Blodmask i massor!!!

Sv: Blodmask i massor!!!

Hej! Min unghäst hade också blodmask. Hon hade 950. De rackarns blodmaskarna lägger sig latent i de små kärlväggarna i tarmarna och lever av blod under en säsong (om jag inte minns fel så ligger dom där under vintern och då går de inte att behandla med avmaskning eftersom man inte kommer åt dom). Blodmaskarna kan ge hästen anemi långsiktigt. Därför är det superviktigt att ta tag i dom och avmaska ett par gånger under den säsong som de inte ligger latent. Och som min veterinär sa "det är i princip omöjligt att överdosera" avmaskningsmedel. Men kolla upp NÄR de ligger latent eftersom jag inte riktigt kommer ihåg. Min vet rekommenderade Novomectin/Ivomectin eftersom de är ett avmaskningsmedel som tar kål på maskarna under en längre del av deras levnadsstadie, vissa medel fungerar bäst på unga maskar, vissa på ägg och vissa på fullmogna maskar. Men som sagt, jag är lite osäker på det där med när dom ligger latent...
Jag trodde att man avmaskade med Cydectin- just för att få med de som sitter i slemhinnorna:confused:

Men -är träckprovet tillförlitligt att ta när som helst med tanke på att blodmaskarna ibland ligger i tarmväggarna och inte är aktiva i tarmen? När bör man i så fall ta träckprovet? Tänkte att man kanske får ett falskt bra värde om man tar det vid fel tidpunkt...

Avmaskningen är i första hand för att bryta smittcirkeln. Inga ägg i provet = ingen avmaskning nödvändig just nu. Varje avmaskning triggar dessutom att fler maskar aktiveras, så har man kommit ner lågt och inte behöver avmaska kan hästen ligga på 50-100 EPG utan avmaskning år efter år, men avmaskar man får man fram många fler.

Jag trodde att man avmaskade med Cydectin- just för att få med de som sitter i slemhinnorna:confused:

25% av de som sitter i slemhinnorna når man. Sena L3 stadier. Tidiga L3 stadier når inga medel, och det är då 75% av de inkapslade larverna.

Nyinköpt häst med 250 skulle jag avmaska nu och slutet av oktober med ivermektin-medel, nytt prov i vår.

(eller nej, JAG skulle avmaska nu och göra prov igen om 8v, men jag gör ju mina prov själv förstås).

Tack för hjälpen :)

Spelar det nån roll om det är stora eller lilla blodmasken?
Jag beställde odling o har väntat på resultatet men det kanske är pengar i sjön?

Spelar det nån roll om det är stora eller lilla blodmasken?
Jag beställde odling o har väntat på resultatet men det kanske är pengar i sjön?

Stora blodmasken är en av de få (den enda?) parasiten som kan döda sin värd. Sen ger skador i krösroten som blir kroniska.

Har man stora blodmasken behövs rejäla saneringsåtgärder och att man ser till att det inte sprids mer.

Inser att min fråga var felformulerad:
är det olika preparat man avmaska stora/lilla blodmasken? Måste jag veta vilken det är innan avmaskning, eller är det samma preparat? (Spelar det nån roll mao)

Avmaskningen är i första hand för att bryta smittcirkeln. Inga ägg i provet = ingen avmaskning nödvändig just nu. Varje avmaskning triggar dessutom att fler maskar aktiveras, så har man kommit ner lågt och inte behöver avmaska kan hästen ligga på 50-100 EPG utan avmaskning år efter år, men avmaskar man får man fram många fler.

Hmm men om jag då gör ett träckprov och det visar på 100 ägg/... så innebär det då att det inte är nödvändigt att avmaska naturligtvis just då, men kanske är det då falskt och min häst HAR en massa blodmask fastän det inte går att fånga dom på träckprovet just då. Alltså måste det vara lite meningslöst att bara ta ett träckprov och tro att hästen är maskfri liksom? Att man måste göra ett prov till om några månader för att vara säker på att hästen är fri från dom. Eller är jag helt ute och cyklar???

Hmm men om jag då gör ett träckprov och det visar på 100 ägg/... så innebär det då att det inte är nödvändigt att avmaska naturligtvis just då, men kanske är det då falskt och min häst HAR en massa blodmask fastän det inte går att fånga dom på träckprovet just då. Alltså måste det vara lite meningslöst att bara ta ett träckprov och tro att hästen är maskfri liksom? Att man måste göra ett prov till om några månader för att vara säker på att hästen är fri från dom. Eller är jag helt ute och cyklar???

Om man väljer att inte avmaska och inte har nån "statistik" på hästen så är det läge att ta prov efter ett par-tre månader igen.

Men återigen, det är inte (i de flesta fall) för hästens skull man avmaskar, utan för att stoppa smittan.

Tar man provet runt maj så har det kommit fram tillräckligt mycket mask för att man ska vara relativt säker att hästen hamnat på sin nivå. De flesta hästar ligger stadigt på en nivå (t.ex. 100 eller 300 eller 500) utan avmaskning, det är liksom där deras egen motståndskraft håller parasiterna. Avmaskar man inte så dör masken av sig själv och då kommer nya fram "i mån av plats". Avmaskar man så kan man trigga igång många fler än vad som skulle kommit fram om naturen fått sköta sig själv.

Man måste också ta i beaktande att träckprovet är EN DEL av hela parasitbekämpningen och det är ett långsiktigt arbete. Första åren kan man behöva både göra flera prover OCH avmaska, men varefter man får koll på hagsituationen är det ca 10% av hästarna som behöver regelbunden avmaskning.

OK, Tack! Tyckte det var lite märkligt när min unghäst hade 950 första gången och sen fick hon samma symtom efter nåt halvår-år (mycket lös i magen) och då hade hon 0!!

OK, Tack! Tyckte det var lite märkligt när min unghäst hade 950 första gången och sen fick hon samma symtom efter nåt halvår-år (mycket lös i magen) och då hade hon 0!!

De reaktioner jag sett på blodmasken har varit från stadiet innan äggläggande, alltså de som kommit ur slemhinnan men inte hunnit bli könsmogna. Och de ser man ju inte på provet.

Har du kollat bandmask? Det behöver ju inte vara blodmasken som ger sympton, 950 är inte så farligt mycket ändå.

Jag har en åring som har varit lös i magen rätt länge och jag skickade in träckprov som visade ca 1200 blodmask. Kan det vara därför hon varit så dålig i magen??? Har tagit leverprover och blodprover utan anmärkning. Har även avmaskat men har ändå varit dålig i magen. Ska avmaska me cydectin imorgon...Förslag???

Blir lite konfunderad. I mitt träckprovs-svar från i våras står denna info:

"Ägg i sparsam mängd av Blodmask (Strongylider)"

Det står inga siffror angivna.
Är det stora eller lilla blodmasken???

Anledningen till att det inte står siffror är för att du har tagit ett kvalitativt prov. Hade du tagit ett kvantitativt prov hade det stått siffror. På kvalitativa prov vet man aldrig hur mycket man har. I ditt fall säger det bara blodmask, ej om det är stor eller liten.

Men jag avmaska me Bimectin för ca 4 veckor sen och hon är fortfarande lös i magen. Ska avmaska igen idag me cydectin...

Men jag avmaska me Bimectin för ca 4 veckor sen och hon är fortfarande lös i magen. Ska avmaska igen idag me cydectin...

Om du avmaskat och det inte hjälpte mot lösa magen så tror jag inte det är mask som är problemet. Har du gjort träckprov nu efter avmaskningen som visar att den inte tog (kan vara för lite medel eller spottat ut eller så)? Jag skulle vänta 2-3v med avmaskningen och försöka med andra magstabiliserande saker under tiden.

Vad äter hästen? Vad har du provat att ge? Bara grovfoder gör underverk för många hästars magar.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Habina
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 920
Senast: Capybara
·
Hästvård Okej, jag skulle tömma och byta vatten i hagen och fick till min fasa se detta. Inälvsparasiter kommer väl ändå inte ut ur munnen, eller...
Svar
13
· Visningar
5 546
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Fick provsvaren idag. Ena hästen 17 år, har blivit avmaskad men vet inte när sist. Andra hästen snart 3 år, aldrig avmaskad, kommit till...
Svar
3
· Visningar
863
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V