Blodmask! Hur smittsamt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kratus

Trådstartare
Okej, kanske lite fel tidpunkt? men...

I somras hade vi en grannes häst som gick i en liten ruta brevid vår vinterhage för att den skulle äta upp sig. Som tur var så upptäcktes det att den hade blodmask INNAN den släpptes i vinterhagen för att bli lite tjockare... Den avmaskades och nytt träckprov togs, vilket var maskfritt. Den har sedan gått i nedre halvan av vår hage några veckor. Nu är frågan hur stor risk är det att våra fyra kan bli smittade nu när vi är tvungna att dem i vinterhagen. Den gick tom i två eller tre månader.

Har ju hört att de små :devil: :larna sprider sig väldigt bra i jorden och kan över leva där väldigt länge?

När kan man ta träckprov för att se blodmask? Kan man göra det nu eller krävs det att man tar ett blodprov? (Eller kan man lika gärna vänta? :eek: )

Sv: Blodmask! Hur smittsamt?

Lilla blodmasken är hästens vanligaste parasit. I stort sett alla hästar har den.

När togs träckprovet efter avmaskningen? Vad avmaskades hästen med? Vet du hur mycket träckprovet visade innan avmaskning? Togs prover på era hästar?

Gick den alltså i vinterhagen efter den avmaskats? I så fall har den ju inte släppt ut några ägg, så er hage är inte smittad av DEN hästen. Men era kan ju ha smittat hagen.

När togs träckprovet efter avmaskningen? 4 veckor tror jag...

Vad avmaskades hästen med? Ingen aning... :o

Vet du hur mycket träckprovet visade innan avmaskning? Nej, vet tyvärr inte det heller

Togs prover på era hästar? Nej, eftersom grannens häst går på andra sidan en ganska stor väg så... (Hon hade inte heller haft hästen speciellt länge några månader bara, så den var nog smittad innan den kom för den var mager redan då.)

Gick den alltså i vinterhagen efter den avmaskats? Ja, den hade avmaskats, men den gick ju med bara en tråd mellan innan, men det skall alltså inte vara någon fara?

När togs träckprovet efter avmaskningen? 4 veckor tror jag...

Vad avmaskades hästen med? Ingen aning... :o

Vet du hur mycket träckprovet visade innan avmaskning? Nej, vet tyvärr inte det heller
Vilket medel som hästen avmaskades med är avgörande om träckprovet 4v senare har nån som helst relevans. Var det Banminth/Fyrantel så var det ju bra att det var rent fortfarande. Men det medlet tar bara vuxna maskar, så några dagar senare kunde det vara äggläggande maskar igen. Var det ett ivermectin-medel så hade det varit väldigt alarmerande om det varit positivt efter bara 4v, och var det Cydectin likaså (då har man gett för lite, hästen har spottat ut eller nåt annat tok).
Togs prover på era hästar? Nej, eftersom grannens häst går på andra sidan en ganska stor väg så... (Hon hade inte heller haft hästen speciellt länge några månader bara, så den var nog smittad innan den kom för den var mager redan då.)
Hästarna kan ha en stor mängd mask utan att visa några symptom.

Gick den alltså i vinterhagen efter den avmaskats? Ja, den hade avmaskats, men den gick ju med bara en tråd mellan innan, men det skall alltså inte vara någon fara?
Maskarna kryper inte under staketet, så det är lugnt.

Vi tar träckprov på våra hästar ca 2ggr per år. Ibland kan ett par hästar ha lite för mycket blodmask och avmaskas då med det medel veterinär ordinerar. Andra av hästarna är ständigt på 0 så det varierar.. Men vi blev upplysta om att blodmasken kan krypa upp till 40 m....??? Vi mockar nu regelbundet hagarna och så men nu finns ju maskarna så träckproven får fortsätta såfort det är dax att byta hage.

Vi har mask i vinterhagen och det är de glupskaste hästarna som drabbas.. de som gräver efter sista höstråna långt ned i jorden... de andra klarar sig.. träckprovet kan du ta närsom, det visar ju hur maskstatusen är just nu i hästen så du behöver inte nödvändigtvis vänta till våren om du är orolig ;)

träckprovet kan du ta närsom, det visar ju hur maskstatusen är just nu i hästen så du behöver inte nödvändigtvis vänta till våren om du är orolig ;)

Med reservation för att intervallet för senaste avmaskningen ska ha gått ut.

Med reservation för att intervallet för senaste avmaskningen ska ha gått ut.

Va? Jag förstår inte riktigt..? Har den mask så avmaskas den.. nytt prov om ett år.. har den inte mask så avmaskas den ju inte,, nytt prov om ett år, eller innan hagbyte..? Vad är det som kan ha gått ut....?

Min häst är nu inte avmaskad på 3 år, inga maskar :D yees! :bump:

Nu fattade jag... är lite trött.. ja, naturligtvis.. ska nog sova nu tror jag...

Senast ändrad:

*KL*

Okej, tack för hjälpen! :bow:

Ska hör om syrran vet mer om vilket medel som användes och så blir det nog träckprov oavsett, var ett tag sen de avmaskades...

Inte lätt att hitta rätt i maskdjungeln... :D

Vi tar träckprov på våra hästar ca 2ggr per år. Ibland kan ett par hästar ha lite för mycket blodmask och avmaskas då med det medel veterinär ordinerar. Andra av hästarna är ständigt på 0 så det varierar.. Men vi blev upplysta om att blodmasken kan krypa upp till 40 m....??? Vi mockar nu regelbundet hagarna och så men nu finns ju maskarna så träckproven får fortsätta såfort det är dax att byta hage.

Vi har mask i vinterhagen och det är de glupskaste hästarna som drabbas.. de som gräver efter sista höstråna långt ned i jorden... de andra klarar sig.. träckprovet kan du ta närsom, det visar ju hur maskstatusen är just nu i hästen så du behöver inte nödvändigtvis vänta till våren om du är orolig ;)

Är det sant att dom verkligen kan krypa 40m. Jag hade tänkt att åka med min häst nu till en kompis, dom ficmk precis svar på prov att en häst har det. Men min häst ska isf stå i en hage vet inte riktigt hur långt imellan, men inte så att dom kan nosa på varandra iaf. Hästen som har blodmask har aldrig stått i den hagen, det har inte dom andra hästarna heller för att den hagen är alldeles ny, bara 3 andra hästar från ett annat stall som stått i den. Men hur ska jag göra, vill ju inte ha min häst smittad såklart. Men finns det någon risk att min häst kan bli smittad när dom inte står i samma hage och den hagen är så ny?
jätte tacksam för svar då jag blir lite orolig.. :confused:

Larverna är knappt synliga för blotta ögat. Tänk logiskt hur det skulle gå till att larven kröp 40m och hur lång tid det skulle ta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 803
Senast: L.N
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 900
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka