Blödning i hoven

Debija

Trådstartare
Min häst har varit halt i 2 månader. Vi har varit på klinik och där kom dom fram till att hon hade en inflammation i vänster karpalled. Hon fick medicin och vila i 3 veckor, sen skulle hon longeras och kollas om hon fortfarande var halt. Det var hon. Kontaktade kliniken och frågade om dom skulle försöka med samma behandling igen, och om det isf fanns någon veterinär närmare som kunde göra det (då det var en bra bit till kliniken)... Vi hittade en med röntgen och hela paketet som kunde komma till mig istället, han ber mig longera henne så han får se hur hon rör sig. Då visade det sig att hon var halt på höger, fram inte vänster... Det skulle kunna vara två saker och att den första försvann. Vi röntgade höger fram, både kotled och hov och kunde inte hitta nåt fel. Det enda som syntes var en mörk skugga på utsidan av hoven (vid lamellranden), han tror att detta är en blödning efter att hon slagit i hoven eller trampat på något. Därför blev hon skodd fram igår och fick gå i vanlig hage. Hon haltar när hon travar och han sa att det kan ta nån vecka innan det är över för det behöver växa ner... Borde det då inte ta längre tid? Eller blir det bättre för att dom har skor? Ska dom verkligen gå i vanlig hage och få röra sig det dom kan?

Det blev långt, men jag har en del funderingar och tänker att det kan vara bra om ni vet lite bakgrund:)

Sv: Blödning i hoven

en gammal blödning i hoven är jämförbar med en "blånagel" på människor, dvs det gör ont så länge det ger ett ökat tryck inne i hoven. Det är inte särskilt farligt egentligen, utan gör mest bara ont. Det kan möjligen ta mer än en vecka till innan det försvinner, men har han rätt i sin teori så kommer det växa bort av sig själv.
Enligt min uppfattning är det okej med vanlig hage.

Okej:) Men idag när hon fick vara ute fick hon så ont att hon nästan inte kunde stå på benet, men det kan kanske bero på att sömmarna klämmer åt (hon har alltid varit barfota). Tror du att det kan ta så lång tid som 2 månader eller kan det ha varit 2 saker?

Får hon mer ont av att vara ute så bör du kanske låta bli det. Huruvida det kan vara sömmarna som är orsak kan jag inte svara på, men kanske bör man plocka bort den söm som sitter närmast blödningen för säkerhets skull. Jag hoppas också att hovslagaren har avlastat lite där blödningen sitter.
Och angående din sista fråga - jag minns en häst som var rejält halt och det ganska länge innan man hittade orsaken till det - hon hade just en rejäl blödning som satt lite udda till. Men det är så himla länge sedan så jag minns inte vilken tidsrymd vi talar om. Vågar därför inte ge något bra svar där heller....

Jag har en ponny som fick diagnos blödning i hoven/hovböld i höstas. Veterinärerna var säkra på detta då dom röntgat hoven och ingen spricka syntes på röntgen(varken i Helesingborg eller Vaggeryd) Vi skulle ha ponnyn i hage. Jag kände mig tveksam till dignosen då han blev sämre när han rört på sig. Efter tre/fyra veckor fick vi en magnetröntgen utförd på ponnyn och det fanns en liten spricka i hovbenet!! Så det blev en het annan form av konvalecent och behandling än vad vi först fick, då det betraktades som blödning alt. hovböld. Jag har även träffat på fler som inte fått rätt diagnos då det sitter i hoven. Lycka till!!

Ja, idag har hon fått vara ute kortare tid, och sen fick hon vila lite i boxen ett tag och sen fick hon gå ut igen. Och idag har hon rört sig väldigt bra faktiskt, pigg och glad:) Hon haltade, men inte alls som igår.

Oj, det lät inge vidare! Vi avvaktar ett tag till för hon är röntgad 2 gånger och veterinären sa sist han var här att hon borde ha varit mer halt om det varit en spricka eller liknande.

Hur behandlade ni sprickan förresten? Blev det boxvila/rasthage? Blev hästen bra?

Ponnyn gipades då man upptäckte sprickan på magnetröntgen, han stod på boxvila, hade gipset ca 6-8 veckor därefter skoddes han med en specialsko efter 6-8 veckor en vanlig ringsko med sidokappor vilket han har fortfarande.
Ponnyn är nu friskförklarad och rids igen, sätts igång för att kunna tävlas snart igen. Han var konvalicent från aug- feb, kändes som en lång tid men vi har varit väldigt försiktiga med honom.
Lycka till med din häst!!!

Två av veterinärerna sa också om vår ponny att den borde varit haltare om det var en spricka. Jag vill inte skrämma dig men det är tydligen väldigt lurigt med srickor, vår ponny hade en liten som vanlig röntgen som sagt inte lyckades visa.

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 950
Senast: Missemus
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 130
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka