Blodmask i massor!!!

Sv: Blodmask i massor!!!

hon äter bara hö och vatten. Står i box nu eftersom dom trodde att det kunde vara att hon kanske hade ätit nå konstigt i hagen. Har gjort en massa prover i Uppsala och det enda som visade nåt var träckprovet och att det var över 1000epg blodmask. Och jag tänkte ...Jag har ju nästan nyss avmaskat ju!!! Så ikväll har jag avmaskat me Cydectin och jag hoppas att det kommer ut ett gäng maksar imorgon...men...:rofl:

Aha, 1000 EPG EFTER avmaskning. Det är ju inte så bra, då är det kanske läge med Cydectin. Och så "överdosera" nästa gång du avmaskar med ivermektin eller pyrantel så du inte råkar ge för lite.

Men jag tycker att jag har avmaskat mycket. Såg inga maskar komma ut efter avmaskningen med Cydectin så nu står hon fortfarande i box och jag har provat ge henne Foderjäst. Om inte det hjälper måste jag nog ringa ner till Uppsala och höra om jag ska ge henne Cortison. Och kolla om det funkar...och sen ta nytt träckprov. Hur länge måste man vänta innan man kan ta det efter man har avmaskat???

Cydectinet tar så mycket mask att du inte ser nåt på träckprov förrän om 12v igen. Har ni kollat bandmask?

Det är ytterst sällan man ser maskar, även om hästen har högt EPG.

Vad skulle Cortisonet göra? Jag skulle vänta med att blanda i mera mediciner nu. Jag skulle inte hålla hästen på box heller, finns det ingen hage hon kan gå i som inte har konstiga saker hon kan äta på?

Jag gjorde träckprov och det var 0 på bandmask. Och ca 1120 på blodmask. Dom nere i Uppsala trodde att hon skulle kunnat ha ätit nåt konstigt i hagen tex ett ruttet löv och sen har det upphållt sig själv liksom. Trodde att det skulle gå över om hon stog i box och vilade tarmarna. Jag har tyvärr ingen sandhage utan bara hagar med mycket gräs i osv. Så fortsättning följer...SUCK...

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Habina
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 920
Senast: Capybara
·
Hästvård Okej, jag skulle tömma och byta vatten i hagen och fick till min fasa se detta. Inälvsparasiter kommer väl ändå inte ut ur munnen, eller...
Svar
13
· Visningar
5 546
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Fick provsvaren idag. Ena hästen 17 år, har blivit avmaskad men vet inte när sist. Andra hästen snart 3 år, aldrig avmaskad, kommit till...
Svar
3
· Visningar
863
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V