Blodpropp i ben, ung, ingen som trodde

Dana

Trådstartare
Min dotter har haft ont i knät. Gick till sköterskan på jobbet, Var en sträckning, Går över inom en vecka...

Några dagar senare ringer hon sig å sjukskriver sig. Då ringer chefen till sköterskan å hör vad som är fel. Chefen ringer upp min dotter, sköterskan säger att det bara är en sträckning å att det inte är farligt att jobba. Hon vågar inte säga emot utan jobbar. Har inte en sköterska på ett företag tystnadsplikt?

Dottern har jävligt ont. Ringer vårdcentralen. Finns inga tider på 2 dagar. Det onda har flyttat sig, upp mer på insidan på låret. Ringer jouren. Får tid.

Skickar remiss till akuten. Misstänker en propp i benet. Sitter där i flera timmar. Läkaren kommer. Nja, ok, vi får ta ett ultraljud ifall det är en propp. Kom tillbaka i morgon.Satt på akuten i 6 timmar.

Återkommer dagen efter. Ultraljud görs. 6 timmars väntan på svar. Propp visas. Svaret blir, fragmin. Skriver läkarintyg för sjukskrivning. Tror att det kan bli bra ganska snart i benet snabbt efter fragminet, blodförtunnande.

Undrar bara. Har inte en sköterska tystnadsplikt på ett företag? En propp som vandrar, är det inte typ prio ett? Nu gick det bra men..

Den förste läkaren vi träffade, helt kanon. På jouren. Ansåg att akuten skulle prio henne. misstänkt propp, feber, varm vid låret å svullen. Ung å diabetiker.

Som sagt, allt gick bra.

Någon mer som känner att läkaren inte alltid lyssnar? Man får riktigt överdriva typ?

Min dotter har haft ont i knät. Gick till sköterskan på jobbet, Var en sträckning, Går över inom en vecka...

Några dagar senare ringer hon sig å sjukskriver sig. Då ringer chefen till sköterskan å hör vad som är fel. Chefen ringer upp min dotter, sköterskan säger att det bara är en sträckning å att det inte är farligt att jobba. Hon vågar inte säga emot utan jobbar. Har inte en sköterska på ett företag tystnadsplikt?

Dottern har jävligt ont. Ringer vårdcentralen. Finns inga tider på 2 dagar. Det onda har flyttat sig, upp mer på insidan på låret. Ringer jouren. Får tid.

Skickar remiss till akuten. Misstänker en propp i benet. Sitter där i flera timmar. Läkaren kommer. Nja, ok, vi får ta ett ultraljud ifall det är en propp. Kom tillbaka i morgon.Satt på akuten i 6 timmar.

Återkommer dagen efter. Ultraljud görs. 6 timmars väntan på svar. Propp visas. Svaret blir, fragmin. Skriver läkarintyg för sjukskrivning. Tror att det kan bli bra ganska snart i benet snabbt efter fragminet, blodförtunnande.

Undrar bara. Har inte en sköterska tystnadsplikt på ett företag? En propp som vandrar, är det inte typ prio ett? Nu gick det bra men..

Den förste läkaren vi träffade, helt kanon. På jouren. Ansåg att akuten skulle prio henne. misstänkt propp, feber, varm vid låret å svullen. Ung å diabetiker.

Som sagt, allt gick bra.

Någon mer som känner att läkaren inte alltid lyssnar? Man får riktigt överdriva typ?

Jag tycker att man tvärtom blir pådyvlad saker om man kommer dit. De vill verkligen vara säkra. Alla gånger jag ringt 1177 börjar de tjata om ambulans, trots att jag försökt tona ned läget. Om bara halva tumtoppen är av kan man ju köra bil, även om det gick åt en rejäl handduk för att stoppa blodflödet...

Men det är säkert olika vilka man träffar och hur tydlig policyn är på vårdstället.

Däremot tycker jag inte att chefen borde inhämta resultat utan att det finns en sådan överenskommelse.

Jag tycker att man tvärtom blir pådyvlad saker om man kommer dit. De vill verkligen vara säkra. Alla gånger jag ringt 1177 börjar de tjata om ambulans, trots att jag försökt tona ned läget. Om bara halva tumtoppen är av kan man ju köra bil, även om det gick åt en rejäl handduk för att stoppa blodflödet...

Men det är säkert olika vilka man träffar och hur tydlig policyn är på vårdstället.

Däremot tycker jag inte att chefen borde inhämta resultat utan att det finns en sådan överenskommelse.
Det är tyvärr ganska stor skillnad på hur man bemött som ung kvinna jämfört med hur man bemöts som medelåldersman i sjukvården.

Som sagt, allt gick bra.

Fast ni fick ju hjälp?

Det är tyvärr ganska stor skillnad på hur man bemött som ung kvinna jämfört med hur man bemöts som medelåldersman i sjukvården.
Jag har blivit utmärkt bemött i vården. Haft tät och regelbunden kontakt med vården sen jag var ca 25 pga en ärftlig sjukdom.

Jag har blivit utmärkt bemött i vården. Haft tät och regelbunden kontakt med vården sen jag var ca 25 pga en ärftlig sjukdom.
Vad trevligt för dig, men det finns forskning som visar på att kvinnor får ett annat bemötande än män i sjukvården och speciellt unga kvinnor som inte är så duktiga att stå på sig drabbas. Jag orkar inte leta upp massor av länkar till källor men här är en som översiktligt beskriver problemet.
http://www.vardhandboken.se/Texter/...omsorg-genusperspektiv/Konsekvenser-i-varden/

@Dana Det borde du kunna fa svar pa fran foretags halsovarden, men visst har skoterskor tystnadsplikt? ... och om det ar tystnadsplikt skulle jag definitivt anmala skoterskan. Man ska kunna ga till en skoterska eller doctor och kanna sig trygg att ens sjukdommar inte diskuteras med andra an de innom varden utan att man gett sitt tillstand.

Nu framgår det inte vad som menas med 'gick till sköterskan på jobbet', men oavsett så, handlar det om en patientbedömning så gäller naturligtvis tystnadsplikten och det är allvarligt att den åtsidosatts.
Sen undrar jag - hur gammal är dottern? Hon har ju fått hjälp, så där kan jag inte se att det skulle vara något uppenbart fel som är gjort?

Chefen, hen borde få kompanistryk för att ha kört över dottern på det sättet, det var det mest upprörande bortsett från det eventuella brottet mot tystnadsplikten tycker ju jag då.

Senast ändrad:
Låter konstigt att sköterskan lämnade ut uppgifter sådär. Jag hade känt mig otroligt kränkt.

Vet inte reglerna, men får för mig det är tystnadsplikt om det inte handlar om fara för livet för patienten eller annan. Fast det är väl på tv jag sett det.

Jag undrar också om "sköterskan på jobbet". Är det verkligen på företagshälsovården? Det låter helt egenartat att en chef skulle ringa dit så fort någon är sjuk - och att hen dessutom skulle få ut uppgifterna därifrån.

Det skulle kunna handla om att någon på jobbet eventuellt skulle vara ssk i botten, men som inte arbetar som det?

Det skulle kunna handla om att någon på jobbet eventuellt skulle vara ssk i botten, men som inte arbetar som det?
Eller så jobbar hon inom omsorgen och har en ssk på jobbet till brukarna eller tex en skolsköterska, det finns ju rätt mycket sjukskötersker som jobbar "ute"?

Eller så jobbar hon inom omsorgen och har en ssk på jobbet till brukarna eller tex en skolsköterska, det finns ju rätt mycket sjukskötersker som jobbar "ute"?
I så fall så är det en SSK i aktiv tjänstgöring. En ssk som inte arbetar som ssk och bara är tillfrågad för att hen är ssk i botten tror jag kanske inte har en så omfattande tystnadsplikt i den rollen att det är ett gigantiskt brott som skett. En fråga över skrivbordet "du som är syrra, vad tror du? Ska jag söka för detta?" är liksom inte som att gå till företagshälsovården.
Men, som sagt vi kan bara spekulera tills ts talar om vad som egentligen hänt.

@honung OT Så tystnadsplikten om man är aktiv ssk även om det är en kollega som frågar (tex en uska som frågar den ambulerande ssk på ett boende) är gällande?

Ja, jag tänkte ungefär som monster1, t ex att dottern är lärare och att de har en skolsköterska på hennes arbetsplats.

Men även i det fallet låter det inte troligt att chefen skulle kolla med sköterskan vad det är med TS dotter. Formuleringarna i trådstarten är minst sagt luddiga.

Liknande trådar

E
Gravid - 1år ...nä, det blir det verkligen inte.. Tyckte jag hade sån tur. En jättelätt förlossning och en fantastiskt fin liten HUGO :love: som...
2
Svar
31
· Visningar
5 687
Senast: Esperanza_1980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar