Blodprov ACTH

Centaur

Trådstartare
Jag vill göra ett serum ACTH test på min häst då jag misstänker Cushings. Efter vad jag läst här så är det ett ovanligt test i Sverige och många veterinärer vet knapt vad det är, än mindre hur det ska utföras.

Jag skulle därför behöva lite Sverige-specifik info om hur en vanlig distriktsveterinär ska göra för att testa detta på ett tillförlitligt sätt, vilket lab det ska skickas till osv så jag har lite fakta att komma med ifall han inte känner till det.

Sv: Blodprov ACTH

SLUs lab kan analysera, enda 'haken' är att ACTH för häst endast 'analyseras för forskningsstudier' enligt hemsidan/remissbladen. Tror anledningen är att de anser det är för trubbigt, det är för stora normalvariationer? Men de kanske kan övertalas - de 'talar' dock enbart med veterinär, man får som djurägare inte ens svarskopia eller kan få fakturan direkt..

Lite kopierat ur dokumentet nedan (som är grymt ingående om PPID, kan rekommenderas)

P-ACTH
Normala variationer i ACTH i förhållande till ålder, kön och årstid har studerats hos 39 förvildade ponnys. Dessa normalvariationer var i vissa fall så stora att flera av de friska hästarna skulle ha diagnostiserats med PPID om hänsyn endast tagits till blodprovsresultat
(16: (Donaldson et al, 2005). Se också tabell 4.)

Dock har hästar med PPID förhöjda ACTH-värden i hypofysen men också i blodet. Ingen korrelation har setts mellan ACTH och kortisolvärden. Även hästar med PPID och låga ACTH-värden har setts, därför bör denna metod inte användas som enda diagnostisk metod. Begränsningarna med metoden är också att provet kräver speciell hantering, ACTH kan absorberas av glas och degraderas av enzymer i både helblod och plasma. Enligt Schott bör provet därför snabbt hällas i plaströr, centrifugeras så att plasman kan samlas, provet bör sedan frysas för att skickas i fryst tillstånd till analyserande laboratorium. Många laboratorier erbjuder ACTH analys men använder metoder som inte utprövats för häst och som kan korsreagera med andra peptider som härstammar från POMC. (Schott II, 2002)

http://stud.epsilon.slu.se/2108/1/ljungberg_j_110114.pdf

Det är minst lika pålitligt test som belastningstest med dexametoson enligt veterinären som gjorde det på min häst.
Det är onödiga risker för en fångkänslig häst att göra det "gamla" testen utan man bör hellre göra ACTH.

TS. Jag hade lite problem med att hitta veterinärer som intresserar sig för fång och ämnesomsättningsstörnningar och PPID(cushing) i Sverige men de finns!!
ACTH och insulintest skickar en del kliniker för analys till Tyskland, andra använder lab till mänsliga sjukhus, som Uppsala.

Jo, jag har också förstått det så när man kikar utomlands, så det var bara min gissning varför just SLU inte gör det regelmässigt fastän de kan. Att de bestämt sig för att de anser det är för trubbigt som jag skrev.

Har SLU bestämt sig för en sak så 'är' det ju tyvärr så i deras värld - rätt eller fel enligt 'alla andra' kan kvitta...

Personligen tycker jag ju att om jag och min veterinär vill analysera ACTH så ska lab eg skita komplett i om de tycker det är smart eller ej, så länge fakturan betalas är det ju inte deras problem så att säga.

Nu vet jag inte hur det funkar på hästar då jag aldrig varit med om att göra ACTH-stimulering på häst men på hund använder man detta test för att kolla efter Addisons och inte Cushings. Cushings använder man dexametason-screening för att diagnostisera. Nu kanske det är annorlunda på häst, jag vet inte.

Addisons = Nedsatt produktion av kortisol
Chusings = Ökad produktion av kortisol

Diagnosen Cushings ställs bäst genom att göra ett hämningstest, vilket innebär att man tar ett såkallat 0-prov, ger djuret dextametason (en syntetisk motsvarighet till kroppens eget kortisol) intravenöst och efter 1,5 h tar man ett nytt blodprov och ser om kroppen reagerar normalt och hämmar sin egen produktion av kortisol. En individ som har Cushings sjukdom kommer inte att minska sin egen produktion.

ACTH-stimulering innebär att mängden kortisonämnen i serum mäts före och efter tillförsel av adrenocortikotropt hormon, ACTH (Stimulerar frisättningen av kortisol till blodet). Detta hormon bildas naturligt i hypofysen. Individer som Addisons sjukdom har ett lågt utgångsvärde för kortisol i blodet och det sker ingen stegring vid stimulering med ACTH eftersom binjurebarken inte kan bilda kortisol.

När vi gör dessa tester på klinik, tas det bara som ett vanligt blodprov som analyseras som vanligt, helst inom 30 minuter.
Som sagt, det kanske är annorlunda på häst, jag kan höra med veterinärerna på jobbet?

Häst gör man också dex-hämning på. Haken är att PPID('cushings')-hästar är fångbenägna/insulinresistensbenägna, och dexametson kan utlösa förvärrad IR/fång. Det är en anledning att många djurägare (Inkl mig om det vore aktuellt) inte vill göra en belastning.

Som JAG fattat det men jag kan ha fel, så på hästar så ACTH-stimulerar man inte nödvändigtvis, utan kollar befintlig nivå ACTH i blodplasman.

Men cushings på hund och cushings på häst är inte riktigt lika, därför man slutat kalla det cushings på häst och döpt om det till PPID, Pitituare Pars Intermedia Dysfunction (försvenskat hypofysär pars intermediadysfunktion om det säger dig något)

Senast ändrad:

Aha, det förklarar det! Är inte så insatt i hormonsjukdomar på häst, har mest sett det på smådjurssidan.

Inte helt enkelt det här.... Usch bor verkligen i världens avkrok när det gäller hästvård. :crazy:

Raggsock, kan du pm'a mig namn och nummer till den veterinär som testade din häst? Så kunde min distriktare ringa denna för info. Är ju viktigt att det hanteras rätt annars kan man ju lika gärna låta bli...

ACTH-prov är inte speciellt tillförlitligt. Finns en SLU-uppsats som visar att ACTH sticker iväg ordentligt vid ex vis bremsning.

ACTH tas, vad jag förstår, som prov vid misstanke om Cushing/PPID, men är endast ett av flera indicium på ev sjukdom.

Om Du skall ta prov, så skall det centrifugeras direkt och sedan direkt frysas. Kan sedan ligga i frysen ett tag. Helsingborgs djursjukhus har hjälpt mig att administrera skicket till Tyskland i de fall jag tagit provet hemma.

Be Din vet ringa antingen Helsingborgs labb eller Strömsholm. Båda har blixtkoll på vilket rör osv. Har för mig att centrifugen måste vara minst 3000 varv.

Jag gissar att Du har andra symptom på Din häst eftersom Du misstänker PPID. Har Du kollat IR?

Lycka till

devere

Intressant att de tagit bort fasta före glukosprovtagning.

Vidhåller dock att ACTH är trubbigt instrument för att fastställa PPID då det finns en mängd orsaker som kan ge förhöjt ACTH och att det dessutom fluktuerar blixtsnabbt. På den SLU-studien som jag läste gick det från 19 till 319 eller liknande inom loppet av fem minuter.

Ser det mer som ett komplement för att bekräfta övriga symptom som vad jag förstår mycket väl kan likna IR om man bortser från hirtuism. Personligen tror jag oftast mer på IR än PPID.

Fast PPID kan förekomma utan hirtuism, bara för att krångla till det...

Sverige har ju inte tagit bort fastan, men jag tror nog mest på att kolla båda. För jag är övertygad det finns gott om IRhästar som klarar att kompensera under fasta (tror det var _moa_s ponny som på fasteprovet hade HELT normala värden, men under glukosbelastningen stack iväg rejält i insulin). Samtidigt så om de redan i fasta ligger för högt så skulle jag inte viljga ge ett glukosrikt mål innan, då har man ju samma risk som vid en glukosbelastning känns det som.

Men är de ua på fasteprov men i övrigt starka symptom skulle ju test efter ett mål mat kunna ge ett säkrare svar utan att behöva göra en glukosbelastning, dvs enklare administrera i hemmiljö.

Senast ändrad:

Jag vet (ang hirtuism), men vad jag menade var just om det fanns synbara tecken:) för att väcka misstanke om PPID.

Min häst är ju diagnosticerad PPID av ett stort djursjukhus, inte PPID av ett annat medan däremot IR. Av det jag lärt mig under åren är det framför allt att ingen egentligen vet när det gäller PPID. Man tror osv. Man provar att behandla och ser vad som händer osv igen. Diagnosen ställs på vad/hur vet bedömer hästen, symptombild och sedan ACTH-prov och därefter medicinering. Vet inte ens om alla genomför differentialdiagnoser.

Intressant är också att man numera använder Pergolid (PPID-medicinen) även till IR-hästar.

För att vända litet på frågeställning, vad utöver kortisol kan hämma dopamin och dess receptorer, någon som vet?

För att vända litet på frågeställning, vad utöver kortisol kan hämma dopamin och dess receptorer, någon som vet?

Dopamin är en viktig neurotransmitter och det jag kommer ihåg från mina föreläsningar är kort sagt att det finns nog en hel arsenal psykofarmaka som hämmar dopamin indirekt/direkt.

Nackdelen med dessa preparat är svårigheten att veta exakt verkningsmekanism - man ser effekten men inte hur, eller var.

Litium är bra exempel - fungerar som behandling vid bipolär sjukdom. Ännu idag vet man inte exakt verkningsmekanism.

Men finns det något som är mer pålitligt än ACTH när man inte kan/vill göra dex-testet?

Eller menar du att det bästa sättet att ställa diagnosen är symptomen? Han har nästan alla, förutom lockig/lång päls men efter vad jag förstått så uppstår inte det förrän mkt sent i förloppet och på vissa inte alls. Har dock pälsstörningar eller vad man ska kalla det, han fällde sin vinterpäls utan problem, men sommarpälsen är tjockare än vad som borde vara vanligt på en arab och nu har han dessutom börjat fälla igen.

Väntar på att veterinären ska ringa tillbaka... Han var inte säker på hur och vilka prov som skulle tas så han skulle kolla upp lite och ringa mig.

Kanske kan det vara klokt att försöka medicinering med pergolid utan provresultat för att helt enkelt se om det hjälper?

Tack B of S:-). Alltid kul att läsa Dina inlägg.

Centaur: jag menar att ACTH-provet säger egentligen inte mer än om det vid just provtagningstillfälle är förhöjda värden, och att dessa värden kan vara förhöjda av en mängd olika orsaker. Har också för mig att man sällan tar prov vissa tider på året.

Min häst började behandlas innan provsvaren kommit, stod dock vid detta tillfälle på djursjukhus. Om man skall provbehandla bör man nog göra detta under kunnig veterinärs överinseende. Men det är självfallet upp till var och en. Jag läste ganska mycket om Pergolid/Parkotil på människan i samband med provtagningen och var inte jätteförtjust i biverkningarna men eftersom vet ville så blev det så.

Tycker det är intressant att man använder detta preparat i samband med IR. Är ju dopaminagonist dvs stimulerar dopamin som i sin tur håller nere ACTH, som BofS skriver ovan, ökar överföringen av signalerna i hjärnan.

Glömde skriva; på min häst har det fungerat så att när man ändrar dosen och förståss i samband med att Pergolid sattes in så är det som vätska (det som vissa vill kalla fett:-)) fullkomligt rinner av henne, det går på en dag eller två, och sedan märker man ingenting.

Senast ändrad:

Dex-belastning är nog det mest tillförlitliga. Relevansen av provbehandling beror helt på hur lätt det är att avläsa resultatet.
PL

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 323
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 976
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka