Blommor som tål stark sol

Sorbe

Trådstartare
Jag har många fönster i vardagsrum och sovrum som står i stekande sol från 12 tills solen går ner över trädtopparna...
Orkidéerna trivs självklart inte där. Pelargonerna tycker det är underbart men jag skulle vilja ha fler växter!
Våreld har jag två som klarat sig ett tag nu men man ser på bladen att de är lite väl brända, försöker vända på dem ibland.
Garderobsblomma, vill de stå i direkt sol?

Tips på andra blommor/växter? Ett måste är att de inte är giftiga för katter men det kan jag kolla upp själv! :)

Jag har två våreld i ett sånt fönster och de blommar som sjutton men som du säger så bränns bladen. Sen står det en Hoya Carnosa i samma fönster och den växer så det knakar så den trivs helt klart! Måste nog utöka klätterställningen till den :D
20140509_214927.jpg

mina St paulior står väldigt varmt och soligt och trivs med det. Dock kan man behöva vänja in dom lite för just solen för annars blir bladen solblekta och genomskinliga i början. Det är väl antagligen för att dom står i växthus där ljuset inte är så starkt. Men dom tål det helt klart!

Finns ju massor av roliga sorters pelargoner som ser olika ut.

Men annars, sätt lite melonfrön nu så kanske du får meloner till sensommaren. De ska trivas i söderfönster.

Jag har samma problem. Förutom pelargon har jag en gullranka som verkar trivas både i mörka rum och i starkt solljus. Eller, det är min sambos, den dör inte av något, annars hade den inte funnits länge :angel:

Nu testar jag skelettblad, som jag gillar, det verkar som att den klarar solen bra!

Jag har bara fönster i söderläge så jag känner igen problemet. Det som överlevt (än så länge) hos mig är ampelilja, fredskalla och paradisträd. Och våreld såklart.

Jag har också katter, ampelliljorna blir frekvent tuggade på med jag har ändå flera glada generationer av den.

Jag har en australiensk hoya i vårt köksfönster, där solen gassar nästan hela dagen, den trivs utmärkt!
Iofs inga blommor, men ändå fin att se på.

Jag har bara fönster i söderläge så jag känner igen problemet. Det som överlevt (än så länge) hos mig är ampelilja, fredskalla och paradisträd. Och våreld såklart.

Jag har också katter, ampelliljorna blir frekvent tuggade på med jag har ändå flera glada generationer av den.

Tror fredskallan är farlig för katter, bara ett tips!
Ampellilja ska jag spana in, eftersom det är en bra kattväxt. :D

Tack ni andra för tips! :)

Fredskallan frodas inte direkt, men den överlever. :D Men det stämmer visst att den inte är bra för katter. Den står i ett rum som är stängt när inte jag är där, så jag kan hålla lite extra uppsikt. Men bra att du sa det, jag hade glömt att kolla upp det.

Tror fredskallan är farlig för katter, bara ett tips!
Ampellilja ska jag spana in, eftersom det är en bra kattväxt. :D

Tack ni andra för tips! :)
Justja! Jag har flasklilja också! Den älskar katten hos mamma att tugga på så vi byts av med växterna. När de blir för nedtuggade kommer de till mig på tillväxt och katten får hem en stor fin :D

Hibiskus! De ÄLSKAR solen. Mina står i full sol ca 12-19 och behöver då vattnas upp till tre gånger/dag (rejält). Min absoluta favoritblomma.

Palettblad trivs i sol och får vackrare bladfärger ju mer ljus de får. De kan dock vara rätt törstiga i riktigt varma och soliga lägen, men med tillräckligt mycket jord får de ju lättare att hålla en jämn vätskebalans.

Hade tänkt föreslå Kroton också, en annan bladväxt som precis som palettblad blir vackrast i full sol, men den vill jag minnas är giftig för katter.

Jag har min garderobsblomma i söderfönster. Man måste skilja på "tål" och "trivs" när det gäller växter. Just för garderobsblomman skulle jag säga att den tål skugga oerhört bra, men att den trivs i ljus om den kan få det. I väldigt gynnsamma och ljusa lägen kan den t.o.m. blomma. Det kräver en annan vattning än i de allra mörkaste delarna av ens hus, men det är fortfarande ingen törstig växt ens i full sol, det kan man se på de köttiga och blanka bladen bland annat. :)

Edit: Bougainvillea kanske också kan vara ett alternativ? Trivs utmärkt i varma söderfönster :)
Och såklart suckulenter/fetbladsväxter.
Titta generellt sett efter växter med ljusa/silvriga blad, ludna blad eller köttiga och högblanka blad, det är växter med olika strategi för att kunna hindra avdunstning i värme och sol, så de borde trivas bra.

Senast ändrad:
Kan du inte ha persienner/rullgardiner eller liknande så att du kan filtrera bort en del av det starka solljuset? Tycker att det skulle bli gräsligt varmt inne med?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·
Trädgård & Växter Då både hund och katt använder köksfönstret som utkiksplats måste växterna vara ofarliga för dem. De ska också tåla stark sol och vara...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: TinyWiny
·
Trädgård & Växter Jag blir tokig. Jag vill ha en hög växt som tål stark sol (västfönster) där det blir varmt på eftermiddagen. Eftersom fönstret är högt...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 210
Senast: MJLee
·
Trädgård & Växter Jag skulle vilja ha lite tips på blommor och var de kan trivas i min lägenhet! Skulle gärna ha en på matbordet, köpte en blomma för...
Svar
5
· Visningar
3 878
Senast: Snuffel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka