Blöta korn

cactuspower

Trådstartare
Våran kross är inte tillgänglig förnärvarande och jag skulle vilja börja ge min häst kornkross. Kan man blöta upp kornet i stället för att krossa det? Hur länge bör det ligga i blöt i så fall?
 
Sv: Blöta korn

Man ska hälla kokande vatten på helt korn, för att kärnan ska mjukna upp.
Det är iallafall vad jag fått lära mig. Ger själv alltid kornkross.

Tror inte det behöver stå så länge.
 
Sv: Blöta korn

Smurfmodesty skrev:
Man ska hälla kokande vatten på helt korn, för att kärnan ska mjukna upp. Tror inte det behöver stå så länge.

Denna metod kallas för stöpning och fungerar utmärkt för mig. Hästen verkar tycka det är gott också.

Kornet skall bara stå så länge att det hinner svalna, och jag har för mig att det är 1 liter vatten till 1 liter korn.
 
Sv: Blöta korn

Okej, då vet jag. Men då ger jag henne stöpt korn tills dess att jag kan börja ge kornrkoss.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
838
Senast: Esmeralda
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 743
Senast: MML
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 006
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 157
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp