blodfärgat kiss? Kanin

C

Caltha

Någon eller båda av mina kaniners kiss är liksom mörkt orange-rött, ser ut som blodblandat kiss? Varför? nåt farligt?
Kan det vara min okastrerade hona som har mens eller nåt.. om nu kaniner har det :confused:
någon som har kaniner som har likadant, och vet vad jag menar?

Sv: blodfärgat kiss? Kanin

Rött kiss kan bero på vad de ätit, maskrosblad ger tex. rödaktigt kiss. Kanske inte fått maskrosblad den här tiden på året, men finns även annat som påverkat färget på kisset.

Jaha, det visste jag inte! :) De får ju morötter ibland, och det färgar väl säkert urinen då. Men eftersom de bara får det då och då ibland så borde det vara fler faktorer som påverkar det då.

Hjälp, urinvägsinfektion? Vad har det för övriga symtom hos kaniner då? Shit nu blev jag orolig.. :crazy:

en av mina kaniner hade det förut, och jag vet inte riktigt om jag märkte några andra symptomer direkt...
men jag gav extra c-vitamin och då blev det bra (veterinären sa att jag kunde göra det).

massa kaninuppfödare och så ger vitlök också (en skalad klyfta, antingen bara lägga in i buren eller lägga i vatten), men jag tycker det verkar så starkt för en kaninmage...

blod i urinen kan också vara cancer i livmodern (som är som en flytning men som kan märkas som blod i urinen), och det är inte helt ovanligt att honor får det...

ring veterinär annars...

Ja livmodercancer har jag hört om, och funderade lite på det också.. Jag ska nog ringa veterinär för säkerhets skull!

min kanin hade så ibland förut. Men vi sket i det och hon är frisk som en mört! :)

MIn kanin fick det när hon hade livmodersinflamation.
Du kanske ska vänta några dagar och sedan åka till vetrinären?

Vad har de fått för mat nu de närmsta dagarna?
Om du testar att låta bli en grej i taget/dag så kanske du kan lista ut om det är maten som färgar urinen.
Annars är det nog bäst att kontakta veterinären snarast!
Men man brukar kunna se skillnad på blodblandat urin och urin som färgats av maten, då det sistnämnda är mer orangeaktigt och väldigt tunt.

Okej, men detta är liksom mörkt orange-rött och inte är det vidare tunt? Eller det beror väl på hur man ser det.. jag vet inte.
Men jag ska väl sluta med morötter en stund då för att se. Vad kan jag ge istället som garanterat inte färgar urinen då??

Ja det låter ju vettigt.. men är det garanterat undrar man ju? äpple, bladpersilja, broccoli, paprika lär väl också gå bra i hennes "icke färga urinen-diet".?

Senså är det så typiskt för det vi har hemma av nu är massor av morötter, såklart.. :D menmen.
Och btw, kisset har varit såhär länge, har inte märkt ett direkt samband med hur mycket morötter de får och inte får..

Hm.. Jag tror ändå att det snabbaste och mest effektiva sättet att fastställa någon diagnos är att ta henne till vet..

Jag har ringt och pratat med roslagstull nu, och hon jag talade med sa att kaniners kiss ska se ut så som jag beskrev det, att det är ett ämne som ger färgen. Hon trodde inte det var någon fara, men om jag ändå misstänkte något fel skulle jag kolla bak på min hona.. om det skulle vara blod där så är det såklart åka in som gäller, då är det livmoderinflammation.
Men jag har aldrig sett något blod där så, men jag ska vara uppmärksam ändå.
Men med största sannolikhet så är det inget då, enligt henne. Är jag ändå orolig så kunde jag boka tid. Men jag litar på hennes ord.
Har redan varit inne med honan en gång förut, och hon blev så stressad av det. Känner att det är en sån påfrestning för henne, så sålänge det inte är något fel så avvaktar vi. Hon mår ju bra märker jag, och det är ju huvudsaken!

Vad har du för underlag i buren?
För tallspån blir rött när det blir blött har jag för mig. Eller om det var gran....

Jag skulle för säkerhets skull åka och kolla hos en vätrenär. Det kan vara urinvägs infekton eller så kan det vara problem på livmodern, så det är bra om man kollar det, så inte något har gått sönder eller det är nåt fel. Och kolla på dom för vissa kaniner biter varandra i rumpan när dom bråkar och från ett sår kan det bli infekterat. Så åk och kolla.

MVH Busan_123

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 133
Senast: Red_Chili
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 638
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka