Blodgivare?

Mia_R

Trådstartare
Fler som är blodgivare? Lämnade tidigare igår och har hunnit med några tappningar trots ett långt uppehåll på 12 år, hela 70 st inklusive plasma! Började redan när jag gick i gymnasiet för att försöka träna bort min spruträdsla, har väl gått sådär med den biten, men jag springer ju inte skrikandes från britsen när de ska sticka mig. :D

Jag har aldrig känt av tappningarna efteråt men lite roligt har jag väl haft åt stora karlar som varit bleka om nosen och behövt vila innan de kan på ostadiga ben vingla iväg. :sneaky:
 
Sv: Blodgivare?

Japp, jag lämnar. Jag började faktiskt av precis samma orsak som du. Var extremt nålrädd som liten och tycker fortfarande inte att det är särskilt mysigt men det är min terapi mot spruträdslan :p

Jag har lämnat 21 gånger. Haft en massa uppehåll - två graviditeteter samt diverse tatueringar och piercings har gjort att jag inte kunnat lämna så ofta alla gånger :)
 
Sv: Blodgivare?

Jag har bara lämnat en gång. Jag har alltidhaft för dåliga värden, försökte ge när jag var 18, men fick ge först 10 år senare :)
Blev rätt påverkad, vinglade lite och var trött resten av dagen.
 
Sv: Blodgivare?

Jag ger också men ganska oregelbundet. Har dåliga värden och får inte ge för ofta. Så det blir väl runt 1-2 gånger per år lite beroende på om jag varit frisk eller sjuk när blodbussen varit på plats. Är jättenojjig över att ha minsta lilla infektion i kroppen om jag skulle ge. Men nu har jag flyttat så jag ska se om det finns någonstans nära där man kan gå och ge när det passar.

Vissa gånger blir jag rätt så påverkad andra gånger känns det bra. Ger för att jag vill att det ska finnas blod till människor som behöver det.
 
Sv: Blodgivare?

Jag har aldrig känt av tappningarna efteråt men lite roligt har jag väl haft åt stora karlar som varit bleka om nosen och behövt vila innan de kan på ostadiga ben vingla iväg. :sneaky:
Fast vad är det för roligt med det?

Jag är själv blodgivare och har alltid haft bra värden och brukar inte känna mig dålig efteråt. Jag gör det för trisslotterna :D (OBS! Skämt!) Mina bröder och min pappa ger också blod, min syster har för dåliga värden och min mamma blir för dålig efteråt. Men alla har försökt iaf :)
 
Sv: Blodgivare?

Jag hade gärna gett, men har aldrig uppnått kriterierna. Har alltid haft lågt hb, vägt under 50kg o.s.v.

Nu är vikten och hb okej, men har inom jobbet haft kontakt med blod samt fått behandling av akupunktör, vilket här ger karens i x antal månader.
 
Sv: Blodgivare?

Fler som är blodgivare? Lämnade tidigare igår och har hunnit med några tappningar trots ett långt uppehåll på 12 år, hela 70 st inklusive plasma! Började redan när jag gick i gymnasiet för att försöka träna bort min spruträdsla, har väl gått sådär med den biten, men jag springer ju inte skrikandes från britsen när de ska sticka mig. :D

Jag har aldrig känt av tappningarna efteråt men lite roligt har jag väl haft åt stora karlar som varit bleka om nosen och behövt vila innan de kan på ostadiga ben vingla iväg. :sneaky:
Jag lämnar regelbundet och är väl uppe i 55-60 ggr,men jag har aldrig sett någon vingla iväg.
Anledningen att jag ger är att någon behöver blodet,och jag antar att det är skälet för de flesta.
 
Sv: Blodgivare?

Jag har aldrig fått ge när jag testat. Hade en siffra för lågt hb en gång, en annan gång ville de inte ens testa för att jag verkade för svårstucken... Ska testa snart igen tänkte jag och se vad dom säger.
 
Sv: Blodgivare?

Fler som är blodgivare? Lämnade tidigare igår och har hunnit med några tappningar trots ett långt uppehåll på 12 år, hela 70 st inklusive plasma! Började redan när jag gick i gymnasiet för att försöka träna bort min spruträdsla, har väl gått sådär med den biten, men jag springer ju inte skrikandes från britsen när de ska sticka mig. :D

Jag har aldrig känt av tappningarna efteråt men lite roligt har jag väl haft åt stora karlar som varit bleka om nosen och behövt vila innan de kan på ostadiga ben vingla iväg. :sneaky:

Fast vad är roligt med det? Alla kroppar är olika och reagerar olika.Det har väl ingenting med om man är stor/liten, stark/klen, kaxig eller ödmjuk. Det är ju en ren fysiologisk reaktion som är olika stark hos olika individer (ungefär som att le i mjugg åt att nån specifik typ blir förkyld).

Jag lämnade blod under några år men fick problem med järnnivåerna. Detta hade antagligen att göra med att jag blödde konstant från underlivet i drygt ett år. Nu har jag fått bukt med detta och kommer börja lämna igen för att se om det funkar. Jag har aldrig varit spruträdd och har reagerat en gång på tappningen, men då var mina järnnivåer i botten.
 
Sv: Blodgivare?

Jag är blodgivare sen några år. Har inte kunnat ge på ett tag nu men i september har det gått 6 månader sedan min operation så då ska jag återuppta det.
 
Sv: Blodgivare?

Jag har haft ett uppehåll på några år då blodgivning var samma dag som jag tränade kickbox - jag tyckte inte det var bra att lämna blod 3 h före en sån träning. Sen bytte de dag och då hade jag problem med blödningar och lågt Hb (runt 100) men efter operationen förra våren började jag om igen.

Anledning: jag har en bra blodgrupp som funkar till majoriteten, förhoppningsvis så hjälper man någon.
 
Sv: Blodgivare?

kl

Jag var blodgivare i unga år. Jag hade mycket bra värden när jag började, men efter ett tag konstaterades att det tog för lång tid för mina blodkroppar att återbildas, så jag fortsatte inte. Jag har flera gånger tänkt börja lämna igen, men haft dåliga värden så det har inte blivit av. Nu tror jag att värdena är ok igen, men finns det någon övre åldersgräns för att lämna?
 
Sv: Blodgivare?

Jag gav blod för länge sedan, men bara tre gånger. Blodvärdet var inte alltid bra och dessutom gillar jag inte de där järntabletterna man får. Jag vill ha vegetabiliskt dito och det fick jag skaffa själv = dyrt. Nu är jag plasmagivare istället. Då kan man ge så ofta som varannan vecka om man vill men jag har väl ett genomsnitt på lite mer än en ggr i månaden. Då man ger plasma så ger man inte bort sina röda blodkroppar så man blir inte trött efteråt. Plasman ser ut precis som urin.

Nålen som används är ganska grov så jag förstår inte riktigt hur någon kan komma över sin spruträdsla genom att lämna blod!
 
Sv: Blodgivare?

Jag är blodgivare, har varit i ca 30 år. Dock har det blivit uppehåll för tre barn, några tatueringar och på senaste åren lågt blodvärde. Men nu har jag tagit tag i mig och käkar järntabletter, så förra gången fick jag lämna :) Känns bra att kunna göra en liten insats. Jag hade lämnat 45 gånger, sa de sist jag var där.

Mina döttrar har testat, men de har för lågt blodvärde. Men det är nog dags att kolla igen...Ska försöka övertala sonen också.
 
Sv: Blodgivare?

Jag är blodgivare sedan nästan tio år, dock kan jag oftast bara lämna blod två ggr per år pga alla jäkla karenser man hamnar i efter att ha varit utomlands. Synd, för mitt blod är nog ett superblod efter att ha vandrat på 3-4000 meters höjd i några veckor :D

Jag försöker värva så många jag kan, fick med mig en hel del folk i min gamla studentkorridor och nu även kollegor på jobbet. Vi får lämna blod på arbetstid och då går det smidigt att locka med folk, man får ju fika efteråt dessutom!
 
Sv: Blodgivare?

kl

Är det någon som vet vad man måste ha för järnvärde för att få ge blod, och om det är okej om man redan käkar järntabletter?

Kom på att detta kan vara aktuellt nu när jag inte är ute och härjar varken utomlands eller hos nya pojkar... :)

Lite OT kanske: Men kände ändå att en påminnelse om donationsregistret kanske kan höra hemma här? Handlar ju också om att hjälpa andra som behöver det man har mer än en själv. Tror också att man kan fylla i om man inte vill donera. Kan ju vara skönt för närstående att slippa gissa sig fram till ett beslut.
 
Sv: Blodgivare?

125 brukar de säga, men så hörde jag att de där testen på HB de gör när man ger blod har en felmarginal på typ plus/minus 5 så vet inte hur de gör i praktiken.. 125 kanske är inräknat den där felmarginalen?


Bra med påminnelse om donationsregistret! Kan tipsa om ytterligare en grej, att donera benmärg. Det har jag gjort typ 5 ggr, dock är det ingen för den nålrädde (grövre än blodgivningsnålarna) och det känns ju lite mer än att ge blod.
 
Sv: Blodgivare?

Jag har försökt men jag klarar det inte. Har lågt blodtryck och håller på att svimma efter ett blodprov.

Men min man ger regelbundet, stolt över honom :-)
 
Sv: Blodgivare?

Jag vill men får inte, för dåliga värden.

Är dock med i donationsregistret, mig får de göra vad de vill med när jag kilat vidare. Tror även att jag är anmäld till Tobiasregistret, men det måste jag dubbelkolla.
 
Sv: Blodgivare?

Blod lämnar jag inte, då jag har lite lågt järnvärde men jag donerar blodplasma varje vecka till det räcker järnvärdet precis för det mesta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp