Blodprovspapper!

S

Sorba_

Oj, glömde en sak i förra tråden!

Min ponny behandlades för ett balltramp häromdagen och då passade veterinären på att ta ett blodprov. Sen kom hon med resultatet nån dag efter och jag fick det här pappret. Grejen är den att just när hon gett mej det och skulle börja förklara vad allt stod för och hurvida värderna var bra eller inte ringde hennes mobil och nån sa att hennes häst rymt ur hagen :crazy: Så hon fick sätta sig i bilen och köra iväg kvickt som attan! Hon skulle höra av sig men har inte ringt än och när jag försökt få tag på henne har hon aldrig svarat i telefonen, menmen veterinärer :p Tills hon hör av sig kanske någon skulle kunna berätta lite om det är pappret? För att stilla min nyfikenhet tills jag får tag på henne alltså! :)

bild448.jpg

Sv: Blodprovspapper!

Är absolut inte kunnig på det här med blodprovsvar, men inom paranteserna så är det ju referenssiffror dvs provsvaren bör ligga där emellan för att vara ok, är ju lite individuellt också..men det verkar inte vara något jätte avvikande på svaren iallafall på dom provsvaren där det finns referenssiffor. Men detta kanske du visste? Du kanske ville veta lite mer om vad proverna betyder? Isåfall hoppas jag någon annan kan svara. :angel: :D

Så långt hade jag listat ut! ;) Men precis, vad det betyder förnåt, krumelurerna åt vänster!

Hehe, det var en svårare fråga..Lym är väl lymfocyter iallafall & HGB är väl Hemoglobin sedan va det stopp. :D

wbc=vita blodkroppar
lym=lymfocyter
gra=granulocyter
Sedan är det samma värden fast i %¨
rbc=röda blodkroppar
hgb=hemaglobin
hct=hematocrit
De som sedan börjar med m har det med de röda blodkropparnas storlek och färg att göra.
plt= blodplättar

I stort ett normalt blodprov utan avvikelser.

Tusen tack!! :bow:

Är det någonting han behöver mer av fodermässigt?

Om du menar kurvorna till HÖGER så visar de hur apparaten mätt upp siffrorna o är bara till för att man skall kunna se om det är ngt fel med provet.
Vad som är lite avvikande är det låga hemoglobininnehållet i de röda blodkropparna.
PL

Vad kan hända om de har lågt hemoglobininnehåll i de röda blodkropparna :| Det lät ju farligt bara att säja det!

Om det har ngn betydelse eller ej går inte att säga utan att veta mer om hästen. Så jag tycker du skall diskutera saken med din vet.
Även metodiken/apparaten kan spela in.
PL

Det ska jag absolut så fort jag fått tag på henne! Hästen är en d-ponny (145), 14 år och används som tävlingshäst på hög nivå i dressyr.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 077
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 914
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka