Blodvärden-sjuk shettis.

Sv: Blodvärden-sjuk shettis.

Mycket grovfoder i Sverige innehåller väldigt höga halter järn. Mineralfoder brukar också innehålla väldigt mycket järn. Detta är ingen höjdare då hästens kropp inte kan reglera upptaget av järn utan fortsätter att ta upp även om det inte behövs.

Han har ju höga halter vita blodkroppar oxå, och en del andra skeva värden.. Man kan ju gissa på vad som helst, skitsvårt är det!

Ingen vetrinär eller klinik har trott att de skulle vara det, för värdena ser aldrig ut så, samt att de brukar ha en mer "akut" fas i sjukdomen då, som vi inte märkt av..

Det behöver absolut inte vara i en akut fas.
Min hade mycket vita blodkroppar, faktist det sämsta värden på blodstatusen som min vet har sett.
Tecken på en jätteinfektion så han fick först gå några dagar på vanlig antibiotika innan vi kunde behandla honom för borrelia+anaplasma.

Du beskriver att ponnyn var krasslig innan kastration. Han har inte haft någon uppenbar infektion. Spontant tänker jag på leukemi, lågt hb blir en effekt pga "trångt" i benmärgen.

Du beskriver att ponnyn var krasslig innan kastration. Han har inte haft någon uppenbar infektion. Spontant tänker jag på leukemi, lågt hb blir en effekt pga "trångt" i benmärgen.

Borde det inte visat sig på hematokriten med? *nyfiken*

TS - har det konsulteras något djursjukhus angående blodvärdena, framförallt den skeva diffen? Det är ju tyvärr inte omöjligt/osannolikt att det faktiskt är ett problem vars grund hör hemma i själva bildningen i benmärgen och diffen blir skev etc.

Veterinären var i kontakt med SVA tror jag..eller vad hette det nu? Ja det kan säkert vara ngt allvarligt, typ leukemi.. Som det är nu tror jag inte han "lider " av att må som han gör. Frågan är..om jag nu tar nytt blodprov i typ feb, och det ser likadant ut... vad gör jag då?! Man får ju undersöka ponnun från topp till tå med alla upptänkliga grejer..och det är skitdyrt! :( Får väl ta den funderingen om det är där vi landar..

Att analysera labvärden utan att veta vare sig referenser, trender eller vad ts menar med "diffen" (finns olika varianter) gör det omöjligt att ge besked. Dock går det att spekulera! Så ja, teoretiskt skulle superhögt lpk ge lägre EVF. Men hematologi är krångligt = finns inget som är säkert. I mina ögon är 10-13 förhöjt men inte i absurdum högt.

Sammanfattning: höga vita utan tidigare infektion - misstänkt.

Till ts: skulle jag vara i dina skor skulle jag titta på hur hästen mår och besluta därifrån. Framförallt hitta en klurig veterinär :) "här och nu" tänk är bättre än alla "tänk om" scenarion! Njut av julen :)

Diffen var typ mellan trombocyter och leukocyter, vita blodkroppar. De ska ligga ungefär 50/50, nu var det ca 30/70. HB legat på 91-96. Han är som sagt trött o lite loj. Nåt som är misstänksamt är att magen vart kass ett längre tag nu.. Den diffen har blivit mer och mer skev. Hb var först 91, sen 96 och sen 95.

Senast ändrad:

Lilla hästen verkar sakta pigga på sig. Han har börjat leka med hästarna i hagen igen. Ingen temp på länge. Nytt blodprov får tas i kanske februari tänker jag mig.. Så skönt han börjar pigga på sig!!

Vad skönt men om det är anaplasma finns det chans att pålle kommer ha en massa konstiga symtom i framtiden om du inte behandlar.
Ta ett prov kostar inte mycket.

Nya blodprover tagna och det serfortfarande inte bra. Han har piggat på sig, busadetill och med häromdagen då jag tömkörde. Då vet direkt inte kunde ge några tips så jar inga åtgärder gjorts. Men hans mage verkar misstänkt känslig ofta lös.. Nu har värdena vart dåliga i sex månader eller så. Vetten fortf rådvill. Skall köpa probiotika o se omdet hjälper magen. och från o med nu iiiingenting utöver hösilaget.

Vanliga standardprover, HB, vita blodkroppar, samt differems mellan leukocyter o ngt mer. Kollade även lever/njurar som var var okej.

Veterinären samt hennes kontakt på SVA tror inte alls på det...Fast det finns ingen som tror på nånting för all del....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka