H
Helan
Hur lång tid tar det för ett sto att tömma sig från blod och slem efter en fölning?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min erfarenhet är att de brukar tömma sig på 2-3 dagar om man motionerar dom 1-3 ggr/dag ca 5-10 min på lina utan föl så att dom springer lite lagomt och samtidigt ropar efter sitt föl...
Om du skiljer sto och föl åt som jag beskrev så går det snabbare för stoet att rena sig pga av att hon får livmodersammandragningar av att ropa på sitt föl och bli lite orolig efter denne i samband med kontrollerad rörelse ( inte skena omkring bessiningslöst)
Risken är att det blir besinningslöst om jag longerar utan fölet, och jag måste tänka på min säkerhet också. Borde räcka med att gå med henne utanför stallet
Det bästa är att hon rör på sig i trav och galopp, då brukar det "spruta" ur dom ffa om dom gör några bocksprång...
För några år sedan läste jag en forskningrapport (som nu inte hittar igen) som sa att det inte stämde och att man lugnt kunde låta sto föl få gå ihop. Stoet renade sig inte mer för att men delade på dem däremot så stressade man fölet. Eftersom merparten av alla nyfödda föl har magsår av stress så var det här något som man istället borde undvika.Om du skiljer sto och föl åt som jag beskrev så går det snabbare för stoet att rena sig pga av att hon får livmodersammandragningar av att ropa på sitt föl och bli lite orolig efter denne i samband med kontrollerad rörelse ( inte skena omkring bessiningslöst)
Oj, vad intressant att magsåren "blir som nya" om man tar isär sto och föl. Undrar hur det påverkar dem som vuxna sedan? Om de blir känsligare för magsår som vuxna?För några år sedan läste jag en forskningrapport (som nu inte hittar igen) som sa att det inte stämde och att man lugnt kunde låta sto föl få gå ihop. Stoet renade sig inte mer för att men delade på dem däremot så stressade man fölet. Eftersom merparten av alla nyfödda föl har magsår av stress så var det här något som man istället borde undvika.
Stressen som ger fölen magsår är själva förlossningen och eftersom föl har en bra och balanserad diet av stomjölk läker det ut av sig själv om inte fölet utsätts för mer stress. Då menade man främst saker som t ex medicinering och liknande.
Eftersom merparten av alla nyfödda föl har magsår av stress så var det här något som man istället borde undvika.
Stressen som ger fölen magsår är själva förlossningen
Intressant... Jag har läst att magsår orsakas av en bakterie och inte av stress...
Har hon fått ut hela efterbörden?
Du är lite nipprig. Men det är det ju helt ok att vara. Jag är lite nipprig bara mina ska semineras.Har lite ångest över naturlig eller är jag bara nipprig?