Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Så läser man bilderböcker om potträning där ungarna kissar utanför en gång och sen fattar att "ahaaa, SÅ känns det, då säger jag till nästa gång" och tittar på sin egen avkomma som bara glatt konstaterar "kiss!" när det kommer och sen kör vidare med sitt liv i full fart, helt utan reflektion 😅
Exakt!!

Men vi körde inte potträning på det sättet utan vi lät henne bara kissa på sig om det blev så under några veckor och erbjöd pottan på rutin med typ 2-3 timmars mellanrum. Hon fick ha kläder på sig också så var det inte så behagligt att kissa på sig. Och vi hade pottan i badrummet dit vi lyfte henne så fort det kom kiss, jag tror säkert potträning på 3 dagar är en bra metod, men kanske för ännu mindre barn än våran då 2,5 åring. Och så körde vi helt opedagogiskt belöningssystem med klistermärken hon fick klistra in i en bok varje gång något hänt på pottan.
Tack! Det låter mer som en metod för mig. Men tog ni bort blöjan helt ändå? Mina ungar vill inte heller vara nakna så vi har haft kalsonger och byxor och då är det definitivt omöjligt att hinna till pottan 😅.

Min stora tjej var superduktig när hon slutade med potta, det gick verkligen över förväntan.

Vi började första dagen på semestern med inställningen att det här kanske blir den enda aktiviteten på hela semestern… vi höll oss hemma första veckan, följde henne från rum till rum med pottan under armen. Hon fick gå utan byxor. Det blev en del olyckor i början, men allt oftare kom halva kissen på golvet och halva i pottan. Vid varje olycka sa vi bara ”nästa gång hinner vi nog till pottan!” och torkade upp, ingen större grej än så. Dottern var varken besvärad eller obesvärad vid kiss, men blev ledsen när det kom bajs på golvet.

Veckan därpå var vi ju tvungna att komma iväg på saker, så då åkte underkläder och byxor på. Erbjöd potta innan och efter aktiviteter, och det blev sällan olyckor efter den första veckan faktiskt. När det var dags för förskolan igen var hon väldigt stabilt blöjfri dagtid, 2,5 år gammal.

Nattblöjan väntade vi med. Den var länge torr på nätterna, men dottern ville verkligen inte ta bort den så vi lät det vara. När lillasyster kom i våras och hade blöja så tog storasyster bort nattblöjan självmant. 3 år och 3 månader gammal. Kommer köra samma taktik med den lilla när det är dags :)

Här pottränar vi i början på semestern, utnyttjar svärföräldrarnas stora hus med stengolv på bottenvåningen 😏

Vi kommer köra på en Blöjfri-på-3-dagar-variant och se hur det går.

Varit på Ikea idag och shoppat toa-sits, fler pottor, kiss-lakan. Även varit i leksaksaffär och köpt lite olika distraherings-leksaker. På måndag drar vi igång projekt blöjfri! Jag är asnervös. :eek:😅
Perfekt timing för den här tråden för vi ska sätta igång på semestern i sommar. Vi har omvänt ”problem” jämfört med @julgrisen och @Human tror jag. Vår dotter gillar inte att smutsa ner sig och skulle verkligen inte vilja kissa på sig. Hon har länge kunnat känna att hon ska kissa och sitter hon i badet exempelvis så säger hon till att hon vill kissa så att hon ska få gå upp och kissa på pottan eller få blöja. Hon går ofta utan blöja hemma och har hittills aldrig kissat på golvet. Vi har haft pottan framme länge och hon är okej med att kissa på den ibland. Men ibland vill hon absolut ha blöja och vi känner att vi måste vara försiktig med att pusha så det inte blir för mycket. Risken finns att hon absolut vill ha blöja annars helt enkelt för att hon inte vill råka kissa på sig alternativt går utan blöja och håller sig istället.

Vi kommer avvakta med nattblöjan tills hon är torr på dagarna och så kommer vi köra naket hemma till en början. Vi har också shoppat trosor med hästar på som vi hoppas ska locka till att slippa blöjorna sen ❤️.

@Human Var inte så hård mot dig själv! Ni har ju knappt börjat än och sånt här kan ju ta tid. Hang in there 😊.

Perfekt timing för den här tråden för vi ska sätta igång på semestern i sommar. Vi har omvänt ”problem” jämfört med @julgrisen och @Human tror jag. Vår dotter gillar inte att smutsa ner sig och skulle verkligen inte vilja kissa på sig. Hon har länge kunnat känna att hon ska kissa och sitter hon i badet exempelvis så säger hon till att hon vill kissa så att hon ska få gå upp och kissa på pottan eller få blöja. Hon går ofta utan blöja hemma och har hittills aldrig kissat på golvet. Vi har haft pottan framme länge och hon är okej med att kissa på den ibland. Men ibland vill hon absolut ha blöja och vi känner att vi måste vara försiktig med att pusha så det inte blir för mycket. Risken finns att hon absolut vill ha blöja annars helt enkelt för att hon inte vill råka kissa på sig alternativt går utan blöja och håller sig istället.

Vi kommer avvakta med nattblöjan tills hon är torr på dagarna och så kommer vi köra naket hemma till en början. Vi har också shoppat trosor med hästar på som vi hoppas ska locka till att slippa blöjorna sen ❤️.

@Human Var inte så hård mot dig själv! Ni har ju knappt börjat än och sånt här kan ju ta tid. Hang in there 😊.
Ja det där med underkläder funkade i allafall något här, de fick vara med och välja kalsonger (spiderman och paw patrol givetvis) och sen ville de gärna visa upp dem. Sedan tog det stopp. Tror vårat problem är lite samma som ert ändå, de hatar att smutsa ner sig och blir väldigt ledsna när de kissar på sig men kan absolut inte tänka sig att kissa på pottan. Tror de tänker att det är samma känsla som att kissa på sig. De sitter gärna där länge men så fort de känner att de behöver kissa får de panik och vill ha blöja. Tycker det är svårt hur mycket man ska pusha i det, provade att stå på oss men det kom ändå inget kiss och H blev helt slut efteråt.

Ja det där med underkläder funkade i allafall något här, de fick vara med och välja kalsonger (spiderman och paw patrol givetvis) och sen ville de gärna visa upp dem. Sedan tog det stopp. Tror vårat problem är lite samma som ert ändå, de hatar att smutsa ner sig och blir väldigt ledsna när de kissar på sig men kan absolut inte tänka sig att kissa på pottan. Tror de tänker att det är samma känsla som att kissa på sig. De sitter gärna där länge men så fort de känner att de behöver kissa får de panik och vill ha blöja. Tycker det är svårt hur mycket man ska pusha i det, provade att stå på oss men det kom ändå inget kiss och H blev helt slut efteråt.
Åh, jag förstår. Förstår att det är klurigt då. Hur är de med att kissa i det fria så att säga? För visst bor ni i hus? Vore det mer odramatiskt kanske?

Vi ska också köra projekt blöjfri med yngsta barnet i sommar. Väntar till semestern om några veckor. Barnet i fråga är rutinpottad sen födseln och säger ibland med betoning på ibland till när han behöver bajsa.

Mitt tips ifall barnet inte vill gå naken är att ha löst sittande byxor utan underkläder. Det känns inte alls lika likt blöja som trosor/kalsonger.

Och för längre bilresor att ha en öppen blöja under som barnet kan sitta på. :)

Åh, jag förstår. Förstår att det är klurigt då. Hur är de med att kissa i det fria så att säga? För visst bor ni i hus? Vore det mer odramatiskt kanske?
Ja, det tror jag nog mer på, de sprang utan blöja hos mina föräldrar för några veckor sedan, de har en väldigt stor trädgård. Vi har tyvärr mest en altan och ett berg men kanske ändå ska testa det!

En till här som precis ska starta det här projektet, så perfekt med en tråd!

Vi köpte en potta redan när dottern fyllde ett år, och tänkte att den får stå i badrummet så pratar vi om den när intresset dyker upp. I början kissade hon alltid på pottan innan badet. Vi tog av blöjan och började spola vatten i badkaret, och då kissade hon nästan alltid. Men ganska snart blev hon för ivrig att hoppa i badet och intresset försvann. Sen fick vi sonen och har inte haft tid att prata om potta. Han däremot har haft problem med förstoppning hela sitt lilla liv så han har suttit mycket på pottan, och toaletten när vi inte varit hemma. Nu pratar dottern om att han gör sitt på pottan, men hon vill inte. När jag byter blöja pratar jag ibland om att hon kan kissa och bajsa på pottan om hon vill, så blir det enklare att göra rent. Men då får man bara höra hennes vanliga "Jag VILL inte!". Jag är lite orolig för att hon sett sonen vara förstoppad och ledsen, och kopplar pottan till det.

Annars gillar hon att springa naken, så jag tänker att vi tar chansen nu i sommar och testar vara utan mycket. På förskolan har några barn börjat kissa på pottan och det berättar hon om. Men är tydlig med att HON vill inte :D Hade det inte varit sommar hade jag inte tänkt så mycket på det här, men nu får man ju ändå en chans i och med sommaren.

@julgrisen var inte hård mot dig själv. Det kommer alltid finnas saker som man inte hinner med som förälder. Ni verkar ju vara närvarande och kärleksfulla föräldrar på alla plan så vad gör väl en lite senare potträning i det stora hela? Vem vet, en dag kanske polletten bara trillar ner för dem och all panik var i onödan ☺️ Dottern har ju som sagt tvärvägrat men förskolan berättade att de "lekt potta" igår och då hade hon satt sig utan problem.

Det kan ju vara enkelt också. Vi var faktiskt förvånade över hur enkelt vår unge hade med det. Vi gjorde ett försök när han var strax över 2 år, men han var långt ifrån redo och det gick inte alls. Han satte sig inte på pottan, alls. Han grät och skrek så vi gav helt enkelt upp. Sen gjorde vi ett nytt försök i påskas (då var han 2 år 8 månader). Helt redo. Det blev kanske 3 olyckor första dagen, sen någon enstaka per dag i kanske 2-3 dagar (mest vårt fel för att vi var iväg och glömde potta honom mellan aktiviteter). Svårast var bajsandet, det tyckte han var lite läskigt och svårt men med efter ett par dagar gick det också smärtfritt 😊 Men absolut var det en del passning i början, vi torkade och bytte kläder i någon butik här och där, han fick absolut sätta upp klistermärken när det kom något i pottan vilket han uppskattade! Dag 2 bad han om att vara blöjfri på natten, och jag kände mest ja jo okej, eftersom han fortfarande var blöt i blöjan på morgonen. Bäddade i 4 lakan med skydd mellan samtliga för att bara kunna rycka lakanen vid olycka. Helt onödigt. Vi har sedan i påskas haft 2 olyckor nattetid, annars helt torr.

Ibland kan jag ju inte vänta på att dom är redo, men för vår del gjorde de där månaderna mellan försöken hela skillnaden. Vissa kanske heller inte blir redo på samma sätt. Men för oss var det stor skillnad och såhär i efterhand är vi glada att vi väntade in honom. Så summa summarum, inga tips. Vi behövde liksom aldrig fånga kiss, det var snarare så att han i början meddelade att han var kissnödig och då var det NU och inte snart. Däremot har jag vissa barn lättare/svårare för vissa saker. Jag misstänker att vi istället kommer ha ett rent h-vete när vår napp-unge ska sluta med nappar. Vilket är vårt projekt i sommar 😅😬 och det är något jag fasar över!

Vi gjorde ett försök på sommaren när sonen var drygt 1,5 år gammal, mest för att han var så himla intresserad av pottan och gärna gick dit frivilligt. Började dock lite för sent på sommaren och i "går det så går det-anda", så när det blev dags för inskolning var han inte torr ännu och vi avbröt försöket för att det inte skulle bli för mycket nytt på en gång.
Nytt försök på jullovet vid 2 år, då gick det hela vägen :) Så ha ingen panik för att det måste bli klart just på sommaren, det går att bli blöjfri på vintern också om man känner att barnet inte var redo trots allt. Vi hade färre olyckor inne på vintern än inne på sommaren trots att vi såklart var ute i trädgården nästan hela tiden under sommarförsöket. De där månaderna emellan gjorde mycket i mognaden.

Men vilken lyx! Här har vi motsatsen - sonen vägrar kissa på pottan innan han ska bada för att han hellre vill kissa i badkaret. 😅
———
Han är dock rätt bra på att be om blöja när han är kiss- eller bajsnödig då han är naken, men verkar vara inne i en period då det är tvärnej till pottan (efter att tidigare ha tyckt det varit rätt roligt). Så jag är också lite inne på att gå ”all in” under semestern… Förväntar mig inga mirakel dock eftersom han bara bor hos mig på halvtid.

