Blötläggning - kallt/varmt vatten

hästar föredrar lite varmare mat/vatten nackdelen med varmt vatten är dock att bakteriehalten ökar.
 
Jag använder endast varmt vatten på vintern när det finns risk för att kall betfor kommer hinna frysa innan den ska ges, eller om jag har riktigt bråttom. När jag använder varmt vatten så tar jag det inte varmt från rören (inte nyttigt i längden, vare sig för människor eller djur) utan kokar upp det i vattenkokare som va har i stallet.
Annars sväller jag i kallvatten.

/Ullis
 
De va ju de jag sa. Annars luktar det illa. det är bara på vintern jag använder varmt, (dels för hon itne äter annars, dels för att det kan frysa annars, och då luktar det inte illa, jäser inte.) - för när det är varmt luktar de illa,jäser .... så då använder jag kallt. *hm*
 
I varmt vatten (ej kokt)finns bakterier som kan orsaka tex våldsamma diarrer hos mäniskor med dödlig utgång (legionärssjuka)och känsliga hästar kan säkert bli ordentligt sjuka dom också.
Därför använder man inte varmvatten till blötläggning av foder. Kombinationen baskelusker plus stärkelsen i fodret är mumma för sjukdomsalstrande bakterier.

Av samma anledning undviker många att ge varmvatten som dryck, att ta i lite varmt för att undvika iskallt vatten är väl att föredra då det blir rejält utspätt.

Att koka upp i vattenkokare är däremot bättre men vid långvarig blötläggning i varmt vatten växer jästsvampar och kan orsaka lite vajsing i magen där känsliga hästar säkert kan påverkas negativt typ tillfällig konditionsnedsättning, inte så kul om hästen ska tävla, även om dom inte blir sjuka.
 
foderstrupsförstoppning,ja det e därför jag ALLTID ger höet först!!! så slipper man vara orolig, för att hästen skall slänga i sig fodret..... :) :D :angel:
 
jo men det går inte om dom får höet å krafftfodret ute, iaf inte för oss eftersom att den ena av pojkarna inte äter upp då, så vi måste ge krafftfodret först och stå å passa dom, eftersom att dom flesta står ute dygnet runt. å så ger vi dom enbart krafftfoder på eftermidagen för att vi ska kunna dela upp det hela på fyra gånger per dag.
 
Måste bara fråga en grej. Hur läge låter ni betforen stå i vattet?
om det är kallt? varmt? ljummet?
tack på förhand
 
Kallvatten: Minst 40 minuter, maxtiden beror på temperaturen i foderutrymmet.
Varmvatten (Undvik varmt kranvatten!): Minst 15 min, max ett par timmar.

Ljummet är ju svårt att säga, beror ju på HUR ljummet vattnet är...
 
ok. tack för svaret. Jag trodde att det var längre med Kalltvatten :o
aja. tack
 
För att det inte är helt rent, när vattnet är varmt kan det föra med sig bakterier mm. (koppar, läste jag här nånstans?) från ledningarna.

Vill man ha varmt vatten ofta är det bättre att skaffa en vattenkokare till stallet.
 
Okej va bra! Det visste jag faktiskt inte. Har alltid använt
kranvatten, de få gånger jag använt varmt vatten.
Vi har en vattenkokare så i framtiden använder jag den! :)
 
Det är väl längre blötläggningstid på kallt vatten än 40 min :confused: enl en foderinformatör som jag var och lyssnade på på en föreläsning om foder..,

Det är inte bra att ge för tidigt när det är blötlagt med kallt vatten..
 
svar till:

hästar föredrar lite varmare mat/vatten nackdelen med varmt vatten är dock att bakteriehalten ökar.

nettan svarar: och vad grundar du det på?? äter hästar i vilt tillstånd varm mat? NEJ,DET GÖR DE INTE!! :) :angel:
 
MINST 40 minuter, sen sväller de inte så mycket mer.
Det är klart att det är bra om de kan ligga längre, men man KAN ge efter så kort tid om det skulle vara nödvändigt. Detta gäller strimlad betfor, pelletterad måste ligga betydligt längre!
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
324
· Visningar
30 585
Senast: Emuliiaa
·
Övr. Hund Jag har köpt hem två korvar Pondus för att prova och ena korven verkade god men den ena hunden verkar tycka att den andra är helt...
Svar
11
· Visningar
879
Senast: snorp
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 992
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 489
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp