Blodprov för utredning av foderallergi?

N

Naggur

min ena vovve är allergisk mot en hel del.

Bland annat foderkvalster. Trots detta så tycker våran veterinär att vi ska utreda eventuell foderallergi med Hills z/d (ett specialanpassat foder för att utreda foderallergier), och i alla torrfoder finns det foderkvalster.

Men en del veterinärer använder sig av blodprov för att se om hunden inte tål något i foder.

Vill gärna ha lite åsikter om detta.
och hemsk gärna tips på veterinärer som använder sig av denna metod runt stockholmsområdet.:bow:

Sv: Blodprov för utredning av foderallergi?

Blodprov kan inte användas för att konstatera allergi(atopi) men när man med andra metoder kommit fram till att hunden är allergisk kan blodprov hjälpa till att hitta vad hunden är allergisk mot.
När det gäller födoämnesallergi/intolerans är det tveksamt om blodprov är till ngn hjälp, här är det i första hamd elliminationsdiet som gäller.
PL

Senast ändrad:

Vad är det för foderallergi? Tål din hund inte spannmål, vilket finns ju i de flesta hundfoder.
Hur allergisk blir hunden isåfall?

Vet du att det finns ett ganska nytt foder för både katt o hund? Orijen heter det. Det innehåller som sagt INGA spannmål, utan 70% köttråvaror och 30% grönsaker/frukter/örter/alger. Tillverkad i Kanada. Finns länk att läsa om detta foder, men jag är intresserad av vilken typ av foderallergi din hund har.

Din hund kanske ska bara äta färskfoder? det är ju trots allt köttråvaror, om man säger så.

om det är foderallergi vet vi inte än. men förmodligen är det åxå det. orijen kan hon inte äta då det är ett torrfoder och innehåller bland annat foderkvalster.

hur kommer det sig då att flera veterinärer använder sig av den metoden då?:confused:

Hmm...Tål inte torrfoder...Färsk foder då?? :idea: Det är ju inge torrfoder! Jag har en kompis,som ger sina vovvar färskfoder o även gubbens arb.kollega ger sina 6 (!!) färskfoder.
Kanske värt o prova?

jag ger det.

Men jag vill ändå veta om det är något hon inte tål.

puttar................

Testar att putta igen...

Liknande trådar

Katthälsa Siamesen, 8 år gammal, har misstänkt foderallergi. Fick kortisoninjektion för att se om symptomen minskade. De gjorde de men kom...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 648
Hundhälsa Kort sammanfattat så blev vovven dålig i somras. Hon började klia sig som en galning och ena ögat började svullna upp. Vi åkte till...
Svar
18
· Visningar
3 649
Hundhälsa Ny hund, frisk hund och välmeriterade föräldrar. Allting kändes så bra och vi fäste oss vid honom ögonblickligen. Vi tog med honom hem...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 523
Senast: lady_vip
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 854
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V