Blodmask i massor!!!

C

carnival

Har skrivit tidigare om dotterns ponny som börjat hosta. Ingen feber, nosflöde, svullna lymfkörtlar. Vet tog prover, allt var bra, Jaha alternativen är då allergi eller astma?! Vet sa att vid förekomst av mask kan det bli lite diffusa symtom. Men vi har ju avmaskat som man ska...
Skickade dock träckprov i söndagskväll och fick svar nu. Spolmask och springmask visade noll. Stora/lilla blodmasken visade 1400!!!!!
Tror ni att det är dom små odjuren som ställt till med hosta?
Odling är beställd så jag vet vilken sort det är.
Tycker ni jag ska köpa avmaskningsmedel innan provsvar? Det kan ju inte skada. Ni som haft mycket blodmask hur avmaskade ni mot det?

Sv: Blodmask i massor!!!

Har skrivit tidigare om dotterns ponny som börjat hosta. Ingen feber, nosflöde, svullna lymfkörtlar. Vet tog prover, allt var bra, Jaha alternativen är då allergi eller astma?! Vet sa att vid förekomst av mask kan det bli lite diffusa symtom. Men vi har ju avmaskat som man ska...
Skickade dock träckprov i söndagskväll och fick svar nu. Spolmask och springmask visade noll. Stora/lilla blodmasken visade 1400!!!!!
Tror ni att det är dom små odjuren som ställt till med hosta?
Odling är beställd så jag vet vilken sort det är.
Tycker ni jag ska köpa avmaskningsmedel innan provsvar? Det kan ju inte skada. Ni som haft mycket blodmask hur avmaskade ni mot det?

Först; ta det lugnt. 1400 är visserligen ganska mycket men inte så man behöver få panik.

Jag skulle avmaska genast med ett ivermektin-medel för att hinna göra ytterligare en avmaskning i slutet av oktober (8v intervall) och sen nytt prov i vår.

Skulle odlingen visa på STORA blodmasken så är det läge att se över hagarna. Mocka/låta hagen vila eller något annat som hjälper bort den smitta som hästen kan ha lagt i hagen.

När avmaskade ni senast och med vilket medel?

Vi avmaskade i juli med noromectin(stavning?) men så hade dottern med pållen på ridläger-inte en tanke på att avmaska innan hon åkte därifrån! Har ägt hästen sen dec, avmaskades i våras också. Stallet vi hyr sen ett år tillbaka har bara två hagar nu. Hästar har gått i dom säkert 5-7 år, men då användes också en tredje.

I juli?! Då kan inte hästen fått i sig allt medel den ska ha om den redan har 1400.

Hur stor är hästen, och hur mycket har ni gett för? Hellre överdosera än underdosera. Ni ska inte ha behövt avmaska när hästen kom tillbaka, utan 8v ska äggen hålla sig borta om man ger tillräcklig dos.

Det kan också vara värt att veta att det ni ser nu har hästen tuggat i sig troligtvis i våras, eller kanske rentav förra sommaren. Lilla blodmasken kan ligga i väntan på "bättre tider" i flera år.

Ponnyn väger ca 400kg har doserat efter det. Har tittat på alla dina gamla inlägg om avmaskning och du verkar vara en riktig klippa!!!
Får jag be om råd hur du skulle avmaska nu och framöver???
Kan masken ge hosta? Katter och hundar nyser ju en del om de är angripna, bara en tanke...

Hej hej, jag har träckprovat o fick 700 mg stora/lilla blodmasken, odlingssvaret ska komma denna vecka. Nu går han i en beteshage med tre andra hästar, kan jag avmaska honom ändå eller ska de stå avskilt så att man kan ta hand om spillningen? Har funderat en del på detta, ska jag
1. flytta hem honom för avmaskning eller
2. vänta några veckor tills han kommit hem eller
3. avmaska på plats?

Någon/några med råd?:bow::bow::bow:

Ni har inte träckprovat förut om jag förstår inlägget rätt? Utan avmaskat ändå?

Stämmer, förra stallägaren sa till oss andra att avmaska och vi lydde.
Nu har jag tagit över stallet.....och börjat tänka själv!
Bättre sent än aldrig:idea:

Hej! Min unghäst hade också blodmask. Hon hade 950. De rackarns blodmaskarna lägger sig latent i de små kärlväggarna i tarmarna och lever av blod under en säsong (om jag inte minns fel så ligger dom där under vintern och då går de inte att behandla med avmaskning eftersom man inte kommer åt dom). Blodmaskarna kan ge hästen anemi långsiktigt. Därför är det superviktigt att ta tag i dom och avmaska ett par gånger under den säsong som de inte ligger latent. Och som min veterinär sa "det är i princip omöjligt att överdosera" avmaskningsmedel. Men kolla upp NÄR de ligger latent eftersom jag inte riktigt kommer ihåg. Min vet rekommenderade Novomectin/Ivomectin eftersom de är ett avmaskningsmedel som tar kål på maskarna under en längre del av deras levnadsstadie, vissa medel fungerar bäst på unga maskar, vissa på ägg och vissa på fullmogna maskar. Men som sagt, jag är lite osäker på det där med när dom ligger latent...

Ponnyn väger ca 400kg har doserat efter det. Har tittat på alla dina gamla inlägg om avmaskning och du verkar vara en riktig klippa!!!
Får jag be om råd hur du skulle avmaska nu och framöver???
Kan masken ge hosta? Katter och hundar nyser ju en del om de är angripna, bara en tanke...

Väger den 400 kg så ge en hel spruta ändå, och se till att hästen inte har några foderrester i munnen, för då kan den lyckas spotta ut medlet.

Jag skulle ge ivermektin nu och om 8v igen, och så nytt prov i vår.

Blodmasken ger vad jag vet inte hosta. Spolmasken kan ge hosta då den passerar lungorna tidigt i sin utveckling, men den är inte vanlig på vuxna friska hästar.

Har du läst alla mina maskinlägg har du haft att göra ett tag ;)

Hej hej, jag har träckprovat o fick 700 mg stora/lilla blodmasken, odlingssvaret ska komma denna vecka. Nu går han i en beteshage med tre andra hästar, kan jag avmaska honom ändå eller ska de stå avskilt så att man kan ta hand om spillningen? Har funderat en del på detta, ska jag
1. flytta hem honom för avmaskning eller
2. vänta några veckor tills han kommit hem eller
3. avmaska på plats?

Någon/några med råd?:bow::bow::bow:

Avmaska på plats. Han sprider smitta och har gjort ett tag, så det som kommer ut med avmaskningen spelar ingen större roll.

Hej! Min unghäst hade också blodmask. Hon hade 950. De rackarns blodmaskarna lägger sig latent i de små kärlväggarna i tarmarna och lever av blod under en säsong (om jag inte minns fel så ligger dom där under vintern och då går de inte att behandla med avmaskning eftersom man inte kommer åt dom). Blodmaskarna kan ge hästen anemi långsiktigt. Därför är det superviktigt att ta tag i dom och avmaska ett par gånger under den säsong som de inte ligger latent. Och som min veterinär sa "det är i princip omöjligt att överdosera" avmaskningsmedel. Men kolla upp NÄR de ligger latent eftersom jag inte riktigt kommer ihåg. Min vet rekommenderade Novomectin/Ivomectin eftersom de är ett avmaskningsmedel som tar kål på maskarna under en längre del av deras levnadsstadie, vissa medel fungerar bäst på unga maskar, vissa på ägg och vissa på fullmogna maskar. Men som sagt, jag är lite osäker på det där med när dom ligger latent...

Lilla blodmasken är så hemsk så den t.o.m. kan ligga latent i flera år. Under hög värme/torka och "riktig vinter" så går de i dvala och då når man dem inte med avmaskningsmedel. Så skumma vintrar som vi haft som förra vintern så var det många som fick problem för vinterhagarna inte frös till ordentligt, utan hästarna fick i sig mer smitta än "normala" vintrar.

Vad gäller avmaskningsmedlen så tar ivermektin tar två stadier av lilla blodmasken och håller äggen borta 8v.

Det viktigaste är inte att hålla borta maskarna ur hästen (reparera när skadan är skedd) utan att hålla borta SMITTAN så hästen inte smittar ner markerna och därmed sig själv. Tar man träckprov så vet man om man behöver avmaska eller inte. Många idag behöver inte avmaska alls!

Väger den 400 kg så ge en hel spruta ändå, och se till att hästen inte har några foderrester i munnen, för då kan den lyckas spotta ut medlet.

Jag skulle ge ivermektin nu och om 8v igen, och så nytt prov i vår.

Blodmasken ger vad jag vet inte hosta. Spolmasken kan ge hosta då den passerar lungorna tidigt i sin utveckling, men den är inte vanlig på vuxna friska hästar.

Har du läst alla mina maskinlägg har du haft att göra ett tag ;)

Alla o alla...:angel:kom väl till sidan 17.
Ska avmaska o prata med vet. Tack så mycket för hjälpen:bow:

Vid vilken mängd blodmask tycker du gränsen går för att man ska avmaska?

Stämmer, förra stallägaren sa till oss andra att avmaska och vi lydde.
Nu har jag tagit över stallet.....och börjat tänka själv!
Bättre sent än aldrig:idea:

Äsch, man kan ju inte vara kunnig i allt som rör hästar från början utan att lära sig ;)
Det är tur att buke finns :)

Vid vilken mängd blodmask tycker du gränsen går för att man ska avmaska?

Det beror på hur många hästar på hur mycket mark, tidigare maskbörda osv.

Är det t.ex. en häst som haft högt EPG och kollas igen och har 100 strax efter intervallet gått ut skulle jag avmaska igen. Är det en häst som går på stora rena marker och inte var avmaskad på ett tag skulle jag inte avmaska den.

Man måste se till helhetsbilden för att kunna ge bra råd.

En nyinköpt häst som jag inte vet beteshistoriken för.
Hade 250 för blodmask i provsvar.
Går på stora rena marker nu.

En nyinköpt häst som jag inte vet beteshistoriken för.
Hade 250 för blodmask i provsvar.
Går på stora rena marker nu.

Nyinköpt häst med 250 skulle jag avmaska nu och slutet av oktober med ivermektin-medel, nytt prov i vår.

(eller nej, JAG skulle avmaska nu och göra prov igen om 8v, men jag gör ju mina prov själv förstås).

Men -är träckprovet tillförlitligt att ta när som helst med tanke på att blodmaskarna ibland ligger i tarmväggarna och inte är aktiva i tarmen? När bör man i så fall ta träckprovet? Tänkte att man kanske får ett falskt bra värde om man tar det vid fel tidpunkt...

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Habina
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 920
Senast: Capybara
·
Hästvård Okej, jag skulle tömma och byta vatten i hagen och fick till min fasa se detta. Inälvsparasiter kommer väl ändå inte ut ur munnen, eller...
Svar
13
· Visningar
5 546
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Fick provsvaren idag. Ena hästen 17 år, har blivit avmaskad men vet inte när sist. Andra hästen snart 3 år, aldrig avmaskad, kommit till...
Svar
3
· Visningar
863
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V