Blodkärl bakben

hanny

Trådstartare
Hej! Antagligen nojig, men har hästar så här stora blodkärl på bakbenen? Varit ute och ridit, inte så förfärligt hårt alls. Lika stora på båda sidor..

Bifogade filer

• CE33FDF3-7C71-4A7E-99D6-32577EB90B35.webp
    CE33FDF3-7C71-4A7E-99D6-32577EB90B35.webp
    95,4 KB · Visningar: 105
Brukar väl inte vara så tydligt men de har en rejäl ven där. Du ska se hur mycket blod det blir när de skär hål på den och springer runt i nysnö :arghh:

Brukar väl inte vara så tydligt men de har en rejäl ven där. Du ska se hur mycket blod det blir när de skär hål på den och springer runt i nysnö :arghh:

Tror det kan ha varit den min kompis häst spetsade på en pinne när hon var ute och red i skogen, kompisen fick laga ihop det så gott hon kunde med sina strumpor, sen kasta in hästen i transporten och åka till klinik. Distriktaren hade MINST 3 h väntetid innan den kunde dyka upp, åka till kliniken var 10 min bort.

Hade sett ut som Stockholms blodbad inne i transporten när dom lastade ur....

34575

Såhär såg det ut i min hage. De värsta fläckarna syns inte (det var pölar) och så hade han även spritt ut, om än mindre, i resten av den 1ha stora hagen. När jag hittade honom hade han slutat blöda och var pigg och glad så jag kontaktade inte veterinär

Åhhh, den paniken innan man hittar hästen! :nailbiting::crazy:
Hästen stod i grinden och såg ut som ett slakthus. Jag trodde det bara var att ringa närmsta jägare för att avsluta lidandet snaras möjligt. Jag hade väl lugnat ner mig en aning då jag kom till stallet med honom och hade konstaterat att han kunde gå och verkade rätt oberörd. Hovslagaren var där och hon trodde att det skulle bli akuttransport till veterinär men så tvättade vi och hittade såret som slutat blöda så det blev nya skor och ut i hagen. Bilden är tagen efter skoningen. Det lilla luddet nere i högra hörnet är en minimal bit av hästen i fråga.

Hästen stod i grinden och såg ut som ett slakthus. Jag trodde det bara var att ringa närmsta jägare för att avsluta lidandet snaras möjligt. Jag hade väl lugnat ner mig en aning då jag kom till stallet med honom och hade konstaterat att han kunde gå och verkade rätt oberörd. Hovslagaren var där och hon trodde att det skulle bli akuttransport till veterinär men så tvättade vi och hittade såret som slutat blöda så det blev nya skor och ut i hagen. Bilden är tagen efter skoningen. Det lilla luddet nere i högra hörnet är en minimal bit av hästen i fråga.

Vilken himla tur att allt gick bra!

Min första häst jag hade lyckades skära sig i mulen ute i hagen en gång. Har fortfarande ingen aning på vad, hagen var relativt liten så hade det funnits något konstigt så hade jag hittat det, och hon hade stått i samma hage i 6 år utan en skråma...

Hur som helst, kommer ut och det är blod ÖVERALLT! Också snö ute då så ser ju verkligen hemskt ut! Visar sig sen som sagt att hon skurit sig på mulen, och en flik som en tumnagel hänger och dinglar! O_o Hon hade också slutat blöda, men blev ju veterinär endå som fick sy fast den igen.

Snö+blod är ingen bra kombo....

34580

Dålig bild, men man kan skymta ärret till höger i bild på hennes mule, nedanför nosvingen. Det i näsborren hade hon fastnat i en hink som liten mellan handtag och hinken...🙈

Vilken himla tur att allt gick bra!

Min första häst jag hade lyckades skära sig i mulen ute i hagen en gång. Har fortfarande ingen aning på vad, hagen var relativt liten så hade det funnits något konstigt så hade jag hittat det, och hon hade stått i samma hage i 6 år utan en skråma...

Hur som helst, kommer ut och det är blod ÖVERALLT! Också snö ute då så ser ju verkligen hemskt ut! Visar sig sen som sagt att hon skurit sig på mulen, och en flik som en tumnagel hänger och dinglar! O_o Hon hade också slutat blöda, men blev ju veterinär endå som fick sy fast den igen.

Snö+blod är ingen bra kombo....
Min har också lyckats med skära sig i mulen i vintras. Men ingen flik så det syddes faktiskt inte. Men jisses vad blod..

Hej! Antagligen nojig, men har hästar så här stora blodkärl på bakbenen? Varit ute och ridit, inte så förfärligt hårt alls. Lika stora på båda sidor..
Tycker jag sett det där på "relativt många" hästar ändå.
Syns lätt på större hästar med tunn hud och päls.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
583
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 585
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
941
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 669
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar