blodprov ?

D

Dream

Jag har en häst som är lite hängig och slö och inte alls sig själv. Men ingen feber, hälta osv..

Tänkte be veterinären ta ett blodprov nästa gång han kommer ut men nu undrar jag vad är de man kollar efter då?

Sv: blodprov ?

Oftast är det väl infektion man vill se om det är. Har den varit dålig länge kollar man ju annat också, ex blodvärde.

Vad ska jag säga till vet att han bara ska ta ett rutinblodprov?

Sen undrar jag vad de kostar cirka?

Lugn! Jag tror att veterinären har kompetens nog att själv avgör vad och om blodprov behöver tas. Ring och fråga vad det kostar innan, har inte en aning. Du kan väl uppmärksamma vissa saker innan så sparar du tid, som ex kissar han bra? Har han mörk urin? Verkar han ha besvärligt när han kissar ex. Har han varit förkyld? Snorig? Gult snor eller rinnsnuva ex. Hostat? Haft nåt sår nånstans som kan vara orsaken, ex att det blivit en infektion eller en varböld? Verkar han allmänt hängig i boxen eller bara vid arbete? Andningsfrekvens, andas han snabbare än normalt? Avföringsvanor?

Uppmärksamma minsta lilla symtom så är det lättare att ha nåt att utgå ifrån, men det är ju inte alltid det finns några direkta symtom heller såklart. Lycka till och du kan väl berätta hur det går.

Min häst har varit hängig i omgångar under året.
Ena veckan tävlar man utan problem och han är hur pigg som helst, sen plötsligt får jag gå av honom och släpa hem honom.
Sen är han pigg igen i dryga 3 veckor sen återkommer hängigheten igen under några få dygn.

Har både tempat och tagit puls vid dessa tillfällena utan några speciellt höjda värden.

Nu har vi iaf. lämnat blodprov för Borrelia-test m.m. och besked kommer i denna veckan.

Möjligen sa veterinären att något värde påvisade allergi.

Känner någon igen sig ?

Hb, vita och diff är ju det man nästan alltid tar. Men sen beroende på symptom etc så kan man ju lägga till nästan i all oändlighet.

Överlåt du vad som ska tas på veterinären, det är de som är proffs =)

I vanliga blodprover tittar man på röda blodkroppar, vita blodkroppar och blodplättar. Här kan man se om hästen har en infektion, om den lider av blodbrist mm. Ibland kollar man även elektrolyter som natrium och kalium, ibland kalcium, järn mm. Man kan också titta efter specifika infektioner so t ex hästinfluensa, borrelia m fl.

Vilka prover som ska tas avgör din veterinär efter att ha gjort en klinisk undersökning. Ofta säger den mer än blodprovet... Jag antar att du inte skulle tala om för din läkare hur han ställer diagnos heller?

Pratade nyss med en Vet. som brukar vara med då vi rider jakt och han tyckte rent spontant att det verkar vara Korsförlamning och
tyckte vi skulle lämna blod så fort som möjligt nästa gång det händer.

Tyvärr har vi fått stå på oss för många gånger med egna förslag då veterinärer på klinik inte fått fram vad felen egentligen är.

Men jag avvaktar på blodproven med spänning såklart.

Nej, om du behärskar området bättre än klinikveterinärerna är det ju självklart bättre att du ställer diagnos själv. :angel:

Vid misstänkt korsförlamning tittar man på två olika muskelenzym i blodet; ASAT och CK. Koncentrationen av dessa stiger vid muskelsönderfall. En höjning är alltså inte synonym med korsförlamning, men kf är en av de sjukdomar som ger höjda värden.

Tack för infon.
En del av svaren har från blodprovet har kommit och man hittade höjda vita blodkroppar.
Vet. tyckte vi skulle avvmaska och efter 7-10 dagar rida honom 2 dagar i rad och se om han är hängig igen.
Är han det så tar vi ett nytt blodprov.

Hängighet är nog säkert inte så lätt att diagnosticera, men man får såklart undersöka en del i taget.

Det vore ju bättre att ta ett träckprov för att kontrollera om hästen har mask istället för att "provavmaska". Dels för att det är onödigt att avmaska om hästen inte har parasiter ffa pga resistensläget, men även för att ett sådant test kan fördröja den riktiga diagnosen.

Har Borreliatesten kommit? Togs även prov för ehrlichios/anaplasmos?
Har du vita diffen, dvs vilka vita blodkroppar som låg högt? Vid parasitinfektion är det eosinofilerna som stiger, övriga påverkas inte.

Det vore ju bättre att ta ett träckprov för att kontrollera om hästen har mask istället för att "provavmaska". Dels för att det är onödigt att avmaska om hästen inte har parasiter ffa pga resistensläget, men även för att ett sådant test kan fördröja den riktiga diagnosen.

Har Borreliatesten kommit? Togs även prov för ehrlichios/anaplasmos?
Har du vita diffen, dvs vilka vita blodkroppar som låg högt? Vid parasitinfektion är det eosinofilerna som stiger, övriga påverkas inte.

Jo, både Borrelia & ehrlichios visade inget alls.
Skall kolla med vet. vilka vita som låg högt då hon skulle återkomma med mer info senare.

Jo, både Borrelia & ehrlichios visade inget alls.
Skall kolla med vet. vilka vita som låg högt då hon skulle återkomma med mer info senare.

Nu har det kommit fler resultat och just eosinofilerna låg högt.
Red honom igår och han var hur pigg som helst, men det har han även varit tidigare så jag tar nytt blodprov om han är hängig igen.

Tack för tipsen !! :)

Eosionofiler brukar ligga högt vid bla parasitinfektioner och allergier. Även vid ehrlichios hos häst kan eosinofilerna stiga medan neutrofilerna sjunker.

Vilken typ av blodprov togs för att kontrollera fästinginfektionerna? Serologi (titern) eller PCR?
Hur mår hästen idag?

Jodå, nu red jag honom i förrgår ett lätt pass med lite enkel galopp på en stubbåker och han var hur pigg som helst.
Sen igår (dagen efter alltså) så kände jag direkt att han var hängig och gick stelt på hårt underlag, men gick mjukare på gräset bredvid asfalten och sen då vi kom in i paddock som var rätt så tung så gick han knappt framåt alls.

Nu i morse åkte han in till Vet. igen för nytt blodprov och vi får resultatet idag.

Möjligen kan det vara någon form av allergi i vår hemmamiljö (står i utebox), för nu på sommaren har han varit på bete och reds regelbundet utan någon hängighet alls.

Detta är milt sagt svårt.

Knapplån .

Hade vet ute till min lilla pålle 1(åring) och blodprovet visade förhöjda Eosionofiler låg på 127 ? normalt var 0-02 ? om jag förstog saken rätt eftersom pålle även var halt och stel så pratade vi om Elishios . men skulle avakta till blodprovet .

Nu får du mig lite fundersam när du skriver att detta förhöjda värde även kan tyda på Elihsihos (stavning :D) Och min vet tror att allt beror på mask ,kan det dock ligga annat bakom dvs Elishiosen ?

Ska jag gå vidare med Elishiasprov för säkerhets skull ?

Mvh Mia

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
594
Senast: Bamburine
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 016
Senast: jemeni
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka