Blödning i kotben alt.cysta...prognos?

Piraja

Trådstartare
Hästen blev utsatt för ett rejält bräck och yttre trauma för drygt 1 vecka sen och visade hälta först under första träningspasset i fredags. Röntgades idag och då fann man en mörk fläck på kotbenet...blödning eller cysta, det är inte fastställt. Bilder är på väg till Skara för expertbedömning. Någon som har erfarenhet av detta? Dela gärna med er lite kunskap om prognos, behandling o.s.v.

Sv: Blödning i kotben alt.cysta...prognos?

Puttar lite...:angel:

Är ju hemskt nyfiken på om någon har varit med om nåt liknande...;)

Nja inte vad jag vet. Vi har nämligen haft två ridponnyer med helt oförklarliga hältor. Båda två har haft blödningar i hovarna efteråt. Det är helt skumt, varken veterinärerna eller hovslagaren har förstått vad det är för nåt och den ena var helt blockhalt en period och de fick båda gå på smärtstillande. Det är konstiga djur det där :)

Ja, det måste jag ju skriva under på:rofl:...Konstiga djur...;)

Nu undrar jag då förståss...är detta så unikt att INGEN på hela Buke har någon erfarenhet av det??? Ok...händelsen när hon skadades var helt outstanding och jag har aldrig sett nåt liknande men både cystor i skelettet och även blödningar torde ju har förekommit hos någon mer, eller???;)

Puttar lite... är nämligen också nyfiken.

Men om vi tar bort blödningn och bara frågar om cysta i kotben då??

Någon som har något att berätta då?

Uppdaterar...

Ja, hästen har en cysta i kotbenet. MEN, om det är det som orsakat hältan är mycket oklart då hästen de facto utsatts för yttre trauma. Erfarenheter mottages tacksamt och jag uppdaterar när jag vet mer efter ÅB om några veckor...Cystan är nämligen inte ny, den fanns där innan traumat och hältan dök upp.:cool:

Jag är oxå nyfiken på detta med cysta. Så jag knuffar tillbaka tråden till början lite försiktigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka