Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Lilla E kissade på pottan imorse 😊 Hon ville gå samtidigt som jag gjorde morgonkiss :D och hade för första gången tålamod att sitta still. Tillslut sa hon "det kommer kiss nu" och förr har det inte stämt men nu var det sant. Det var en stolt tjej efteråt ❤️

Nu är lilltjejen hos sin pappa större delen av kommande vecka och där tror jag inte han lägger vikt på det just nu, så det får bli lite på om pö fram till semestern.

En "skola" är väl att faktiskt inte fråga/påminna alls, utan bara prata om att "nästa gång hamnar kisset i pottan!" om det händer olyckor. Andra jag vet har fortsatt med rutinerna och ändå haft ganska lätt att få blöjfria barn. Jag påminde definitivt för mycket med ettan, det tog lång tid för honom att lära sig känna.
Tack för svar! Jätteintressant att få ta del av andras erfarenheter. Jag vet inte hur vi ska göra, dottern känner redan nu innan hon behöver kissa. Jag är orolig över att göra det till en för stor grej med henne, utan vill helst avdramatisera hela grejen. Vi får nog påminna rätt lite tänker jag, men kanske erbjuda pottan efter att hon ätit och sovit bara?

Inser att jag inte vet någonting om potträning egentligen 🙈.

Haha, ja, att fånga en hel kiss tycker jag verkar helt omöjligt 😅. Då har du ju lyckats se nåt tecken på att det är på väg, jag ser ingenting. Men lyckas inte heller ha uppmärksamheten på dem hela tiden eftersom de är två 😂
Hehe okej! Ja men nu blir det ju att jag tar henne till pottan varje gång hon tittar på snippan. 😂

Efter 2 h fruktlös nattning (med en väldigt ledsen och orolig tjej) gav vi upp, satte på blöja och pyjamas och tog välling i sängen = somnade på 3 minuter. :heart Blev uppenbart för mycket på en gång, och känns inte rätt när det säkert också hade blivit en strulig natt på det..Så det får bli att köra dagtid bara.

Jättebra grej att ta med sig! Hur ska man tänka, alltså hur ofta ska man erbjuda/påminna om pottan?

Aldrig 😬

Eller vad man ”ska” det beror ju lite på hur man väljer att potträna och hur gammalt barnet är. vi har pottränat enligt boken Bebis på pottan och då är det punktmarkering, lära sig märka signaler och inga påminnelser som är grejen i början. Potträning på 3 dagar är väl något liknande. Det betyder inte att vi lyckades helt med att inte påminna 😜

Hehe okej! Ja men nu blir det ju att jag tar henne till pottan varje gång hon tittar på snippan. 😂

Efter 2 h fruktlös nattning (med en väldigt ledsen och orolig tjej) gav vi upp, satte på blöja och pyjamas och tog välling i sängen = somnade på 3 minuter. :heart Blev uppenbart för mycket på en gång, och känns inte rätt när det säkert också hade blivit en strulig natt på det..Så det får bli att köra dagtid bara.
Låter klokt att skippa natten! Det kommer när hon är redo ❤️

Det låter klokt att backa ett steg tills hon är redo ❤️.
Aldrig 😬

Eller vad man ”ska” det beror ju lite på hur man väljer att potträna och hur gammalt barnet är. vi har pottränat enligt boken Bebis på pottan och då är det punktmarkering, lära sig märka signaler och inga påminnelser som är grejen i början. Potträning på 3 dagar är väl något liknande. Det betyder inte att vi lyckades helt med att inte påminna 😜
Aha! Men punktmarkera, innebär det att ni fysiskt sätter barnet på pottan när ni ser att hen behöver kissa? (Ifrågasätter inte utan är genuint clueless 🙈) Vår dotter skulle aldrig gå med på det utan kommer bara gå på pottan för egen maskin. Hon har skyhög integritet och skulle bli vansinnig om vi lyfter henne till pottan.

Aha! Men punktmarkera, innebär det att ni fysiskt sätter barnet på pottan när ni ser att hen behöver kissa? (Ifrågasätter inte utan är genuint clueless 🙈) Vår dotter skulle aldrig gå med på det utan kommer bara gå på pottan för egen maskin. Hon har skyhög integritet och skulle bli vansinnig om vi lyfter henne till pottan.
Detta undrar jag med! Mina barn går inte heller att fysiskt sätta där, har försökt vid några tillfällen att flytta dit när kisset kommit men känns som att det förstör mer än vad det ger eftersom de blir så förbannade.

Med våra två äldsta så hade vi pottan i närheten och flyttade dem dit när de kissade ja. Eller gick/sprang tillsammans med barnet. Med mellandottern var det mycket "vi springer till pottan så fort vi kan innan kisset tar slut!" 😅 I början blir det ju att man väntar ut att de börjar kissa så att barnet uppfattar att det kommer kiss och kopplar ihop det med att gå och kissa. Om man för tidigt tyder minsta signal innan barnet förstår det själv och då tar barnet direkt till pottan (á la EC) så blir det ju mer att man pottränar sig själv istället för barnet :D

Men de var yngre när vi började och vi började så direkt. Pottan hade aldrig varit något de "erbjudits" och kunnat tacka nej till. Kan tänka mig att framför allt dottern protesterat betydligt mer om vi frågade ifall hon ville gå på pottan.

Yngsta barnet är tanken att börja om två veckor när det blir sommarlov från förskolan. De kan nog bli annan utmaning eftersom han har hunnit bli äldre (2,5 år). Han har varit så sen med talet att det inte känns rimligt att börja tidigare då det blivit en väldigt utmaning på förskolan. Vi får se hur det går 😬

Men vill inte få det att låta som att vår potträning med barnen gick jättelätt och vi följde en metod till punkt och pricka och så var det inget mer med det. Absolut inte! Framför allt med äldsta barnet tragglade vi jättemycket. Han var en sådan som inte brydde sig om han kissade på sig och körde på som vanligt även om byxorna blev blöta. Det är det som varit mest frustrerande tycker jag. Inte att det blir massa olyckor utan när barnet inte verkar bry sig över huvud taget.

Igår kväll kissade sonen på pottan igen, för första gången på flera månader. Vi såg Bolibompa och det dök upp en potta i programmet, varpå han utbrast ”potta!” och jag frågade om han ville kissa på pottan, han sa ja och sprang iväg och satte sig och kissade. Så kanske behöver att det dyker upp pottor lite här och var för att det ska funka. 😂

Berättade också för honom att vi i sommar ska börja vara utan blöja på dagarna, så då får man gå och kissa på pottan varje gång man blir kissnödig, varpå han säger ”mamma, kissa!”. Så han kommer i alla fall ihåg vad jag talade om för honom för typ ett halvår sen vad man ska säga när man blir kissnödig och är utan blöja. Väljer att tolka det positivt, även om jag tvivlar på att han kommer komma ihåg det lika bra när det väl är skarpt läge. 😅

Igår kväll kissade sonen på pottan igen, för första gången på flera månader. Vi såg Bolibompa och det dök upp en potta i programmet, varpå han utbrast ”potta!” och jag frågade om han ville kissa på pottan, han sa ja och sprang iväg och satte sig och kissade. Så kanske behöver att det dyker upp pottor lite här och var för att det ska funka. 😂

Berättade också för honom att vi i sommar ska börja vara utan blöja på dagarna, så då får man gå och kissa på pottan varje gång man blir kissnödig, varpå han säger ”mamma, kissa!”. Så han kommer i alla fall ihåg vad jag talade om för honom för typ ett halvår sen vad man ska säga när man blir kissnödig och är utan blöja. Väljer att tolka det positivt, även om jag tvivlar på att han kommer komma ihåg det lika bra när det väl är skarpt läge. 😅
Haha, bättre reaktion än när jag sa till H att vi ska vara utan blöja och han skrek ”nej mamma jag vill inte att du säger så!” 😬

@Imogen Tack för svar! Det är som sagt jätteintressant att läsa om andras erfarenheter. Vi får se hur vi gör här, tror dottern kommer visa rätt tydligt vad som funkar och inte ganska snabbt :).

Helt plötsligt har fröken velat prova pottan, utan att vi ens sagt något? Så nu har hon testat några gånger och lyckats kissa och bajsa på pottan nån gång. Det där med att sitta still och slappna av så det kommer något är svårt, hon vill helst kolla efter en halv sekund. 😅

har ni några tips på vad jag borde läsa innan projektet påbörjas när vi går på semester?
Barnet kissar på pottan varje morgon och är torr på natten. Men har blöja på dagarna :o

Liten succé här! (Tror jag) På fm missade vi kiss helt då pottan var för långt bort, men nu på em sa hon plötsligt "jag vill ha en ny blöja", då sprang jag fram med pottan och hann få halva däri iaf! Mycket beröm och high five och hon såg väldigt stolt ut så hoppas hon förstår lite iaf. Och att hon (på sitt sätt) sa till, även om det var typ 2 sekunder innan det kom. 😅 🥳

Liten succé här! (Tror jag) På fm missade vi kiss helt då pottan var för långt bort, men nu på em sa hon plötsligt "jag vill ha en ny blöja", då sprang jag fram med pottan och hann få halva däri iaf! Mycket beröm och high five och hon såg väldigt stolt ut så hoppas hon förstår lite iaf. Och att hon (på sitt sätt) sa till, även om det var typ 2 sekunder innan det kom. 😅 🥳
Och nu :turd: också, helt utan problem när hon fick sitta lite ifred. Lillplutt!

Vi såg till att ha massa leksaker/böcker i början just vid bajs. Nuförtiden får hon faktiskt titta om vi har tid. Tror vi började med det ganska tidigt och att det blev en motivation att sitta ett tag när magen var trög.
Ja jag har köpt lite grejer, så hon satt med en sån ritplatta som suddar allt när man trycker på en knapp. Funkade kanon! Hon sprang runt innan med handen mot rumpan och gnällde. Vägrade dock sitta på pottan alls förrän vi ställde den gömd bakom utemöblerna (vi var ute på altanen). Då gick det undan! 😄

Heja er, bra jobbat! 🎉

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka