Blöder vid amning

Sorbe

Trådstartare
Jag fick barn för snart tre veckor sen och har blivit förvarnad sen innan att det är jobbigt med amningen och att det bara är att hålla ut för att allt härdar på ungefär två veckor.
Nu känns det som jag haft motgång efter motgång när det gäller blödande bröstvårtor och jag behöver hjälp med mina funderingar.

Jag har haft blödande bröstvårtor till och från, det kan vara ena som är trasig ena dagen, sen läker det och båda är bra i två dagar, sen går båda sönder och jag vågar inte amma på flera timmar (barnet äter ersättning utöver amning för att gå upp i vikt) och sen är det bra igen några amningar innan något går sönder igen.
Har amningsnapp som jag använde till och från sen dag fyra, nu har jag använt dem varje gång sen 1½ vecka efter inrådan av flera barnmorskor.

Hur länge orkar man hålla på? Alla säger att man ska fortsätta amma trots att det blöder men jag tycker det ser så hemskt ut när mitt barn kräks upp det hela och det ser ut att vara rent blod. Jag vet att det ser värre ut än vad det oftast är, men ändå...
Jag vill ju amma, men efter att ha brytit ihop några gånger på grund av smärta och blod så börjar man ju fundera på om det verkligen är värt det? Ska man behöva se tillbaka på den första tiden som mamma som ett ständigt kämpande för denna amningshysteri?

Någon som varit i samma sits med blödande bröstvårtor? Kämpade ni vidare (när slutade det blöda?)? Gav ni upp?
 
Jag gav upp och gick över helt på ersättning. Kunde slappna av vid matning och barnen kände inte av mitt obehag.
Det blev helt plötsligt en mysig och kärleksfull stund. Plus för att pappan kunde mata med så vi kunde dela den stunden.

Mina bröst var tacksamma och med de andra två vägrade jag amma från dag ett så fick piller på BB.
 
Jag bet ihop. Ammade sönder det ena bröstet så de andra fick läka (pumpade) och sen böt jag. Smorde med xylocain när de var som värst (måste tvättas bort noga de smakar skit!) och bepanten.
Kanske tog 6 veckor innan vi börja få ordning på det. Ammade 2a barnet helt till 8 månader och sen slutade hon själv när hon var över året.
Trean ammar jag väl fortfarande ganska mkt fast hon är mer matglad (9 månader)

För mig har liggandes på sida vart de som funkat bäst. Och första 2 månaderna ammade jag säkert 23h om dygnet ;)
 
Har bebisen rätt tag om bröstet? Kontaktat hjälpammma?

Jag amningsnapp vilket gör att barnet alltid har rätt grepp och när jag ammade utan amningsnappen så fick han alltid beröm för sitt fina grepp om bröstvårtan så det ska inte vara någon orsak på så sätt. :/
 
Jag fick barn för snart tre veckor sen och har blivit förvarnad sen innan att det är jobbigt med amningen och att det bara är att hålla ut för att allt härdar på ungefär två veckor.
Nu känns det som jag haft motgång efter motgång när det gäller blödande bröstvårtor och jag behöver hjälp med mina funderingar.

Jag har haft blödande bröstvårtor till och från, det kan vara ena som är trasig ena dagen, sen läker det och båda är bra i två dagar, sen går båda sönder och jag vågar inte amma på flera timmar (barnet äter ersättning utöver amning för att gå upp i vikt) och sen är det bra igen några amningar innan något går sönder igen.
Har amningsnapp som jag använde till och från sen dag fyra, nu har jag använt dem varje gång sen 1½ vecka efter inrådan av flera barnmorskor.

Hur länge orkar man hålla på? Alla säger att man ska fortsätta amma trots att det blöder men jag tycker det ser så hemskt ut när mitt barn kräks upp det hela och det ser ut att vara rent blod. Jag vet att det ser värre ut än vad det oftast är, men ändå...
Jag vill ju amma, men efter att ha brytit ihop några gånger på grund av smärta och blod så börjar man ju fundera på om det verkligen är värt det? Ska man behöva se tillbaka på den första tiden som mamma som ett ständigt kämpande för denna amningshysteri?

Någon som varit i samma sits med blödande bröstvårtor? Kämpade ni vidare (när slutade det blöda?)? Gav ni upp?


Jag pumpade och slet i fyra veckor, fick 3 penicillinkurer och ångrar att jsg inte gav upp tidigare. BARNET fick inte tag och mina bröstvårtor var för flata. Blödde och mådde dåligt.
Ersättningen var gudasänd.
 
