Blodvärden-sjuk shettis.

Sv: Blodvärden-sjuk shettis.

Vet inte varför fästingsjukdomarna skulle vara mer troligt än alla andra tusen saker han skulle kunna ha? Rent krasst... Om det skulle vara ngn av fästngsjukdomarna hur behandlas det i icke akut fas så att säga? Vetten har typ aldrig sett sådana här provsvar som ör skeva på ett så konstigt sätt..

Veterinären har inte funderat på att analysera mineralstatusen i blodet? Det skulle i alla fall jag vara väldigt nyfiken på.

Vet inte varför fästingsjukdomarna skulle vara mer troligt än alla andra tusen saker han skulle kunna ha? Rent krasst... Om det skulle vara ngn av fästngsjukdomarna hur behandlas det i icke akut fas så att säga? Vetten har typ aldrig sett sådana här provsvar som ör skeva på ett så konstigt sätt..

Om man bortser från att det finns en hel del veterinärer som anser att icke-akut form av fästingsjukdomarna inte existerar, så behandlingen är densamma vid akut som icke-akut. Dvs ett specifikt antiobiotika. Som dessvärre har den 'lilla' bieffekten att det kan slå ut hela magen på hästen. Det finns några dödsfall rapporterade men de är få.

Så det är ju inget man behandlar med lite utifall att. Men har de problem som tyder på problem och positiv titer är jag för behandling (kan bero på att jag behandlat en, som i princip var utdömd innan men blev som ny av behandling). Dock - jag har aldrig hört talas om "kroniskt" skeva blodvärden som symptom på fästingsjukdomar så jag håller nog faktiskt med dig om att det varken är mer eller mindre troligt än något av allt det andra det skulle kunna vara...

Jag skulle nog låta ett djursjukhus ta in den och utreda ordentligt ja, om det var min häst. Har det diskuterats? (Och är den försäkrad?)

Oavsett vilket hoppas jag att ni får rätt på vad det är och/eller att den snart repar sig!

Jag märker att du inte brytt dig om att ta intryck av vad jag skrivit eller för den delen tagit reda på något om fästingsjukdomar.
Du gör som du vill med din häst och lyssnar på vem du vill.
Lycka till.

Alexandra W
Blodvärderna kan vara väldigt dåliga en längre tid med fästingsjukdomarna.

Källa...ja...min hade de sämsta värden som min vet sett när jag kom in på kliniken och hen berättade om flera liknande fall med dåliga värden en längre tid innan de behandlades.

Källa...ja...min hade de sämsta värden som min vet sett när jag kom in på kliniken och hen berättade om flera liknande fall med dåliga värden en längre tid innan de behandlades.

Intressant, hittar inget i litteraturen vid en snabb sökning. Nu har jag ju "bara" haft en som gått länge innan behandling, men han hade finfina blodvärden, enda som avvek var just titern.

Men då har vi kanske rätt båda, det kan vara ett symptom men det är inte ett symptom som man i första hand associerar med fästingsjukdomar i frånvaron av andra relevanta symptom?

Oavsett vilket, så vore TS min häst skulle jag som sagt ställa den på djursjukhus och låta de utreda den. De vet ju så extremt mycket mer saker att undersöka (och i bästa fall avfärda) än vad veterinären på fält kan dels utföra och i många fall nog ens komma på att testa.

Det vetten sagt till mig är att vid fästingsjundomarna kan ju visst blodet påverkas, men brukar inte alls ge en sån bild som min har. Ställa på klinik är uteslutet tyvärr. Det är en shetlandssponny som jag inte ska ha kvar. Visst är han försäkrad men jag tror inte att det räcker långt då han troligen får undersökas från topp till tå med miljoner tester... Kanske tar jag fästingprov ändå men det lär gå på minst nån tusenlapp det oxå. Ekonomin har just totalkraschat då jag fått 17000 i restskatt. Så bilen säljs. Ponnyn åker till min syster nästa helg.
Jag har kommit med massa uppslag till min vet men hon tror inte på ngt.. Jag har till o med övervägt att ta bort min lilla kille men han är trots allt pigg o glad o fin i pälsen... Samtidigt finns det tusentals friska shettisar.

Det vetten sagt till mig är att vid fästingsjundomarna kan ju visst blodet påverkas, men brukar inte alls ge en sån bild som min har. Ställa på klinik är uteslutet tyvärr. Det är en shetlandssponny som jag inte ska ha kvar. Visst är han försäkrad men jag tror inte att det räcker långt då han troligen får undersökas från topp till tå med miljoner tester... Kanske tar jag fästingprov ändå men det lär gå på minst nån tusenlapp det oxå. Ekonomin har just totalkraschat då jag fått 17000 i restskatt. Så bilen säljs. Ponnyn åker till min syster nästa helg.
Jag har kommit med massa uppslag till min vet men hon tror inte på ngt.. Jag har till o med övervägt att ta bort min lilla kille men han är trots allt pigg o glad o fin i pälsen... Samtidigt finns det tusentals friska shettisar.

Och din syster är inte intresserad av att ställa på klinik?

Det går att prata med kliniken, om att försäkringen täcker sig mycket och man vill de säger till vid en viss summa osv.

För vad är alternativet, att han får ha så avvikande blodvärden?

Jag förstår att det kan vara en ekonomiskt fråga men en häst som har så avikande blodväden mår inte bra.
Att välja att inte göra sitt bästa för en häst i min ägo är helt uteslutet för mig.
Jag skulle se till att hästen blir frisk eller ta bort, shettis eller inte.

Men HUR litet försäkringsbelopp har du då? Även om du bara har hästen vet.vårdsförsäkrad för, säg, 25000 kr så räcker det ju ändå en rätt bra bit, skulle jag tro.

tror att veterinärvården är 50 000... men så är det ju dessa 20% oxå.

Men va konstigt att värdena inte blir bättre trots att han blivit piggare. Är tänderna kollade? Tänkte att han kanske har problem att mala maten bra och då blir dålig i magen och det i sin tur på något mystiskt sätt stör blodvärden?

Värdena har gått åt rätt håll men inte normala ännu. Fortf lågt HB och förhöjt med vita och skev differans. Men bättre. Jag tror ändå att magen är sekundär. I höstas då han vart sjuk var magen bra.. Var lite lös nån enstaka gång under sommaren. Tänderna inte kollade.

Fick höra att fästingproverna kan man behöva ta flera ggr då de kan visa både falskt positivt och falskt negativt. Nån som har hört ngt sådant förut?

Absolut nej, däremot måste man ta rätt prover.
Det skiljer sig från akut och kroniskt infektion.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka