Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Jag har haft exakt samma tankar att man ju bara måste köra någon gång, och är också rädd att H bara har ännu mer åsikter tex nästa sommar.

Min man har semester först i augusti så det är väl plan b att köra då istället, men som du säger känns det så trist att lägga semestern på det.

Vi har faktiskt flängt en del, vilket innebär att vi torkat kiss på golvet på både biblioteket, hos farmor och på öppna förskolan. Inte optimalt med utflykter redan första dagarna men det var av olika anledningar nödvändigt. Fördelen är att det blev lite avdramatiserat för min del, har man bara grejer med sig går det snabbt att lösa såna situationer även i det offentliga.

Igår var första dagen på förskolan, och ja, de var väl inte överlyckliga över att få in en väldigt icke-torr unge 🙈 Men de har snällt försökt (om än hintat om att semestern vore en bra tid).

Alltså, för mig är detta verkligen total ångest och jag känner mig som en kass förälder som inte lyckas med det som uppenbarligen varenda annan förälder i världen klarat av (jag vet att det inte stämmer, men så känns det). Men så illa behöver det ju absolut inte bli för er! Jag hör ju ändå om många som har några få jobbiga dagar och sen har ungen i alla fall förstått grejen även om det händer olyckor. I mitt fall underlättar inte sömnbrist och en bebis som passar på att sitträna och välta ner i golvet så många gånger som möjligt när brorsan sitter på pottan 🙄 Så heja er, och du får gärna uppdatera även med framgångar, jag lovar att inte hata er 😬
Precis så tänker vi med, hon har ju massa egna åsikter nu och det känns ju inte som att det nödvändigtvis lugnar ner sig inom en rimlig framtid.

Framför allt är det hennes ständiga närhet till förstoppning som motiverar. Tänk om man kunde sluta med Lactuloset nån gång om vi kan få bort blöjan.

Men du, som sagt, var snäll mot er själva! Detta är ju en stor förändring i livet och ni har ju bara precis börjat! Tycker ni är grymma som tagit tag i det och till och med vågat lämna hemmet flera gånger! Jag kommer nog komma med diverse urladdningar här nästa vecka, var så säker. :nailbiting:

Men det behöver inte bli så vidrigt :) för de flesta går det faktiskt både snabbt och lätt och jag tycker bland de runt omkring oss att det gått lättare för flickor än för pojkar. Vi körde faktiskt blöja vid långa resor i tex bilen första månaderna och på natten i säkert ett halvår till. Vi lånade en del böcker på biblioteket om att sluta med blöjor som gjorde barnet väldigt motiverat. Och funkar det inte så är hon kanske inte redo än, vi gjorde ett försök i typ november när hon var drygt två som vi inte orkade fullfölja och sen i februari var hon liksom själv väldigt motiverad till att sluta.
Nä, bara känns som att vi inte kommer ha sån tur men vi får se :angel:

Kändes lite skönt att läsa att ni hade blöja vid långa resor, då kanske vi kommer kunna åka iväg med husvagn som vi har tänkt. Hade tänkt åka veckan efter så kändes stressigt men man kanske kan ha blöja då i bilen och förklara varför osv.

Vi har haft låneböcker om potta under senare delen av våren, några olika. Så hoppas det hjälper. Sen har vi nu (enligt bokens instruktioner) sagt ett par gånger "på måndag ska vi slänga alla blöjor". Livrädd för att hon ska slå bakut redan innan vi ens börjat. 😅🤣

Åhh jag måste också få tummen ur och potträna lilltjejen. Hon blir liksom tre i sommar. Hon hade en period runt 2 när hon var nyfiken på pottan och tom. kissade där nångång men vi hade inte ork att ta tag i det då och sen försvann intresset.

Sonen var ett litet helvete att få torr, han var fruktansvärt omotiverad och även efter att han fattat grejen tog det runt ett år (!) innan han slutade komma hem från fsk med 1-5 påsar kissade byxor i veckan, han tyckte liksom att han lika gärna kunde kissa i byxorna istället för att behöva avbryta leken 🙈

Så potträning är mitt värsta, det är en gåta för mig hur det ens går till. Det blir nog ändå liknande taktik som med storebror, ta bort blöjan, köra nakenfis och ha pottorna nära till hands. Det är sista milstolpen nu när ersättning till natten och sovstunden är borta, sen har jag en stor tjej 😁❤️

Perfekt timing för den här tråden för vi ska sätta igång på semestern i sommar. Vi har omvänt ”problem” jämfört med @julgrisen och @Human tror jag. Vår dotter gillar inte att smutsa ner sig och skulle verkligen inte vilja kissa på sig. Hon har länge kunnat känna att hon ska kissa och sitter hon i badet exempelvis så säger hon till att hon vill kissa så att hon ska få gå upp och kissa på pottan eller få blöja. Hon går ofta utan blöja hemma och har hittills aldrig kissat på golvet. Vi har haft pottan framme länge och hon är okej med att kissa på den ibland. Men ibland vill hon absolut ha blöja och vi känner att vi måste vara försiktig med att pusha så det inte blir för mycket. Risken finns att hon absolut vill ha blöja annars helt enkelt för att hon inte vill råka kissa på sig alternativt går utan blöja och håller sig istället.

Vi kommer avvakta med nattblöjan tills hon är torr på dagarna och så kommer vi köra naket hemma till en början. Vi har också shoppat trosor med hästar på som vi hoppas ska locka till att slippa blöjorna sen ❤️.

@Human Var inte så hård mot dig själv! Ni har ju knappt börjat än och sånt här kan ju ta tid. Hang in there 😊.
Heja! Kul att vi är ett gäng som ska köra samtidigt nu. Åh fattar! Vår dotter har nog råkat kissa utan blöja typ i samband med dusch/bad kanske 5 gånger totalt, fast nu var det ett tag sen. Då har hon bara tittat ner förvånat och undrat vad som hände typ. Men då var hon mindre som sagt, ingen aning hur hon reagerar nu..😅

Vi ska också sluta med blöja i sommar är planen. Med dottern gick det superlätt, ett par veckor med lite mer frekventa olyckor bara (dagtid, natten tog längre tid). Sonen är på många sätt väldigt olik dottern, så jag har en föraning om att det kanske inte blir lika lätt denna gången (men det är ok för han är relativt okomplicerad att natta, vilket dottern definitivt inte var).

Pratade med min mamma idag (som är pensionerad BVC-ssk) och hon ställde nu till det för mig och tyckte vi skulle köra nattetid direkt också. Att det är lika bra när man ändå gör det typ. I boken (blöjfri på 3 dagar) tycker de ju också det, bla att man redan gör en jättestor förändring. Då kan man lika gärna köra allt direkt typ. Sambon tycker också vi ska köra all in, men han kommer nog vara den som ångrar det först sen...

Det gäller väl att bestämma sig innan också, annars kommer man ju med all säkerhet längta till nattningen för att kunna sätta på den första dagarna hehe

Pratade med min mamma idag (som är pensionerad BVC-ssk) och hon ställde nu till det för mig och tyckte vi skulle köra nattetid direkt också. Att det är lika bra när man ändå gör det typ. I boken (blöjfri på 3 dagar) tycker de ju också det, bla att man redan gör en jättestor förändring. Då kan man lika gärna köra allt direkt typ. Sambon tycker också vi ska köra all in, men han kommer nog vara den som ångrar det först sen...

Det gäller väl att bestämma sig innan också, annars kommer man ju med all säkerhet längta till nattningen för att kunna sätta på den första dagarna hehe
Jag har ju bara empirisk erfarenhet av ett barn men sonen blev torr på natten av sig själv, precis som det "ska" funka :) Han hade nog varit utan blöja ett par månader när nattblöjorna gick från jättefulla till helt torra varje natt. Då tog vi bort blöjan på natten, sen dess har vi bara haft en enda olycka i sängen, i samband med att sonen var sjuk en gång. Så jag kommer nog göra lika med dottern, dvs behålla blöjan tills den inte behövs. :)

De jag vet som tagit bort blöjan direkt på natten har dessutom oftast behövt gå upp på pottan en gång på natten för att barnen inte ska kissa i sängen. Jag värderar personligen obruten nattsömn mer än helt blöjfri unge 😁

Jag har ju bara empirisk erfarenhet av ett barn men sonen blev torr på natten av sig själv, precis som det "ska" funka :) Han hade nog varit utan blöja ett par månader när nattblöjorna gick från jättefulla till helt torra varje natt. Då tog vi bort blöjan på natten, sen dess har vi bara haft en enda olycka i sängen, i samband med att sonen var sjuk en gång. Så jag kommer nog göra lika med dottern, dvs behålla blöjan tills den inte behövs. :)

De jag vet som tagit bort blöjan direkt på natten har dessutom oftast behövt gå upp på pottan en gång på natten för att barnen inte ska kissa i sängen. Jag värderar personligen obruten nattsömn mer än helt blöjfri unge 😁

Så har vi gjort också dvs låtit natten komma av sig själv. Min erfarenhet är att det blir mer effektivt om man tar det sakta, utan för många ändringar. Men vet många föräldrar som säger att det är effektivt också så tror att man får gå på sin egna magkänsla men jag vill ha en lugn natt efter en aktiv blöjfri dag :angel::rofl:

Ja alltså, detta är ju som ljuv musik för mina öron hehe men tänk om det inte blir så automatiskt då, och få ska man ta tag i det om några år typ?

Kom på också att enligt boken ska man isåfall sluta med kvällsvälling först och det har vi ju inte gjort..Blir för mycket att sluta med den också känner jag.

Och potta på natten känns ju skitjobbigt, och då kanske det blir som en vana också? Nä får nog bli natt-blöja ändå..

Ja alltså, detta är ju som ljuv musik för mina öron hehe men tänk om det inte blir så automatiskt då, och få ska man ta tag i det om några år typ?

Kom på också att enligt boken ska man isåfall sluta med kvällsvälling först och det har vi ju inte gjort..Blir för mycket att sluta med den också känner jag.

Och potta på natten känns ju skitjobbigt, och då kanske det blir som en vana också? Nä får nog bli natt-blöja ändå..
Så var det för oss med, det gick av sig själv. Ett tag portade vi innan vi gick och la oss men sen slutade vi med det. Alltså, det här behöver inte vara ett jätteprojekt, prova och lyssna in barnet på vägen. Klart det var lite mer tvätt några veckor, men speciellt jobbigt kan jag inte minnas att det var, och då slutade vi som sagt mitt i vintern., och slutar barnet inte kissa på natten om några år (för oss var det månader) så får man ta tag i det sen, de flesta är torra på natten senast runt 5, men vissa barn behöver medicinsk hjälp. Det kommer lösa sig på ett eller annat sätt.

Vi gjorde ett försök på sommaren när sonen var drygt 1,5 år gammal, mest för att han var så himla intresserad av pottan och gärna gick dit frivilligt. Började dock lite för sent på sommaren och i "går det så går det-anda", så när det blev dags för inskolning var han inte torr ännu och vi avbröt försöket för att det inte skulle bli för mycket nytt på en gång.
Nytt försök på jullovet vid 2 år, då gick det hela vägen :) Så ha ingen panik för att det måste bli klart just på sommaren, det går att bli blöjfri på vintern också om man känner att barnet inte var redo trots allt. Vi hade färre olyckor inne på vintern än inne på sommaren trots att vi såklart var ute i trädgården nästan hela tiden under sommarförsöket. De där månaderna emellan gjorde mycket i mognaden.
Lägger till i mitt inlägg att han fortfarande har nattblöja, 3,5 år nu. Den är full varje morgon och vi är som flera andra här inte intresserade av att få störd nattsömn :D Varit torr nattblöja kanske tre-fyra ggr på 1,5 år. Vi tog upp det på 3-årskontrollen på BVC men de viftade bort det och sa att det absolut inte var bråttom med nattblöjan, man märker när de är redo att ta bort den och det är hormonellt styrt :)

Vi kommer låta nattblöjan vara kvar ett tag till, för oss blir det för mycket och jag har också läst att det är hormonellt styrt när de slutar kissa på natten. Min systers dotter hade kvar nattblöjan i ett år, de tog bort den när den var torr på morgonen men hon ändå ville ha kvar den för att kissa i den på morgonen.

Vi lät också nattblöjan vara kvar, slutade dagtid i juni och sen var det väl en 3-4 månader med nattblöja innan vi tog bort den också. Då hade blöjorna varit torra de senaste veckorna. I början ville hon ha nattblöja, sen ville hon ibland och ibland inte, till sist ville hon alltid vara utan. I samma veva slutade hon med välling så det hjälpte såklart. Någon enstaka natt med blöta lakan men det gick väldigt smidigt.

Så vi kommer köra samma med lillebror enligt planen och hoppas att det går lika bra. Han har kissat på toa lite sporadiskt de senaste månaderna så han har koll på hur man gör i alla fall. Han är 2 år och 7 månader, tanken är att han ska komma tillbaka till förskolan efter sommarlovet och inte ha blöjor med sig.

Vi har fortfarande nattblöja på vår femåring, flera år efter att hon slutat med det dagtid. Har gjort ett par försök att sluta men hon har liksom inte varit redo för det och det har blivit tvätt nästan varje natt. Tog upp det på BVC nu sist och de tyckte ändå att det var inom ramen för vad vi inte behöver oroa oss för även om det börjar kännas lite jobbigt. Dagtid fungerar det klockrent. Tänker att vi kör lite lika där som vi gjorde med blöja dagtid, att när de oftare och oftare blir torra kan man börja köra utan.

Vet att metoden att bara rycka blöjan rakt av fungerar bra för många, men vi har också en sån där som bara obekymrat kissade och fortsatte leka och inte riktigt hade tid att bry sig. Slutade dessutom med blöja vintertid. Vi tränade istället in att gå på potta och toalett först och såg blöjan som vilka underkläder som helst, en extra säkerhet bara. Efter ett tag behövdes den inte alls och då tog vi bort den helt odramatiskt.

Med ettåringen hemma ska vi dock försöka öva lite mer på detta med potta nu under sommaren hemma i trädgården så att vi vuxna kan vara med och se när hon kissar och erbjuda pottan då, för att liksom få henne att förstå grejen. Än så länge har hon inte kopplat riktigt vad pottan är bra för mer än att den är fruktansvärt dålig som pall om man ska klättra på saker...

Jag läste på lite om blöjfri på 3 dagar men behöll blöjan på natten. Gick hur smidigt som helst. Hon hade dock bajsat på potta sedan hon var spädbarn. Första 2 dagarna var vi bara hemma men dag 3 så åkte vi iväg på utflykt hela dagen med pottan packad. Hon var strax över 2 år då. Nattblöjan behölls något halvår till tills den var helt torr på nätterna ändå, då tog vi av den. Har bara haft någon enstaka olycka på dagen men aldrig någon på natten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka