Blodprov för att visa fångbenägenhet

kolblakkur

Trådstartare
Ögnade igenom Horse & Rider på Pressbyrån idag. Skummade igenom en text där det stod att man numera via blodprov kan se vilka hästar som ligger i riskzonen för att få fång. Någon som vet mer om detta blodprov och kan berätta mer?

Sv: Blodprov för att visa fångbenägenhet

Det första jag tänker på är att blodprovet testar insulinresistens. Nu kan man nog inte testa det helt säkert med bara ett enda prov. Insulinresistenta hästar är i riskzonen för att få fång.

men det kan naturligtvis handla om ngt helt annat.

Som sagt finns det mycket som tyder på att hästar med insulinresistens är mer fångkänsliga. Forskarna i den här artikeln använde sig att ett enkelt blodprov för att se om hästarna i en flock hade tecken på insulinresistens. De bedömde också hästarnas hull (med hjälp av BCS) och mätte (någon slags) blodfettsnivåer. De kunde med hjälp av detta förutsäga de allra flesta fånganfall i flocken.

Cushing's ökar också risken för fång och kan testas med hjälp av blodprov.

Dock tror jag det är viktigt att inte lura sig att tro att bara för att ens häst inte har IR eller Cushing's betyder det inte att den inte kan få fång. Om hästen har haft fång förut är det troligt att den får det igen.

Åsa

Nu har jag inte läst tidningsartikeln. Men jag har läst några av de artiklar om de studier som bla Kronfeld och Treiber har gjort på insulinresistens och fång.

De har undersökt om hur man kan förutsäga att en ponny kommer att få fång i samband med insulinresistens.

Så som jag har förstått det så är det inte helt tillförlitligt att bara mäta insulinet eftersom det kan variera ganska mkt och är beroende av flera olika faktorer. I så fall bör man mäta hur insulinet svarar på glukos, tror det kallas för glukostoleranstest. Eller så kompletteras insulinprovet med mätningar av leptinhalt, hästens hull BSC och även ett mått på nackens "storlek" NSC.

Senast ändrad:

Har inte heller läst detta, men det testet som man gör på bl. a Hallands djursjukhus-för att se hur hästen svarar på cortisol- hämningstest.

Det vanliga cushingtestet visar bara på 70 % säkerställd diagnos.

Där man inte provocerar kroppen, utan skickar prov o får svar på insulinhalt mm.
Provokationen kan väl säga mer om den är IR- utan att den har tydliga symptom på det. Det som mer kallas för EMS
Vet inte varför man skickar till Tyskland. vet du?

Du blandar nog ihop det litet. Cushing är en speciell och ovanlig sjukdom där kroppen producerar för mkt av hormonet cortisol. I Equint metabolt syndrom föreligger ofta rubbningar i flera hormonsystem . Bland annat könshormoner och en kronisk Insulin Resistens.

Det går att uppskatta om en häst har exceptionellt stor risk att få fång med det sätt som Forest Autumn refererar. Vet inte om insulin/glukosanalysen är uppsatt som rutin någonstans i Sverige. HH

I Equint metabolt syndrom föreligger ofta rubbningar i flera hormonsystem . Bland annat könshormoner och en kronisk Insulin Resistens.

Jag har alltid trott att EMS och insulinresistens hos hästar är samma sak. Det jag har läst om EMS har mest handlat om insulinresistens, antagligen för att det samtidigt har handlat om fång. Men inser nu att det är nog inte så (har undrat över detta ganska länge).
Det verkar snarare som att IR är en del av EMS. Det finns alltså hästar som är IR men ej har EMS? Hur vet man vilket det är?
På kliniken där jag var med min ponny för behandling av fång nämnde veterinären att det kunde vara så att hon har EMS. Jag börjar inse att jag nog ska hoppas att det inte är så då jag antar att IR inte kan gå tillbaka på en sådan häst - därav begreppet kronisk IR. Jag antar att de kan bli IR pga de andra hormonrubbningarna.

Tack för "klargörande"
inte för att jag blir så mkt klokare:o

Nja begreppen är ju inte helt klargjorda. Men en del vet man.

I EMS ingår en hel radda symptom. Högt blodtryck, höga blodfetter och ofta höga insulinvärden. Dessa hästar är ofta kroniskt insulin resistenta och är oftast väldigt lättfödda. Prover tagna på vintern avslöjar inte alltid IR. (Bailey AJVR 2008,69)

En tillfällig insulin resistens kan uppstå av ett mål med mkt stort socker/stärkelse innehåll.

Men sen har Toth o Frank i samma nr av AJVR visat att en injektion av bakterier i blodet också gav en tillfällig insulinresistens. Forskningsgruppen du hänvisar till har visat att en injektion insulin i sig kan framkalla fång utan några som helst andra riskfaktorer. Att ha höga insulinvärden är alltså en risk för fång vare sig det är kroniskt eller tillfälligt.

Så enkelt är det inte men rysligt spännande! HH

Jag har inte insett att det fanns ngt som EMS, trodde bara att det var ett annat ord för IR. Jag är annars helt med på att en häst kan bli tillfälligt IR. Så var det väl med hästarna i studierna jag refererade till. Jag förstod det nog som att de uteslöt blodfetter som en av faktorerna vilket då kanske var för att de "bara" blev insulinresistenta.
Även om risken att få fång är lika stor för alla IR hästar så kan jag tycka att för hästägaren borde det vara ganska bra att veta varför hästen har höga insulinvärden.Jag är egentligen ute efter om det går att få det att gå tillbaka så att insulinet sjunker, tycker det verkar helläskigt med höga insulinhalter. Men bara tanken på att få ngn att mäta detta gör mig smått utmattad. Jag antar nästan att man inte gör det.

Att detta skulle vara enkla samband och lätt att förstå har jag nog aldrig trott och jag håller med dig det är spännande att läsa om det. Lite läskigt bara med tanke på min egen lilla häst.

Tack för svaret.

Senast ändrad:

Har kollat upp vad de syftade på :)
Triglycerides, glukos och insulin skulle visa vilka hästar som var fångbenägna.

Jag tror inte att man får reda på om en häst har Cushing genom att testa dessa tre. Man måste säkert testa fler variabler som ex cortisol.

Vad ger detta test då?
vilka slutsatser kan man dra av normala resp ngt förhöjda värden?

Vad ger detta test då?

Har hästen Cushing kan man medicinera och därmed minska risken för fång.

Om hästen har höga insulinvärden ger dessa i sig en ökad fångrisk och det kan ju vara bra att veta då det gäller utfodring och ev. bete osv.

Vad ger detta test då?

Jag har nog förstått det som att det kan visa om en häst är insulinresistent eller inte. Men jag är lite osäker på hur pass tillförlitligt det är. En IR kan ha höga insulinvärden men i alla fall nästan normala blodsockervärden. Sedan kan insulinet höjas av stress, foderintag osv. Triglyceriderna som är en del av blodfetterna är jag mer osäker på men förstår nog av HHs svar att de också är höga vid IR.

Egentligen så tror jag att om en häst har normala värden så kan man dra slutsatsen att den inte är IR. Om den har höga värden av de andra så kan den vara IR och då bör man kanske ta fler prover så som jag har skrivit tidigare i tråden.

Men det är hur jag har förstått detta, inte helt säkert att det stämmer.

Regelbunden motion normaliserar ofta obalanser i värdena på glukos och insulin. Gäller både människa och djur.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 018
Senast: Roheryn
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 125
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 415
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 626
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar