Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Vi köpte en pottete plus som fungerat bra!
Men mest använt den när barnet var yngre så oklart hur den passar nu när barnet är en stor 3åring.

Här är en till som ska dra igång projekt blöjfri under sommaren 🙋‍♀️ mycket glad över att det dök upp en tråd nu!

Vi har smygstartat lite då och då, han har till och med sagt till om potta två ggr. Men han är fullständigt obrydd med att kissa på golvet ändå och han älskar sina blöjor. Hans pedagoger har sagt att han brukar beundra de andra barnens blöjor. Så det får ta den tid det tar, kommer inte att ta bort nattblöjan i första taget i alla fall!

Vi skulle egentligen också gärna börja närma oss den här biten... men det känns svårt med tvillingar, känns som att man verkligen behöver vara båda vuxna och punktmarkera varsitt barn. Och då är det svårt att hitta tid.
Sen är jag litet extra rädd om somliga saker också, t ex bilbarnstolarna är ju i praktiken körda om de blir besudlade. Men man kan ju lägga t ex plastad frotté under.

Vi skulle egentligen också gärna börja närma oss den här biten... men det känns svårt med tvillingar, känns som att man verkligen behöver vara båda vuxna och punktmarkera varsitt barn. Och då är det svårt att hitta tid.
Sen är jag litet extra rädd om somliga saker också, t ex bilbarnstolarna är ju i praktiken körda om de blir besudlade. Men man kan ju lägga t ex plastad frotté under.
Ja, det är exakt detta som gjort att det dragit ut på tiden för oss också 😅. Hur ska man göra med två stycken? Våra vänner med tvillingar pottränade för några år sedan och det var sån kaos, det var då vi bestämde oss för att inte köra på tredagars-metoden 🙈.

Jag har också funderat på det där med blöjfri och tvillingar, om vi ska köra i sommar eller vänta till jullovet. Sommar är ju väldigt smidigt men två stycken på två år som typ kissar fritt 🫣 Har haft pottor framme kanske ett halvår, så de sitter gärna på pottorna och några ggr har det kommit kiss också! Så vet inte om det kanske blir en lång mjuk övergång till blöjfritt.

Så var det för oss med, det gick av sig själv. Ett tag portade vi innan vi gick och la oss men sen slutade vi med det. Alltså, det här behöver inte vara ett jätteprojekt, prova och lyssna in barnet på vägen. Klart det var lite mer tvätt några veckor, men speciellt jobbigt kan jag inte minnas att det var, och då slutade vi som sagt mitt i vintern., och slutar barnet inte kissa på natten om några år (för oss var det månader) så får man ta tag i det sen, de flesta är torra på natten senast runt 5, men vissa barn behöver medicinsk hjälp. Det kommer lösa sig på ett eller annat sätt.
Det låter bra, hoppas att vi kan känna så (om än efteråt) också sen. Lite tvätt är ju helt okej. Jag tycker att det verkar svårt detta med barnets signaler. Bajs är tydligt med vår tjej eftersom hon är lite trög i magen och ofta säger hon till strax innan, men kiss har jag ingen aning om hon har någon signal för..

Jag läste på lite om blöjfri på 3 dagar men behöll blöjan på natten. Gick hur smidigt som helst. Hon hade dock bajsat på potta sedan hon var spädbarn. Första 2 dagarna var vi bara hemma men dag 3 så åkte vi iväg på utflykt hela dagen med pottan packad. Hon var strax över 2 år då. Nattblöjan behölls något halvår till tills den var helt torr på nätterna ändå, då tog vi av den. Har bara haft någon enstaka olycka på dagen men aldrig någon på natten.
Åh detta hoppas man ju på, att det skulle vara då smidigt!

Vi har kikat på en sån där barntoasits från Ikea, så vi kan ta med den när vi reser. Vill ogärna ha med en potta när vi flyger exempelvis 🙈.

En sån här alltså: https://www.ikea.com/se/sv/p/tossig-toalettsits-vit-groen-10272788/

Finns säkerligen smidigare och bättre på marknaden också 😊.
En sån köpte jag nu härom dagen, och pallen och en sån enklare potta. Vi har sen innan den pottan som man tar ur själva "skålen", men de var slut nu då köpte en vanlig men tänker att den blir nog bra att ta med när man åker iväg. Sitsen är ju bra till offentliga toaletter också!

En sån köpte jag nu härom dagen, och pallen och en sån enklare potta. Vi har sen innan den pottan som man tar ur själva "skålen", men de var slut nu då köpte en vanlig men tänker att den blir nog bra att ta med när man åker iväg. Sitsen är ju bra till offentliga toaletter också!
Ja sitsen är ju super till sånt! Hoppas jag, haha har ju noll erfarenhet.

Vi flyger en del och jag är redan nervös över toaletten på flyget 🙈. Men hoppas att det med sitsen ska gå bra ändå.

Jag klurar på om vi ska prova att ta av blöjjan på yngsta barnet i sommar. Hon kommer bara vara drygt 20 månader men hon har jättestort intresse av att gå på toaletten och pottan även om det sällan kommer något. Hon tar gärna av sig blöjjan och går runt naken. På natten har hon redan en i princip en torr blöjja (har alltid haft det) men den kanske vi inte tar bort direkt ändå.

Med storasyster körde vi på tre-stegsmetoden vid cirka 26 månader så hon pratade ju lite mer. Det gick bra även om de första dagarna var intensiva så vi gör nog något liknande nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka