Blodiga flytningar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
H

Helan

Hur lång tid tar det för ett sto att tömma sig från blod och slem efter en fölning?

Sv: Blodiga flytningar

Det brukar försvinna under fölbrunsten, har det inte gjort det bör väl vet skölja stoet under nästa brunst och kolla så inga rester finns kvar.

Min erfarenhet är att de brukar tömma sig på 2-3 dagar om man motionerar dom 1-3 ggr/dag ca 5-10 min på lina utan föl så att dom springer lite lagomt och samtidigt ropar efter sitt föl...

Min erfarenhet är att de brukar tömma sig på 2-3 dagar om man motionerar dom 1-3 ggr/dag ca 5-10 min på lina utan föl så att dom springer lite lagomt och samtidigt ropar efter sitt föl...

Hon racar efter sin fölunge när den busar så hon för röra sig ändå, och blir hysteriskt panikslagen om jag tar ut henne utan fölet. Men hon verkar fått ut det mesta nu så det är nog mer eller mindra klart..

Tack för att ni svarade.

Om du skiljer sto och föl åt som jag beskrev så går det snabbare för stoet att rena sig pga av att hon får livmodersammandragningar av att ropa på sitt föl och bli lite orolig efter denne i samband med kontrollerad rörelse ( inte skena omkring bessiningslöst)

Om du skiljer sto och föl åt som jag beskrev så går det snabbare för stoet att rena sig pga av att hon får livmodersammandragningar av att ropa på sitt föl och bli lite orolig efter denne i samband med kontrollerad rörelse ( inte skena omkring bessiningslöst)

Risken är att det blir besinningslöst om jag longerar utan fölet, och jag måste tänka på min säkerhet också. Borde räcka med att gå med henne utanför stallet....om det nu är så att gnäggningarna är dt som orsakar livmoersammandragningarna?!

Risken är att det blir besinningslöst om jag longerar utan fölet, och jag måste tänka på min säkerhet också. Borde räcka med att gå med henne utanför stallet

Det bästa är att hon rör på sig i trav och galopp, då brukar det "spruta" ur dom ffa om dom gör några bocksprång...

Mitt sto fölade i onsdags 19 maj och har varit fin tills idag då hon hade blodslamsor hängandes i baken,hon har nog brunstat redan 3 dagar efter,tyckte att hon luktade och det rann när hon tog i och rullade sig.
Tvättade rent henne och ca 30 min efter hänger det en slamsa igen från baken efter att hon kommit in från hagen.
Har ni någon efterenhet av detta?
Hon har haft 2 föl innan och då har hon varit fin från början...

Det bästa är att hon rör på sig i trav och galopp, då brukar det "spruta" ur dom ffa om dom gör några bocksprång...

När stona går ute minst hela dagarna har jag aldrig brytt mig om att hålla på och longera och ha mig.
Stona blir rena ändå, och brukar vara fint sammandragna när vi kollar och seminerar på fölbrunst.

För några år sedan läste jag en forskningrapport (som nu inte hittar igen) som sa att det inte stämde och att man lugnt kunde låta sto föl få gå ihop. Stoet renade sig inte mer för att men delade på dem däremot så stressade man fölet. Eftersom merparten av alla nyfödda föl har magsår av stress så var det här något som man istället borde undvika.
Stressen som ger fölen magsår är själva förlossningen och eftersom föl har en bra och balanserad diet av stomjölk läker det ut av sig själv om inte fölet utsätts för mer stress. Då menade man främst saker som t ex medicinering och liknande.

För några år sedan läste jag en forskningrapport (som nu inte hittar igen) som sa att det inte stämde och att man lugnt kunde låta sto föl få gå ihop. Stoet renade sig inte mer för att men delade på dem däremot så stressade man fölet. Eftersom merparten av alla nyfödda föl har magsår av stress så var det här något som man istället borde undvika.
Stressen som ger fölen magsår är själva förlossningen och eftersom föl har en bra och balanserad diet av stomjölk läker det ut av sig själv om inte fölet utsätts för mer stress. Då menade man främst saker som t ex medicinering och liknande.
Oj, vad intressant att magsåren "blir som nya" om man tar isär sto och föl. Undrar hur det påverkar dem som vuxna sedan? Om de blir känsligare för magsår som vuxna?

Eftersom merparten av alla nyfödda föl har magsår av stress så var det här något som man istället borde undvika.
Stressen som ger fölen magsår är själva förlossningen

Intressant... Jag har läst att magsår orsakas av en bakterie och inte av stress...

Fast som jag tolkar det som skrivit KAN det försvåra läkningen av sår, eller har de bestämt sett ett samband???

Tror inte man skall ropa ut att det är en sanning, beroende på vad som står i rapporten, vilken vi inte sett än!:p

Själv särar jag på stoet bara om efterbörden varit kvar länge, annars får de vara ihop, då mina går ute MKT från dag 1 bara vädret tillåter, gör det inte det blir det longering men med fölungen.

Intressant... Jag har läst att magsår orsakas av en bakterie och inte av stress...

På människor, ja, det orsakas av en bakterie, men stress och bakterie tillsammans löser ut! (o ibland bara stress med..Jag har haft lättare magsår själv, o hade ej bakterien... =( )

Såg något skrivet om det här på häst för inte så länge sedan, och OM jag kommer ihåg rätt (o vill poängtera att det är fullt möjligt att jag INTE gör det) så hade man inte hittat denna på häst.

Någon som har bättre koll? :D

Har hon fått ut hela efterbörden?

Jag hade ute efterbörden på golvet och kollade igenom den och tyckte att den såg hel ut så jag är nästan hundra på att det är ok iallafall.
Idag hade det inte kommit ut så mycket mer,lite stänk på skinkan bara som va torkat.
Tempade henne igår kväll och tempen va normal så det är väl bara lite rester som ska ut hoppas jag....

Stoet är ju sålt och ska betäckas naturligt:crazy: helst på fölbrunsten tycker den nya ägaren men jag vill nog att hon renar sig med fölbrunsten först,
är kanske inte så stor chans att det tar sig ändå om hon inte är helt ren ju eller vad säger ni här?

Har lite ångest över naturlig eller är jag bara nipprig?

Lämnar inte kvar min fina hingstunge där utan åker hellre fram och tillbaka då det inte är så långt från mig,ca 3 mil enkel resa....:grin:

Har lite ångest över naturlig eller är jag bara nipprig?
Du är lite nipprig. ;) Men det är det ju helt ok att vara. Jag är lite nipprig bara mina ska semineras. :angel:

Ska hon betäcka på fölbrunsten tycker jag att stoet ska tvättas ur med oxytocin eller liknande innan. Annars kan stoet got få vänta tills "30-dagars".

Min gjorde det på ca 5 dagar. Pratade med veterinären och hon sa att det kan ta upp till 14 dagar utan att det ska var någon fara...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
608
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 064
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Rosett
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V