Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Det kommer lossna ❤️
Funkar det om ni gör som på förskolan att rutinpotta? Typ efter mat och sånt på givna klockslag?
Det är så vi gör nu 😊 Jag har hela tiden ett alarm som räknar ner till nästa pottning, plus att vi kör efter mat och innan bilresor. Och sen då om vi tror att något är på gång. Men tyvärr händer det ofta typ 5 min innan planerad pottning, eller 5 min efter 😅

En kiss bara på hela fm, den hamnade inte i pottan, gick ju på 1 sekund men vi gick och satte henne där iaf. Känner mig helt lost i detta. Nu ska vi se om hon kan sova..
När jag ska klara av något svårt brukar jag tänka på alla idioter jag vet som också klarat av det (nej, inte så charmigt, men det hjälper mig). I det här fallet vet jag dock inte ens om det peppar mig att tänka att typ varenda förälder i hela världshistorien har klarat av potträning, när jag sitter här och känner mig som en riktigt låtsasförälder som inte fattar alls hur detta ska gå till 😂

När jag ska klara av något svårt brukar jag tänka på alla idioter jag vet som också klarat av det (nej, inte så charmigt, men det hjälper mig). I det här fallet vet jag dock inte ens om det peppar mig att tänka att typ varenda förälder i hela världshistorien har klarat av potträning, när jag sitter här och känner mig som en riktigt låtsasförälder som inte fattar alls hur detta ska gå till 😂
Jag förundras så över hur alla andra verkar lyckas, det är det enda jag tänker på nuförtiden

Lånar exmannens hus och trädgård för att underlätta de första dagarna utan blöja. Hade underlättat med bättre väder ute för att springa i tröja och trosor ute blir en aning för kallt :cautious:

Haha jaa sambon säger likadant, försöker tänka så emellan katastroftankarna om att hon kommer kissa på sig tills hon blir vuxen. 😂

Fri tillgång till vatten brukar vara bra koncept vid första dagarna på potträning. Ju fler möjliga träningstillfällen desto bättre 😅
Det har hon alltid, men är ingen stordrickare. Får kanske köra lite saft också? 😅

Blev en stor-kiss (på kisslakan) i soffan nyss, typ 3 sista dropparna i pottan! Men det såg jag först en stund senare så mitt beröm då kanske var värdelöst..

Jag har läst på lite om misstag vid potträning och tror att jag är skyldig till att tjata för mycket vilket gjort att det blivit för tråkigt. Idag har vi backat och istället haft av blöjan kortare stunder där jag inte gjort någon grej av det utan sagt att jag ska hämta en ny men dragit ut på tiden. Då sprang de ut nakna i trädgården och det var ju precis vad jag ville så det var ett framsteg! Inget kiss dock, men H har sagt två gånger att det känns som att det ska komma bajs och därför velat ta på blöjan. Tänker att det är positivt att han känner något i allafall.

En hel kiss i pottan då jag reagerade på att hon tittade ner på snippan när vi lekte med play-doh, annars nån droppe bara. Känner mig helt vrickad nu men vi testar utan inatt också, om hon nu somnar för försöker natta nu och det verkar bli svårt..😒
Funkar det inte så märker ni ju det :) vårat barn slutade med blöja i februari (2,5) men tror vi hade nattblöja till typ oktober, dels för att vi var ute och seglade på sommaren och hade svårt att tvätta men också för att hon inte var riktigt redo och det bara blev bakslag. Ett tag när vi hade slutat utan att det funkade blev hon nästan som besatt av att kissa dagtid, till den grad att det blev jobbigt för både henne och oss. Och hon blev som sagt torr snabbt och väldigt torr ganska snabbt, så det var nog mer hormonellt styrt.

Jag har läst på lite om misstag vid potträning och tror att jag är skyldig till att tjata för mycket vilket gjort att det blivit för tråkigt. Idag har vi backat och istället haft av blöjan kortare stunder där jag inte gjort någon grej av det utan sagt att jag ska hämta en ny men dragit ut på tiden. Då sprang de ut nakna i trädgården och det var ju precis vad jag ville så det var ett framsteg! Inget kiss dock, men H har sagt två gånger att det känns som att det ska komma bajs och därför velat ta på blöjan. Tänker att det är positivt att han känner något i allafall.

Det är ju så svårt det där med att inte påminna och fråga! Och att gå från rutinpottning till att de ska märka det själva. Vi hade också svårt med att hålla oss från att påminna framför allt med första barnet. Men det gick verkligen bättre när vi lyckades med det :)

Det är ju så svårt det där med att inte påminna och fråga! Och att gå från rutinpottning till att de ska märka det själva. Vi hade också svårt med att hålla oss från att påminna framför allt med första barnet. Men det gick verkligen bättre när vi lyckades med det :)
Skönt att höra, det är verkligen jättesvårt!

Funkar det inte så märker ni ju det :) vårat barn slutade med blöja i februari (2,5) men tror vi hade nattblöja till typ oktober, dels för att vi var ute och seglade på sommaren och hade svårt att tvätta men också för att hon inte var riktigt redo och det bara blev bakslag. Ett tag när vi hade slutat utan att det funkade blev hon nästan som besatt av att kissa dagtid, till den grad att det blev jobbigt för både henne och oss. Och hon blev som sagt torr snabbt och väldigt torr ganska snabbt, så det var nog mer hormonellt styrt.
Ja det känns rätt dumt nu när jag tänker på det..vi har ju också tänkt åka iväg vartefter..aja får testa oss fram, hoppas man inte sabbar allt genom att testa och behöva backa bara då?

Jag har läst på lite om misstag vid potträning och tror att jag är skyldig till att tjata för mycket vilket gjort att det blivit för tråkigt

Jättebra grej att ta med sig! Hur ska man tänka, alltså hur ofta ska man erbjuda/påminna om pottan?

Jättebra grej att ta med sig! Hur ska man tänka, alltså hur ofta ska man erbjuda/påminna om pottan?
En "skola" är väl att faktiskt inte fråga/påminna alls, utan bara prata om att "nästa gång hamnar kisset i pottan!" om det händer olyckor. Andra jag vet har fortsatt med rutinerna och ändå haft ganska lätt att få blöjfria barn. Jag påminde definitivt för mycket med ettan, det tog lång tid för honom att lära sig känna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Pankreatit hos hund?

Hästrelaterat

Tillbaka