Men vilken lyx! Här har vi motsatsen - sonen vägrar kissa på pottan innan han ska bada för att han hellre vill kissa i badkaret. 😅
Haha ja vi har nån form av deluxe-modell på barn tror jag 😅.

Dottern hade för övrigt också en nej-period till pottan efter att ha tyckt att den var jätterolig. Intressant att det verkar vara så vanligt!

Ja, det tror jag nog mer på, de sprang utan blöja hos mina föräldrar för några veckor sedan, de har en väldigt stor trädgård. Vi har tyvärr mest en altan och ett berg men kanske ändå ska testa det!
Sonen blev blöjfri på sommaren när han var 2,5, han vägrade potta men tyckte det var superkul att ”vattna blommorna” med snoppen 🙈 så vi körde på det i några dagar och då lärde han sig snabbt att säga till när det var dags

Sonen blev blöjfri på sommaren när han var 2,5, han vägrade potta men tyckte det var superkul att ”vattna blommorna” med snoppen 🙈 så vi körde på det i några dagar och då lärde han sig snabbt att säga till när det var dags
Kanske är den jag får köra på då. Risken finns väl att han vill fortsätta även efter sommaren dock, vi hade en daglig diskussion hela vintern huruvida blöja och stövlar var lämplig klädsel när man skulle gå ut… 🙄😅

Tack! Det låter mer som en metod för mig. Men tog ni bort blöjan helt ändå? Mina ungar vill inte heller vara nakna så vi har haft kalsonger och byxor och då är det definitivt omöjligt att hinna till pottan 😅.
Nä hon fick bara gå runt och ibland kissa på sig i några veckor 🙈. Blöja på förskolan några veckor extra efter att det funkade hemma, blöja på natten eller vid längre resor hade vi nog ett halvår till. Men jag tror hon var så himla motiverad och det underlättade mycket. Men låna böcker på bibblan och prata mycket om hur man gör när man är ”stor”, era är ju så stora att de bör gå att resonera med, eller muta 🤷.
Och hon var först i sitt ”gäng” att sluta med blöja och vet att hon motiverade de andra, så har de någon kompis på förskolan man kan prata om? En av dotterns kompisar vägrade sluta, men efter sommaren när de blivit tre såg han att dottern och ett till barn slutat och bestämde sig för att sluta med blöja själv.

Senast ändrad:
Tack vare denna tråd så fick jag tummen ur och beställa mer trosor inför kommande veckor eftersom jag räknar med en hel del tvätt och moppning.

Nä hon fick bara gå runt och ibland kissa på sig i några veckor 🙈. Blöja på förskolan några veckor extra efter att det funkade hemma, blöja på natten eller vid längre resor hade vi nog ett halvår till. Men jag tror hon var så himla motiverad och det underlättade mycket. Men låna böcker på bibblan och prata mycket om hur man gör när man är ”stor”, era är ju så stora att de bör gå att resonera med, eller muta 🤷.
Och hon var först i sitt ”gäng” att sluta med blöja och vet att hon motiverade de andra, så har de någon kompis på förskolan man kan prata om? En av dotterns kompisar vägrade sluta, men efter sommaren när de blivit tre såg han att dottern och ett till barn slutat och bestämde sig för att sluta med blöja själv.
Ja, mitt problem är att de har varandra, alla deras kompisar har slutat med blöja men det bryr de sig inte om, ”det är bara vi som har blöja på förskolan!” Säger de lite stolt 🙈. Vi har pratat om att vara stor osv vilket är väldigt viktigt i andra sammanhang men med blöjan säger de bara att de alltid ska ha blöja 😩

Vi började med dottern, som blir tre i slutet av sommaren, för en månad sen när vi var på semester. Gick kalasbra. Svårast har varit bajs, det har ofta kommit i trosorna. Kiss har funkat bättre. Några få olyckor bara.

Åter på förskolan gick det inte alls, så de bad om att få sätta på blöja. Känns som vi backade bandet rejält där.

Går på semester om tre veckor och då planerar vi att köra hårt igen med träningen.
Är hemma sju veckor så hoppas vi hinner etablera det bra hemma innan det är dags att gå tillbaka till förskolan i höst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka