blommar som bara den och sätter nya stänglar. Otroligt prisvärt.

Aha! :idea:

Kanske därför jag aldrig lyckas med orkideer.
Jag köper inga själv utan får i present (vilket känns bortkastat eftersom jag inte gillar dem! De är ju så fula!) Blommorna ramlar av efter en vecka, och de blommar aldrig om. Ändå sköter jag dem exakt efter anvisningarna.

Kanske ska be eventuella uppvaktare att köpa dem på ÖB :D - om de nu nödvändigtvis måste köpa orkideer....

De flesta blommorna kommer från blomsteraffären i byn, kan bli dyrt att gå in där då de är duktiga på göra olika blomuppsättningar, stödjer hellre dem än en kedja. Tycker att blommorna håller också, har orkideer som precis vissnar och kallor som har stått över ett år

Åh, detta glädjer ett blomsterhandlarhjärta!:bow:

Lokala blomsterhandeln på ett hörn. Joo jag tycker jag märker skillnad, det tar några dagar längre tid innan de ser sorgsna ut jmf med de gånger jag köpt på ICA (krysantemum köpt på blomsteraffär kan ju hålla i två veckor eller mer). Men den verkliga fördelen är ju att jag vill ha en blomma (eller kanske tre) inte en ganska ful bukett.

Krukväxter är nog mest sticklingar här (de är uråldriga och många så det blir inte så mycket köpt, de är i övre tonåren). Utom orkidéer som är köpta på IKEA, märkligt bra kvalitet, blommar jämt och dör inte (har en lite mer sällsynt köpt på utställning, men den blommar inte).

Senast ändrad:

Måste fråga... ni som tar div sticklingar; de är ju inte speciellt fina i början... Var förvarar ni dem? Man har ju inte hur många fönster som helst.

Jag skulle tycka att det vore skitkul att testa att dra upp olika sticklingar men har inte plats för dem. :confused:

I fönstret ;) de får stå där och se sorgsna ut. Men de jag tog senast när jag var student hade jag på balkongen i korridoren helt enkelt. De dessförinnan befolkade fönsterbrädet i tonårsrummet.

(när jag drog upp en liten citron från kärna härom året så fick den också leva balkongliv tills den stack upp nosen).

Kanske ska understryka att jag alltså kör hibiscus och sticklingarna då sätts i fuktig jord, en genomskinlig plastpåse där man klippt av båda hörnen för cirkulation sätts över. Sedan står de där och ser halvdöda ut ett halvår eller så. :p Ingenting för den inredningsmedvetne.

(Det är å andra sidan inte heller 20 år gamla, ca en meter höga, hibiscusmonster överallt heller. Det är nog mer för den bohemiska ;) funkar bra med alla väggar täckta av bokhyllor, inga gardiner (gah det skulle se förfärligt ut med blommorna och gardiner) och stor återhållsamhet på mattor.)

Och jo jag håller med om problemet, om blommorna envisas med leva så kan man inte heller skaffa nya om man inte flyttar... (nu är tyvärr orkidéekvoten också fylld) så nu blir det snittblommor.

Senast ändrad:

Måste fråga... ni som tar div sticklingar; de är ju inte speciellt fina i början... Var förvarar ni dem? Man har ju inte hur många fönster som helst.

Jag skulle tycka att det vore skitkul att testa att dra upp olika sticklingar men har inte plats för dem. :confused:

Jag förstår inte problemet? Eller så förstår jag inte frågan? :confused:

Om jag tar en stickling någonstans så ställer jag den oftast i jord. Den får en liten kruka och ställs i en plastpåse som jag knyter löst. Där står den som ett litet plastpåsespöke på fönsterbrädan. En baby i kuvös ;)

Efter några veckor har den börjat skjuta nya blad och då tar jag bort plastpåsen. Då är den en liten krukväxt i en liten kruka med en liten ytterkruka.

Var i processen finns problemet?

(eller så är jag en baglady som inte bryr sig om det oestetiska med plastpåsespöke i köket :angel: )

Jag brukar inte förvara mina på fönsterbänken, utan på en ljus plats en bit in i rummet. Oftast använder jag sådana små plastkrukor som man sår i och de tar inte mycket plats alls. Har man flera krukor på gång samtidigt kan man ställa ihop dem på en bricka så slipper man ha en massa plastpåsar överallt i huset.

För det mesta har jag inte mer än 1-2 krukor på gång samtidigt och då blir det inget problem varesig med utrymmet eller det estetiska :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·
Trädgård & Växter Jag har hittat ett par gamla utekrukor (ca 50 cm i diameter) som jag skulle vilja plantera något färgglatt, lättskött och hyfsat...
2
Svar
27
· Visningar
2 161
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?