Jag fick barn för snart tre veckor sen och har blivit förvarnad sen innan att det är jobbigt med amningen och att det bara är att hålla ut för att allt härdar på ungefär två veckor.
Nu känns det som jag haft motgång efter motgång när det gäller blödande bröstvårtor och jag behöver hjälp med mina funderingar.

Jag har haft blödande bröstvårtor till och från, det kan vara ena som är trasig ena dagen, sen läker det och båda är bra i två dagar, sen går båda sönder och jag vågar inte amma på flera timmar (barnet äter ersättning utöver amning för att gå upp i vikt) och sen är det bra igen några amningar innan något går sönder igen.
Har amningsnapp som jag använde till och från sen dag fyra, nu har jag använt dem varje gång sen 1½ vecka efter inrådan av flera barnmorskor.

Hur länge orkar man hålla på? Alla säger att man ska fortsätta amma trots att det blöder men jag tycker det ser så hemskt ut när mitt barn kräks upp det hela och det ser ut att vara rent blod. Jag vet att det ser värre ut än vad det oftast är, men ändå...
Jag vill ju amma, men efter att ha brytit ihop några gånger på grund av smärta och blod så börjar man ju fundera på om det verkligen är värt det? Ska man behöva se tillbaka på den första tiden som mamma som ett ständigt kämpande för denna amningshysteri?

Någon som varit i samma sits med blödande bröstvårtor? Kämpade ni vidare (när slutade det blöda?)? Gav ni upp?


Jag använde mig av amningsnappar hel tiden under amning, kunde inte pga sår amma utan dem. Fungerade super under de 6 månaderna jag ammade

Missade att du använde det redan, dock är det stor skillnad mellan olika märken

För mig tog det ca 2 veckor med amningsnapp innan det blev bra. Använde en jättebra salva som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på just nu
 
Om du inte har testat. Köp Mams smningsnappar. Det var guld för oss. Jag tjöt och hade ångest varje gång lillan hade ätit för jag visste att det snart var dags igen. Gjorde vansinnigt ont när hon skulle ta tag och det blev sår.
Testade dessa nappar och smärtan försvann på 24 timmar. Nu är lillan 7 månader (var tar tiden vägen :eek:) och jag har nästan slutat amma. Har använt napp hela tiden dock. Hade inte dessa hjälpt hade jag gett upp och gått över till ersättning.
Så mitt tips är att testa andra sorter på napp. Eller gå över helt på ersättning. :)
Och just det. En salva som heter purelan. Väldigt effektiv mot såriga bröstvårtor.
 
Jag fick barn för snart tre veckor sen och har blivit förvarnad sen innan att det är jobbigt med amningen och att det bara är att hålla ut för att allt härdar på ungefär två veckor.
Nu känns det som jag haft motgång efter motgång när det gäller blödande bröstvårtor och jag behöver hjälp med mina funderingar.

Jag har haft blödande bröstvårtor till och från, det kan vara ena som är trasig ena dagen, sen läker det och båda är bra i två dagar, sen går båda sönder och jag vågar inte amma på flera timmar (barnet äter ersättning utöver amning för att gå upp i vikt) och sen är det bra igen några amningar innan något går sönder igen.
Har amningsnapp som jag använde till och från sen dag fyra, nu har jag använt dem varje gång sen 1½ vecka efter inrådan av flera barnmorskor.

Hur länge orkar man hålla på? Alla säger att man ska fortsätta amma trots att det blöder men jag tycker det ser så hemskt ut när mitt barn kräks upp det hela och det ser ut att vara rent blod. Jag vet att det ser värre ut än vad det oftast är, men ändå...
Jag vill ju amma, men efter att ha brytit ihop några gånger på grund av smärta och blod så börjar man ju fundera på om det verkligen är värt det? Ska man behöva se tillbaka på den första tiden som mamma som ett ständigt kämpande för denna amningshysteri?

Någon som varit i samma sits med blödande bröstvårtor? Kämpade ni vidare (när slutade det blöda?)? Gav ni upp?

Har du provat olika amningsnappar? Man kan behöva testa några stycken innan man hittar en som båda trivs med. Amningsnapp är verkligen guld. Jag hade aldrig klarat av att amma mitt första barn utan amningsnapp. Det är absolut inget fel att använda amningsnapp hela amningsperioden men jag började glömma den efter ett tag och då gick det bra ändå.

Har du provat purelansalva? Den salvan läker bröstvårtorna på nolltid och man behöver inte tvätta bort salvan innan amningen så man slipper slita på bröstvårtorna genom att tvätta dem. Purelansalva finns att köpa på de flesta babyaffärerna och även på apoteken och den svider inte även om bröstvårtorna är såriga utan känns bara skön. Du kan använda den salvan på din bebis också vid behov. Smörj efter varje amningstillfälle så bör dina bröstvårtor snart vara läkta. Fortsätt gärna att smörja efter varje amning så håller de sig mjuka och smidiga.

Ett annat tips är att använda ullinlägg med sideninsida. De är skonsammare mot bröstvårtorna än amningsinläggen av engångstyp. Ullinläggen sköljs enkelt upp i handfatet med Y-3 tvättmedel eller med tvättmedel speciellt anpassat för ull. De torkar ganska snabbt. Ullen förhindrar också att du blir kall så att risken för mjölkstockning minskas. Om du googlar på "ullinlägg med siden insida" så hittar du inköpsställen. Annars kan du skicka ett pm så skickar jag gärna en länk.

Har du provat olika amningspositioner? Jag tyckte det allra bästa var att liggamma. Då hamnade liksom allting rätt och jag slapp sitta och spänna mig för att hålla bebisen i rätt position och kunde slappna av vilket gör att mjölken rinner till lättare. Andra tycker om att amma i sjal eller med barnet mer upprätt. Man får prova sig fram lite.

Hur länge du ska kämpa på kan bara du avgöra men de första sex veckorna brukar vara kämpiga. Har man väl kommit över de första sex veckorna så brukar det gå lättare sedan.

Lycka till!
 
Jag fick barn för snart tre veckor sen och har blivit förvarnad sen innan att det är jobbigt med amningen och att det bara är att hålla ut för att allt härdar på ungefär två veckor.
Nu känns det som jag haft motgång efter motgång när det gäller blödande bröstvårtor och jag behöver hjälp med mina funderingar.

Jag har haft blödande bröstvårtor till och från, det kan vara ena som är trasig ena dagen, sen läker det och båda är bra i två dagar, sen går båda sönder och jag vågar inte amma på flera timmar (barnet äter ersättning utöver amning för att gå upp i vikt) och sen är det bra igen några amningar innan något går sönder igen.
Har amningsnapp som jag använde till och från sen dag fyra, nu har jag använt dem varje gång sen 1½ vecka efter inrådan av flera barnmorskor.

Hur länge orkar man hålla på? Alla säger att man ska fortsätta amma trots att det blöder men jag tycker det ser så hemskt ut när mitt barn kräks upp det hela och det ser ut att vara rent blod. Jag vet att det ser värre ut än vad det oftast är, men ändå...
Jag vill ju amma, men efter att ha brytit ihop några gånger på grund av smärta och blod så börjar man ju fundera på om det verkligen är värt det? Ska man behöva se tillbaka på den första tiden som mamma som ett ständigt kämpande för denna amningshysteri?

Någon som varit i samma sits med blödande bröstvårtor? Kämpade ni vidare (när slutade det blöda?)? Gav ni upp?

Så mycket blödde inte jag (att barnet hm kräktes blod) men jag hade sår på bröstvårtorna, ibland jack. Jag gav inte upp, men det var månader innan det var bra. Å andra sidan gick jag till hjälp flera gånger och jag tycker de gav fel råd ändå. Eller de gav inte råd om de saker jag sedan gjorde som fungerade. Så om man gör de saker som gjorde att det fungerade tidigare så fungerar det kanske snabbare :D

1. Amningskudde, det dröjde innan jag köpte, men det blev oändligt mycket bättre då. Barnet låg hela tiden rätt och var inte tvunget att suga sig fast i bröstet för att inte trilla ned. Speciellt om jag var trött och inte höll honom uppe ordentligt. Inga kuddar, täcken osv var lika bra som en amningskudde fylld med små plastkulor. (då kunde man enkelt läsa samtidigt också, han drack i ca en timma -ovanligt tror jag).

2. Liggamning var kört tills den dagen då brösten blev slappa nog att falla ned lite mot sängen så att barnet kunde nå om han låg på sidan (ca månad 5 eller så). (Kanske kunde man lägga en bunt filtar under barnet eller ngt, jag struntade i det och satt i soffan och såg på TV istället på natten.)

3. Purelan är den bästa bröstvårtskrämen (ingen annan är så bra) och antibakteriell silveraktig kräm (fick tips om av amningshjälpen) är bra mot infektion.

4. Tryck ut lite-mycket mjölk innan du börjar amma om brösten är stenhårda (mina var nästan som plankor och runda som små ballonger). Tryck ut första mjölken i diskhon så att området runt bröstvårtan blir så mjukt att barnet kan få in det i munnen. Är det inte möjligt så tryck mjölken bakåt lite med tre fingrar så att den lämnar bröstvårteområdet. Barnet ska ha jättemycket bröst i munnen, inte bara bröstvårtan -det är då den blir sårig och ledsen. Men det går faktiskt inte hur mycket de än tjatar om det om bröstet är stenhårt och inte går att få in i munnen. (Efter månad 5 eller så så såg jag hur mycket bröst barnet slurpade in om det har stor mun och mjukt bröst. Jättemycket. -man får en känsla av att det är sådana bilder de har på idealamningspositionen i böcker... äldre barn och mjuka bröst.)

5. Amningsnapp hade jag någon gång ibland, men det gjorde nästan saken värre för mig -ibland. Så det blev då och då helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Om det är jobbigt att bröstvårtorna trycker mot någonting så finns det snäckor och platstploppar och plastkupor att ha i BH.
 
Barnet kan ha fel läge även om det har ett fint tag.

Jag var skitnära att ge upp när jag blev tipsad om att testa att ligga ner och amma. Det var som natt och dag, han hamnade plötsligt rätt.

Sen är Purelan väldigt bra!
 
Jag härdade ut i tre veckor, sen lossnade det och mjölken fullkomligt sprutade åt alla håll. Satt och grät när jag visste att det var dags i början, men jag fick lite knep av en duktig barnmorska då jag så ogärna ville ta till ersättning. Dels hindras utdrivningen när man spänner sig så jag övade mycket på att slappna av, andas och känna efter utdrivningsreflexen. Använda amningsnapp för att bröstvårtorna skulle få vara lite ifred och sen varva med att pumpa för att få igång mjölkproduktionen riktigt ordentligt. Och smörja, smörja, smörja bröstvårtorna med vad man nu föredrar. För mig var amningskudde eller liggamma också ett måste för att sonen skulle hamna rätt
Men visst är man långt ifrån kaxig när man sitter där :crazy:
 
Tack för alla tips!
Purelan använder jag redan men tycker att den mest lägger sig på utsidan och min bm tycker att såren inte ser så ytliga ut så vi vet inte hur bra den hjälper.

Nu sitter jag här och har lite gränsen till mjölkstockning så ska iväg och köpa en bröstpump snart, men det är ju rena djungeln!
Idag blöder det inget men jag har inte ammat sen i går förmiddag tills vid halv tolv idag och det hjälpte ju för att de tillfälligt ska läka men nu har jag sprängfyllda bröst istället.

Tips på en bra pump?
 
Tack för alla tips!
Purelan använder jag redan men tycker att den mest lägger sig på utsidan och min bm tycker att såren inte ser så ytliga ut så vi vet inte hur bra den hjälper.

Nu sitter jag här och har lite gränsen till mjölkstockning så ska iväg och köpa en bröstpump snart, men det är ju rena djungeln!
Idag blöder det inget men jag har inte ammat sen i går förmiddag tills vid halv tolv idag och det hjälpte ju för att de tillfälligt ska läka men nu har jag sprängfyllda bröst istället.

Tips på en bra pump?

Förr kunde man hyra pump på bb och på vissa bvc och kan du det så skulle jag rekommendera det för de är riktigt bra. I vilket fall så rekommenderar jag att du skaffar en elektrisk pump för de är riktigt effektiva.

Det är inte så att du har fått svamp på bröstvårtorna? Det kan ge problem med sår. Du kan ju iallafall prova att pensla bröstvårtorna med riktigt vichy vatten och även pensla bebisens tunga med vichy vatten före och efter amningen och gärna någon gång däremellan. Om det är det svamp så hjälper det och det är helt ofarligt om det nu inte skulle vara svamp.
 
Förr kunde man hyra pump på bb och på vissa bvc och kan du det så skulle jag rekommendera det för de är riktigt bra. I vilket fall så rekommenderar jag att du skaffar en elektrisk pump för de är riktigt effektiva.

Det är inte så att du har fått svamp på bröstvårtorna? Det kan ge problem med sår. Du kan ju iallafall prova att pensla bröstvårtorna med riktigt vichy vatten och även pensla bebisens tunga med vichy vatten före och efter amningen och gärna någon gång däremellan. Om det är det svamp så hjälper det och det är helt ofarligt om det nu inte skulle vara svamp.

Var på BVC idag och diskuterade pump och hon nämnde inget om att det går att hyra så den möjligheten finns nog inte här. Ska testa ringa BB.
Det tar lite emot att köpa en elektrisk, det är ju så mycket pengar, jag vet ju inte riktigt om jag ger upp en vecka... :(

Bm på BVC kollade på brösten och tyckte inte de såg konstiga ut på så sätt men är det inte något bättre på måndag så ska jag nog få bli lite mer undersökt.
 
Tack för alla tips!
Purelan använder jag redan men tycker att den mest lägger sig på utsidan och min bm tycker att såren inte ser så ytliga ut så vi vet inte hur bra den hjälper.

Nu sitter jag här och har lite gränsen till mjölkstockning så ska iväg och köpa en bröstpump snart, men det är ju rena djungeln!
Idag blöder det inget men jag har inte ammat sen i går förmiddag tills vid halv tolv idag och det hjälpte ju för att de tillfälligt ska läka men nu har jag sprängfyllda bröst istället.

Tips på en bra pump?

Jag har en elektrisk från Philips Avent. Supernöjd med den!
På BB provade jag både manuell och elektrisk från Medela, men tycker bättre om min Avent.

Tycker absolut att elektrisk är väl värd pengarna, manuell var inte min grej.

Mina bröstvårtor var väldigt ledsna första dygnen, han lyckades snutta sönder dem rätt bra - pumpen gjorde underverk, vill jag lova. Plus bra barn som kan äta ur flaska utan bekymmer, och pappan är nöjd när han kan mata :)
 
Tack för alla tips!
Purelan använder jag redan men tycker att den mest lägger sig på utsidan och min bm tycker att såren inte ser så ytliga ut så vi vet inte hur bra den hjälper.

Nu sitter jag här och har lite gränsen till mjölkstockning så ska iväg och köpa en bröstpump snart, men det är ju rena djungeln!
Idag blöder det inget men jag har inte ammat sen i går förmiddag tills vid halv tolv idag och det hjälpte ju för att de tillfälligt ska läka men nu har jag sprängfyllda bröst istället.

Tips på en bra pump?
Du kan ju handmjölka i väntan på mjölkpumpen så du inte får mjölkstockning. Står här och var hur man gör.

http://www.amningshjalpen.se/29-har-far-du-hjalp/tillmata-relaktation/132-handmjolka

Här är instruktionerna (du kan ju strunta i blabla informationen om vad som är bättre eller sämre hit och dit. Det känns som att de bjuder på alldeles för mycket dumma åsikter tillsammans med informationen - gör den på gränsen till oanvändbar suck.)

Men som sagt testa någon gång att pumpa/handmjölka ur ungefär hälften tills brösten är mjuka och sedan amma. Det borde kunna gå mycket bättre och bebin borde kunna få bättre tag.

(Kan inte tipsa om bra pump, min fungerade inte.)
 
Du kan ju handmjölka i väntan på mjölkpumpen så du inte får mjölkstockning. Står här och var hur man gör.

http://www.amningshjalpen.se/29-har-far-du-hjalp/tillmata-relaktation/132-handmjolka

Här är instruktionerna (du kan ju strunta i blabla informationen om vad som är bättre eller sämre hit och dit. Det känns som att de bjuder på alldeles för mycket dumma åsikter tillsammans med informationen - gör den på gränsen till oanvändbar suck.)

Men som sagt testa någon gång att pumpa/handmjölka ur ungefär hälften tills brösten är mjuka och sedan amma. Det borde kunna gå mycket bättre och bebin borde kunna få bättre tag.

(Kan inte tipsa om bra pump, min fungerade inte.)

Jag kan inte handmjölka, det går bara inte! Jag har fått hur mycket hjälp som helst på BB och special BB men det går inte.
 
Jag kan inte handmjölka, det går bara inte! Jag har fått hur mycket hjälp som helst på BB och special BB men det går inte.
Dåså, går det inte så går det inte, jag kunde ju inte mjölkpumpa. Det är nog bara olika. Sannolikt vad kroppen vill bara, inte teknik.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
4 001
Senast: Hazel
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 106
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 120
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp