Blötläggning - kallt/varmt vatten

misan

Trådstartare
Frågan är som rubriken; har ni kallt eller varmt vatten när ni blötlägger maten? Vad är det för för- och nackdelar med det ena eller det andra? Jag använder varmt, bara av den anledningen att jag tycker det verkar godare...
 
Jag tror inte att hästar är så förtjusta i varm mat, det är nog ett mänskligt fenomen... :p

Jag använder kallt vatten, för att inte få med så mycket skit från vattenledningarna i fodret.
Är det jättebråttom med betforen nån gång kan jag väl ta varmvatten, men det är MYCKET sällan det inträffar.
 
hela vintern använder jag varmt, dels för att jag kommer ut sent, å vill att betforen ska svälla ordentligt och dels för att min pålla inte tycker om kall betfor när det e kallt ute... :crazy:

Hon e lite kräsen. ;) men nu har jag bara i varmt vatten om jag som sagt vill att det ska svälla fortare, för står det hela dan i varmt vatten så luktar det jäst å äckligt..*blä*

:D
 
Vattenrör är ofta i koppar. Använder man varmvatten från kranen finns det en överhängande risk att detta utlöser koppar som då hamnar i maten. Koppar kan leda till förgiftning och är i vilket fall som helst olämpligt att ge i okontrollerade mängder.

Jag blöter med kallvatten (alger och linfrö kokas över spis).
 
Jag vet att många säger att det inte är bra med varmvatten för att det lossnar grejer i rören, men så läste jag att Tarzan, tror jag det var, blöter varmt och de hästarna verkar ju må ganska bra... :) Okontrollerade mängder låter ju som det skulle följa med ett halvt kilo varje gång, men visst, det kanske är väldigt dumt, och förmänskligat. Fast hästarna verkar gilla det!
 
Det finns också väldigt många hästar som går omkring med mer eller mindre konstiga symptom som en del veterinärer misstänker kan vara en del av förgiftningssymtom, om än inte dödliga... Bara för att vissa överlever rökning betyder inte det att lungcancer inte dödar. Varför chansa om något så viktigt som min hästs hälsa? Varmvatten är väl inte viktigt i sig?

Okontrollerat är just okontrollerat. Man vet inte hur mycket man får i sig.
 
Jag har varmt vatten(vatten kokare).
Jag ger min häst hel korn och havre + betfor (stöper kornet och havren).
Jag läste i någon av studierna på hippocampus sida(tror jag att det var kan ha varit i min senaste C.planck bok)...
Där stog det iaf att hästar föredrar tempererat vatten framför kallt, vet dock inte om det gäller även maten eller om det bara gäller dricks vattnet.
 
för står det hela dan i varmt vatten så luktar det jäst å äckligt..*blä*
Men om du blötlägger så lång tid innan behöver du inte använda varmt vatten, då kan du lika gärna använda kallt.

Jag själv använder kallt vatten och jag blötlägger alltid nytt direkt efter de fått maten så då behöver jag inte använda varmt endast i nödfall nyttjas varmvatten.
 
jag blötlägger mitt vetekli med kallt vatten, när hon för i tiden gick på betfor så använde jag mig av vattenkokaren för att blötlägga den innan jag red i väg å så fick hon den när jag kom tillbaka från ridturen.
 
Jag använder varmt för att betforn sväller snabbare då. Det hinner ju kallna innan dom får det så. :)
 
På vintern varmvatten
nu andvänder jag kallvatten till betforn o varmvatten till kliet (som står över natten till morronen o blir kallare)
 
blötlägger maten?? du menar betforen eller??
jag använde betfor innan men inte nu längre,och då hade jag kallt vatten,men har hört att har man lite bråttom så kan man ta varmvatten,men att ge betforn varm,det skulle jag ALDRIG göra,hästar äter ju inte varm mat naturligt!! :)
 
Jag Använder ljummet , För varmt så sväller det för fort och med kallt , motsatsen för långsamt,
 
så fort man häller upp betforn i krubban så kallnar den väldigt fort, räker med att man rör om bland foddret för att det ska hinna svalna av bra mycket.
å man kan faktiskt blötlägga all mat om man vill, om än bara någon minut innan man ger det för att krafften ska lösa upp sig lite gran, så att den inte fastnar om man har en häst som slänger i sig maten, så att den slipper få fodderstruppsförstopning.
och vetekli ska alltid blötas innan man ger den, det inns säkert fler typer av fodder som alltid ska blötas/blötläggas.
 
å. måste säga, använd INTE varmt vatten från ledningarna. bestämmelserna för dricksvatten gäller BARA för kallt vatten.
om ni ska använda varmt vatten så värm det först i tex en varmvatten-grunka. viktigt!

annars använder jag kallt vatten o ifall det är kris o jag har bråttom värmer jag vatten till varmt för att det ska gå lite fortare (gäller betforen)
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
324
· Visningar
30 585
Senast: Emuliiaa
·
Övr. Hund Jag har köpt hem två korvar Pondus för att prova och ena korven verkade god men den ena hunden verkar tycka att den andra är helt...
Svar
11
· Visningar
879
Senast: snorp
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 992
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 489
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp