Blodvärden-sjuk shettis.

Tussilago

Trådstartare
Min 2,5 åriga shettis har vart dassig ett längre tag. Snart tre månader. Upplevt honom trött och oengagerad. Slutat komma fram i hagen, dalat i rang. Tog för en tid sedan blodprov som gav svaret HB 91. Vita blodkroppar 10,5. Differans nånstans på 30. Osäker dör. Då var han kastrerad plus vaccinerad ca 3 veckor tidigare. Inga åtgärder vidtogs eller rekomenderades. Gjorde nu om blodprovet med HB på 96, vita blodkroppar 13,4 och differans nånstans på 50. Veterinärn är rådvill. Hästen har inte varit halt, svullen, förkyld haft någon tydlig feber. Växlat mellan 37,7 till 38,3 de högsta efter kastreringen. Men slöheten börjadeinnan kastreringen. Vad tänner ni kring detta? Veterinären skall imorrn rdfråga kollegor för hon har inga dirkta förslag och uppslag vilket är flrståeligt.

Sv: Blodvärden-sjuk shettis.

Har ni tagit prov på borrelia och anaplasma?
Min första shettis, i början av 90-talet, hade sådär lågt blodvärde (fast jag minns inte de andra värdena och högst tveksamt om jag hittar de gamla pappren...) ungefär vid den här tiden på året, det år då han var 1½. Han var positiv på borreliaprov och fick penicillin mot detta. Och tillfrisknade efter det.
Sen vet jag att det påstås att hästar inte blir sjuka av borrelia, men om det tror jag vad jag vill. Jag har haft åtminstone två som fått pc vid positivt borreliaprov och båda har blivit bra.

Han är avmaskad i våras. Träckprov taget för nån månad sen, visade noll på allt. Dock går maskarna i dvala nu, men veterinären sade att vore det sådana extrema mängder som den ska behöva vara för att ge så dåliga/konstiga värden som han har så skulle träckprovet iaf visa liite mask. Så det är inte troligt alls just nu.

Ameo: Dessa prov har ej tagits. Pratade med lab idag, och de sade att vid färstingsjukdomar brukar alla värden vara låga, även vita blodkroppar vilket han har mycket högt av. Jag ska ändå be att han testas mot färstingsjukdomarna. Lab var lika villrådiga dem, värdena ser helknasiga ut. Detta i kombination med att hästen faktiskt mår rätt ok, förutom att han är rejält trött och slö.. Sist veterinären såg sådana här konstiga värden hade hästen nån form av ovanlig sjukdom.:( Oroväckande att ha så lite att gå på..

Spontant känns en avmaskning mot spolmask inte alls onödig.

Trots att analys visade noll? Kanske ta ett till träckprov? Och be om bandmask... Ger mask höga vita blodkroppar? De har stigit rättrejält på en månad. Man vill ju heller i det här läget inte belasta hans system så mkt extra men det kanske är dumt att tänka så?

Fast om en såpass "gammal" unghäst skulle ha en sådan stor spolmaskbörda borde den ju visa upp fler symptom än bara via blodprov. Och det borde synas i träckprovet väl?

Tussilago - har du/din veterinär rådgjort något med de stora djursjukhusen? Annars är nog det en väldigt bra ide

Blödande magsår (hur ser avföringen ut, lukt, svart?)? Cancer? Vilda gissningar men kanske går att kolla upp om man inte kommer på ngt annat....

Har hästen tappat i vikt eller ser den ut som vanligt? Hur är aptiten?

Senast ändrad:

Alexandra ; Så resonerade veterinären oxå, vid extrem maskbörda bör det visa iaf NÅT på träckprovet. I fredags han inte veterinären ringa runt, men det skall hon göra på måndag. Jag ringde till labbet som analyserat blodet och rådfrågade och de var oxå mycket frågande då värdena är så knasiga som de är. Men hon jag pratade med skulle i sin turr rådfråga sina kollegor på Solvalla om de hade några ideer om bvad det kan handla om.

Mee-too; Jag har oxå tänkt i banorna av magsår. Veterinären tror inte på det heller. Han äter bra. Nån gång aningens sänkt aptit men han har ätit hela tiden. Efter kastreringen tappade han (rätt naturligt) i vikt och muskelmassa. Men mager är han inte. Då han var dassig redan innan kastreringen är det svårt att veta vad som är vad i det hela. Avföringen ser bra ut. Han har varit lite dålig i magen i två omgångar. En gång i höstats då han gick från sommarbetet till vinterhagen o började få mer hösilage, och nu då de har börjat få lite betforr med mineraler och vitamintillskott i.

Idag var det så skumt.. Tog in hästen från hagen, där han stog och åt, och han upplevdes av mig mfl ovanligt pigg och glad. Han får komma in i en box och äta i nån timme typ, och då tempar jag, det visar 37.5, vilket faktiskt är det lägsta han har haft. Dumt nog har jag ingen normaltemp på denna häst.
Efter att ha tempat får han stå kvar i boxen och äta medan jag fikar i nån timme. Får sen för mig att tempa igen. Har har stått lugnt o stilla i boxen efter vad jag kan se. Nu visar tempen på 38.2. Tar ut o borstar i nån timme, och tempen visar fortfarande 38,2. Var han kall då han kom in? Fick han feber? Är sådana här temperaturväxlingar "normala"?

Idag var det så skumt.. Tog in hästen från hagen, där han stog och åt, och han upplevdes av mig mfl ovanligt pigg och glad. Han får komma in i en box och äta i nån timme typ, och då tempar jag, det visar 37.5, vilket faktiskt är det lägsta han har haft. Dumt nog har jag ingen normaltemp på denna häst.
Efter att ha tempat får han stå kvar i boxen och äta medan jag fikar i nån timme. Får sen för mig att tempa igen. Har har stått lugnt o stilla i boxen efter vad jag kan se. Nu visar tempen på 38.2. Tar ut o borstar i nån timme, och tempen visar fortfarande 38,2. Var han kall då han kom in? Fick han feber? Är sådana här temperaturväxlingar "normala"?

Ta och kolla normaltemp under samma förutsättningar ett tag. 38,2 är ingen onormal kvällstemp (den ligger nästan alltid högre) för många hästar. Men för en som normalt är lågtempare även på kvällen kan det vara för högt. Att han blev lite varmare efter att ha stått inne och ätit ser jag inte som konstigt i sig. Men för att veta säkert ang just din häst så prova gör likadant varje kväll (helst samma tid) under en vecka så vet du.

Det svåra är ju att hästen faktiskt är sjuk, så att ta en normaltemp nu känns ju inte som ett säkert kort. Jag har dessutom 45 min enkel resa till stallet och är inte ute varje dag tyvärr. Jag tempar honom alltid nu efter det att han blivit sjuk. Men det säger ju inte så mkt. Det växlar mellan vanligt 37,6-38. Vilket jag vet är normalt. Men 38 skulle oxå kunna vara högt för en del... Sliter mitt hår att jag aldrig tempade honom i somras! Liksom att man inte tagit ett blodprov på sin friska häst. Hade vart guld nu att ha nåt "friskt" att utgå ifrån.

Han stog inne ca en timme och åt innan, när tempen visade 37,5. Efter ytterligare en timme 38,2. Då är ju frågan.. 0,7 graders temperaturhöjning så..
Hur kall var han då han kom in? Om han var kall, borde det inte ha räckt att han åt en timme för att få upp värmen? Han åt ju även ute i hagen då han fick komma in. Jag kan spekulera tills jag blir gråhårig, jag veet ;)

Labbet och veterinärer där tycker att vi ska ta vidare prover för att undersöka lever och njurar samt inflammationsindikatorer.. Min egen veterinär väntar på svar från de hon tillfrågat.

Din häst är absolut för hög i vita blodkroppar - alltså en tydlig infektionsbild. Närmast till hands är att den fått någon komplikation till kastrationen, hur ser såret ut? har det läkt?
Åk till klinik, kontakta annan veterinär.

Det hade man lätt kunnat tro, om han inte vart hänging o slö redan innan kastreringen. Det kan vara olika grejer, för all del, för båda blodproven är tagna efter kastreringen.
Såret läkte komplikationsfritt och nu tycker jag inte att det är något med det. Visst vätskade det, var svullet o kladdade som det gör. Men ingen enorm feber eller annat. På söndag tas flera prover som landar på lab på måndag morgon. Får väl se!
Tack för alla svar! Men borde inte HB höjas mer, om det är en inre blödning? Eller kan han ha ha nåt som småläcker? Tänker att från 91-96 på en månad är ingen ju ingen stor ökning.. Men aningens bättre..

På söndag tas samt kolla de där inflammationsindikatoerna. blodprover att kontrollera lever o njurar.

Ytterligare blodprover gav inget. Det "vanliga" blodprovet vad Hb fortfarande lågt. Vita blodkroppar lite lägre än sist, tio nånting..differensen ännu mer skev. Ska ligga 50/50 typ och var 28/70 typ.
Han får en dunderavmaskning för det skadar ju direkt inte. Sen läggs det hela ner. Antingen får han fler symptom vi kan utreda eller så piggar han på sig. Uppföljningsblodprov nästa år.

Har ni funderat på om det kan vara överskott av järn?
Jag kan inte alla symtom men vet att det kan bli lågt Hb.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka