Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Det låter bra, hoppas att vi kan känna så (om än efteråt) också sen. Lite tvätt är ju helt okej. Jag tycker att det verkar svårt detta med barnets signaler. Bajs är tydligt med vår tjej eftersom hon är lite trög i magen och ofta säger hon till strax innan, men kiss har jag ingen aning om hon har någon signal för..
Jag tror att det kanske var det som gjorde att det blev så lätt för oss, att magen mådde mycket bättre på pottan än innan. Aldrig varit så fixerad vid bajs som innan barnet började bajsa på pottan (då var hon 2) så för både henne och oss var det ju något positivt från start. Som jag minns det gick det lätt, men lite extra tvätt. Och när de är i den åldern är de ju ändå rätt medvetna och går att resonera litegrann med.

Vi ska med försöka bli blöjfria i sommar med yngsta barnet som fyller tre i höst.

Med första gick det så enkelt, vi körde på 3-dagars-metoden strax innan hon fyllde 2 och det gick jättebra, även nätterna var hon blöjfri direkt.

Med yngsta däremot så är det ett otroligt motstånd till pottan och hon älskar sina blöjor... 😬 Så det kommer troligen bli skitpissigt men tänker att sommaren nog ändå är bästa årstiden för det ändå...

Wow!! Grattis till er! 🥳🥳😅

Skit ( :D ) bra ju!! 🥳
Tack! Vi gick ut starkt med först morgonsuccén, sen en torr utflykt till Ica och därefter en lyckad pottning. Vid det laget började min man (optimist) tycka att nu har vi knäckt det, och jag (inte optimist) tycka att det var alldeles för tidigt att ropa hej.
Och tja, sen lunch vägrar ungen pottan helt och nu åkte han och hans far iväg på en utflykt för att sjösätta en båt. Det regnar, ungen är helt klädd i regnställ, dessutom ätit för lite plus trött så jag är SÅ glad att jag slipper delta i det där 😬

Ja alltså, detta är ju som ljuv musik för mina öron hehe men tänk om det inte blir så automatiskt då, och få ska man ta tag i det om några år typ?

Kom på också att enligt boken ska man isåfall sluta med kvällsvälling först och det har vi ju inte gjort..Blir för mycket att sluta med den också känner jag.

Och potta på natten känns ju skitjobbigt, och då kanske det blir som en vana också? Nä får nog bli natt-blöja ändå..
Vårt barn (snart 5) vaknar nog 2-3 nätter i veckan och är kissnödig mellan 3-5 och även om hon går upp och kissar själv så ropar hon högt att hon har gjort det 🙈😂. Så skulle nog säga att vi sov bättre när hon hade blöja. Men hennes kusiner har varit sängvätare och haft blöja väldigt långt upp i åldrarna, så ta nattblöjan när det känns rätt tycker jag. Vi hade som sagt kvar den hela sommaren och en bit in på hösten (säkert 6-8 mån) efter att hon var torr på dagen. Och då var hon riktigt torr dagtid, tror vi haft 3-4 olyckor sammanlagt dagtid på de två år som gått.

Barnet fick vara naken en stund efter kvällens bad. Kissar glatt på golvet, ropar sen efter pottan och springer sedan skrikandes med pottan som hatt. Avslutar med att halka i sitt eget kiss.

Den otroligt viljestarka ungen har dessutom hals över huvud kastat sig in i full on toddler mode. Blir kul det här

Vårt barn (snart 5) vaknar nog 2-3 nätter i veckan och är kissnödig mellan 3-5 och även om hon går upp och kissar själv så ropar hon högt att hon har gjort det 🙈😂. Så skulle nog säga att vi sov bättre när hon hade blöja. Men hennes kusiner har varit sängvätare och haft blöja väldigt långt upp i åldrarna, så ta nattblöjan när det känns rätt tycker jag. Vi hade som sagt kvar den hela sommaren och en bit in på hösten (säkert 6-8 mån) efter att hon var torr på dagen. Och då var hon riktigt torr dagtid, tror vi haft 3-4 olyckor sammanlagt dagtid på de två år som gått.
Tack, det känns bra att kunna ha den kvar utan att "förstöra" något dagtid. 🙏

Jag tror att det kanske var det som gjorde att det blev så lätt för oss, att magen mådde mycket bättre på pottan än innan. Aldrig varit så fixerad vid bajs som innan barnet började bajsa på pottan (då var hon 2) så för både henne och oss var det ju något positivt från start. Som jag minns det gick det lätt, men lite extra tvätt. Och när de är i den åldern är de ju ändå rätt medvetna och går att resonera litegrann med.
Hoppas verkligen att det ska lösa allt med magen när det väl funkar sen, har varit då tufft i perioder när det gått trögt precis som du skriver.

Dottern blev blöjfri strax innan 3. Vi hade säkert kunnat börja tidigare, men för oss som föräldrar är det ju smidigare med blöja, helt klart. Dottern har haft problem med magen sen hon började äta mat och vi kämpar fortfarande. Med det sagt gjorde vi i alla fall så att vi någon vecka innan sa till henne att om si och så många dagar är blöjorna slut. Sen upprepade vi det och sen slutade hon. Tror iofs vi hade blöja på natten ett tag till så hur vi fick ihop med att dom var slut minns jag inte men hon köpte det 😅
Det blev en del olyckor, och kan fortfarande hända. Men överlag var det mer smärtfritt än jag trott.

Sonen kommer få börja sitta på pottan strax. Han blir sex månader imorgon. Sen kommer blöjorna ryka nästa sommar dagtid. Jag har läst en del om att det absolut är hormonellt styrt nattetid men på dagen är det inte det. Och det känns lättare att börja med en som inte kan argumentera så mycket 😉 både jag och mina bröder var torra på dagarna innan två så jag tror det borde funka med sonen också. Tänker försöka förbereda honom så gott det går som med dottern och sen blir det väl att torka kiss och bajs ett tag och potta så ofta. Eventuellt byter vi till billigare och "sämre" blöjor under våren för jag tror kanske dagens blöjor är lite för bra när det kommer till att vänja av. Dom stjälper lite för barnen märker inte riktigt när de kissar osv.

För er som kör nu i sommar vill jag skicka pepp! Ni fixar det! ❤️

@Human Hur går det för er?
Tack, dag 10 idag och framstegen är väl inte så stora. Han kan både kissa och bajsa på pottan, men det kunde han redan när vi påbörjade projektet också. Det han inte gör är att känna att det är på gång och då påkalla uppmärksamhet eller gå till pottan själv. Så upp till oss att försöka avgöra, och det är himla svårt. Och tjatar vi om pottan för mycket blir han arg pch vägrar så behövs timing. Just nu uppskattar jag att vi ligger på en success rate på kanske 15 %, den skulle gärna få bli lite högre snart 😅

Förut när vi satt (i pyjamas och blöja) och tittade på TV sa han plötsligt, helt ur det blå, "Bajs på pottan, wiiie! Kaka!" och började applådera så han har helt klart fattat en del viktiga bitar 😬

Tack, dag 10 idag och framstegen är väl inte så stora. Han kan både kissa och bajsa på pottan, men det kunde han redan när vi påbörjade projektet också. Det han inte gör är att känna att det är på gång och då påkalla uppmärksamhet eller gå till pottan själv. Så upp till oss att försöka avgöra, och det är himla svårt. Och tjatar vi om pottan för mycket blir han arg pch vägrar så behövs timing. Just nu uppskattar jag att vi ligger på en success rate på kanske 15 %, den skulle gärna få bli lite högre snart 😅

Förut när vi satt (i pyjamas och blöja) och tittade på TV sa han plötsligt, helt ur det blå, "Bajs på pottan, wiiie! Kaka!" och började applådera så han har helt klart fattat en del viktiga bitar 😬
Det kommer lossna ❤️
Funkar det om ni gör som på förskolan att rutinpotta? Typ efter mat och sånt på givna klockslag?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka