Blodrand i hoven?

Spirit

Trådstartare
Jag hade en tråd för ett tag sedan ang blodrand i hoven. I fredags då hovis verkade igen så hade han fortfarande blodrand under hoven.
Hästen är barfota konvalacenst sen Början på juni. går mer elelr mindre bara i hagen. Går på singel mellan hagen & stallet.
Hålls barfota vintertid för det är det enda som hindrar han för att stå med ½ m höga snöstyltor förrutom sulor. Skos endast pga hovslitaget.

Han är behandlad för kotledsinflammation i båda fram. Dessvärre så är han inte helt "släckt" i kotorna vid böjprov & haltar till & från på höger fram. Syns mest när han travar på lina samt när han rör sig i hagen.
När han står rakt upp & ned står han ofta med frambenen inunder sig ca 10 cm framför manken. Har inte märkt på han om det kan varit belastningsfång.
Min hovis vet inte vad randen kan bero på, hade inte ens någon teori.
Lägger upp 2 bilder på vänster framhov & den averkade biten. Bilden på själva hoven är ngt modifierad i färgerna pga bilden blev nästintill endast en vit fläck & hästen blev livrädd för kameran. Kan försöka ta en ny bild om det behövs, men då måste någon hålla hästen till mig.


http://i2.photobucket.com/albums/y10/shakopeegry/hov1.jpg

hov2_edited.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Blodrand i hoven?

Som man ser på den avverkade biten är lamellranden ordentligt sträckt och det är också i lamellerna blodutgjutelsen skett. Bilden underifrån är alldeles för otydlig för att se något på tyvärr.

Det kan bero på fång, men det kan också bli så om lamellerna utsatts för mycket "strain"/belastning, vilket de gör iom att de är uttänjda. Det är troligtvis inte något väldigt nytt utan har nog skett för ett tag sen. Kanske när han blev avskodd och lamellerna då redan var uttänjda (hoven utfluten). Om det då inte längre finns någon sko som "håller ihop" hoven utan lamellerna, som har nedsatt styrka iom uttänjningen, utsätts för mycket belastning kan det bli en blödning längre upp mot kronranden. När det då växer nedåt kommer det fram ett par månader senare.

Se till att hålla det rent så att inte några bakterier tar sig in! Kan tyvärr lätt bli lamellröta av det.
 
Sv: Blodrand i hoven?

Jag gissar (trots att jag inte är någon expert på hovsjukdommar) efter att ha sett den bortverkade biten....belastningsfång eller nån annan typ av fång?
Den första bilden som är vit ser ju mysko ut. Ser inte ut som det är randen som blöder, utan hoväggen, men kanske är den utsmetad?
Det ska bli intresant att höra vad förståsigpåare anser om detta...:smirk:
 
Sv: Blodrand i hoven?

Glömde skriva att hästen är en 520 kg tung Orlovtravare. Han är van vid att vara barfota och ömmar inte men, rider jag mycket på sten & asfalt så sliter han ned hoven snabbare än vad den växer. Därför skos han under "säsongen" sen vår, sommar, sen höst. Går barfota hela vintern tills det är möjligt att rida regelbundet igen i något sånär dagsljus vid sex tiden på kvällen = hovslitaget ökar igen. Sliter inte alls mycket det lilla jag rider vintertid i ridhuset eller på snö/gräs.

Jag har inte märkt på han att han skulle ha fång. Har haft en fångponny i stallet förra vintern som fick det ett par gånger, märkte det direkt.:(
Han har inte sagt någonting iheller. :confused:
 
Sv: Blodrand i hoven?

Alla reagerar inte lika på fång. Kronisk fång är svårare att upptäcka, anser många.
Hur länge har du haft hästen?

Du säger själv att den står med framhovarna under sig och avlastar, tror du att det enbart beror på ömhet i kotorna?:confused:
 
Sv: Blodrand i hoven?

Jag har haft hæsten i snart två år. har en hæst fång så står dom med hovarna framfør sig & lægger tyngden på trakterna. Min hæst står med frambenen ngt under sig æn lodrætt nær han ær "uppstælld" Han lægger vikten på framdelen av hovarna istællet. Har alltid stått så.
Det ær i tån han har blodranden, den slutar på høger framhov ca halvægs till trakterna. vænster har han "bara" en tårand snett på sidan från tån ca 3 cm lång.
hovis som har verkat/skott honom regelbundet i 1½ år vet inte varfør han har fått randen. antagligen belastning någonstans. Nu ær hæsten rejælt halt igen, skall på 3 månaders återbesøk i hbg næsta vecka, hoppas dom kan berætta vad problemet ær. Ev. gå in i hans leder & se varfør han inte læker om førsækringsbolaget godkænner ingreppet. Ville dømma ut han redan i september men jag ville førsøka lite till.. han har tyværr inte blivit mycket bættre av behandlingarna & røntgen visar inget førrutom rundslipade pålagringar som ær daterade innan han kom i mina ægor pga deras nedslitning.

*håller tummarna*

Jag tror det ær belastningsfång eller ngn sorts øverbelastning någonstans..
 
Sv: Blodrand i hoven?

Att en häst inte intar "fångställning" utesluter inte fång. En häst ställer sig i fångställning för att avlasta sina tår (oftast för långa). Ställ dig på dina fingertoppar, om du har långa haglar så gör det ont och det känns som om naglarna ska lossna från fingret. Det är det som är orsaken till varför man kortar tårna på en fånghäst, man hjälper hästen att röra sig, men fångförgiftningen är ju kvar ändå. Alltså: en häst som redan har rättverkade hovar och korta tår visar kanske inte fångställning eftersom att det gör inte ont i tårna.

Min travare har gått barfota sedan augusti och har nu i helgen fått en "blödning" i sulan och hon har börjat att ömma i sulan, så nu fick hon på skorna.
 
Sv: Blodrand i hoven?

Jag har haft hæsten i snart två år.
Vet du med säkerhet att hästen inte hade dessa problem före den kom till dig?
Han lægger vikten på framdelen av hovarna istællet. Har alltid stått så.
Alltid? Helt från födseln...?
vet inte varfør han har fått randen. antagligen belastning någonstans.
Kan en belastning bli kronisk? Kan belastningsfång bli kronisk??
Nu ær hæsten rejælt halt igen, skall på 3 månaders återbesøk i hbg næsta vecka, hoppas dom kan berætta vad problemet ær. Ev. gå in i hans leder & se varfør han inte læker om førsækringsbolaget godkænner ingreppet.
Tror du att det kommer ifrån lederna?
Ville dømma ut han redan i september men jag ville førsøka lite till..
Vad är det du vill "försöka" med? Vad menar du att man ska göra om behandlingarn hittils inte fungerat?
han har tyværr inte blivit mycket bættre av behandlingarna & røntgen visar inget førrutom rundslipade pålagringar som ær daterade innan han kom i mina ægor pga deras nedslitning.
Och du menar fortfarande att han inte har kroniska problem?

Jag tror det ær belastningsfång eller ngn sorts øverbelastning någonstans
Och vad säger vet. om din teorier?:confused:
 
Sv: Blodrand i hoven?

Rikkan skrev:
Vet du med säkerhet att hästen inte hade dessa problem före den kom till dig?
Alltid? Helt från födseln...?
Enl. uppfödaren jag köpte han av skulle han vara ok. Tyvärr så har en del annat jag blivit informerad om inte stämt.

Kan en belastning bli kronisk? Kan belastningsfång bli kronisk??
Tror du att det kommer ifrån lederna?
Han är behandlad med tuppkam 2 gånger & ett annat medel 1 gång. Vet vill inte spruta in mer i kotorna på han. Hältorna märks mest vid böjprov & släcks vid kotbedövning. :confused:

Vad är det du vill "försöka" med? Vad menar du att man ska göra om behandlingarn hittils inte fungerat?
Han blev i September röntgad igen, jag ville ge han en chans att ev. se om han blev bättre. Vet. ville istort sett redan då döma ut hästen pga han inte svarade speciellt bra på behandlingarna. Är han inte bättre denna gången & ingen har svar samt mitt försäkringsbolag nekar till att dom går in i själva leden & tittar efter orsak så kommer han att få somna in när vi kommer hem. Har haft inspektör ute & tillståndet är klart att han skall få sova under sitt favorit träd.

Och du menar fortfarande att han inte har kroniska problem?
Han har problem med något. frågan är VAD? Blodranden uppkom efter behandlingarna & vet är ännu inte informerad om dom.
Och vad säger vet. om din teorier?:confused:

Jag skall upp nästa vecka & ska visa henne ränderna & hoppas på ett svar.
Hon ville att jag skulle rida igång han efter förra besöket upp i den nivån han var innan skadan i våras så snart han slutade halta på höger fram ar varit växelvis halt & ohalt.
 
Sv: Blodrand i hoven?

Jag hoppas det går bra för er, så bra det kan gå.

Bara för att dom inte är hos oss längre så behöver man inte tycka mindre mycket om dom....
 
Sv: Blodrand i hoven?

Jag hoppas oxå att det kommer att få ett lyckligt slut. Mår dåligt øver att ev. behøva skicka han till trapalanda.
Han ær "bara" sju år gammal.. :cry:

Tack.. Återkommer med vet. diagnos ang blodranden..
 
Sv: Blodrand i hoven?

Blodranden vet jag faktiskt inte, som de säger brukar de komma av för långa tår. Men det ser inte ut som att din har det.
Däremot tror jag mig veta varför han står med benen under sig, han har ont i strålen. Din häst har strålröta i mittstrålfåran och sånt gör ont!

Som jämförelse har en frisk, välutvecklad stråle en mittstrålfåra där du på din höjd får ned ett fingeravtryck.
 
Sv: Blodrand i hoven?

Blodrand i lamellranden kan hästen få av slag, antingen av att tex slå tån hårt i en sten. Har en dam som ofta har det på ena fram pga att damen ifråga bankar friskt i dörren vid fodring och på den sidan träffar hon med jämna mellanrum stenväggen intill dörren. Tog ett tag innan vi kom på varför hon hade det, har nu satt upp gummimatta där och det har börjat försvinna. Om du tittar noga på vita hovar så ser man ibland små "blödningar" som blåmärken på utsidan (syns speciellt bra när hästen gått i snö några timmar) det är dessa som sedan syns som blödningar i lamellranden. Kom på nu att jag faktiskt oftare har sett dessa på vita hovar, de är ju mjukare och får då kanske enklare dessa småblödningar vid slag.
 
Sv: Blodrand i hoven?

Ett blåmärke ser man väl inte på en mörk hov?
 
Sv: Blodrand i hoven?

Strålröta?
Hur kan du se det på den dåliga bilden?
Vad jag kan se så ser hans hovar fräscha ut undertill. Hade röta vid vita linjen ifjor som vi (jag & hovis) fick bukt med.
Nu var iofs hoven inte kratsad på bilden utan jag hade gnuggat med en ryktborste funder själva sulan för att få fram blodranden så jag kunde visa.
 
Sv: Blodrand i hoven?

Mittstrålfåran ser alldeles för djup ut. Långsmal, trång och svart.
Som jag sade, en frisk stråle har en mittstrål"fåra" som du knappt får ned ett fingeravtryck i.
Dessutom är strålen inte fint utvecklad. I jämförelse med resten av hoven är den smal, vilket även det tyder på att hästen inte vill använda den (pga smärta)

Men som du säger är det en dålig bild och jag kan inte mer än spekulera.
 
Sv: Blodrand i hoven?

Men beror det på att man inte kan se dessa blåmärken på grund av den mörka färgen, eller menar du att det är kvaliteten på hoven?
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 519
Senast: skuggi
·
Hästvård Min 4åring har varit barfota hela sitt liv fram tills den 28/10 då han fått sina första framskor. Problemet är att nu när allting har...
Svar
17
· Visningar
2 185
Senast: Aionee
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 440
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 090
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp