Blöder näsblod

A

Akela79

En kompis häst som står i mitt stall har under en längre tid blött näsblod. De gånger det hänt så är det alltid efter ridning. Han är en 19-årig fd kallblodstravare.
Om han anstränger sig vid ridning så börjar han även att hosta.
Han står på lösdrift med fri tillgång till mat men har jättesvårt att gå upp i vikt.....

Vi ska ringa vetten imon, någon här som vet vad det kan beror på?

Sv: Blöder näsblod

Kan handla om sk lungblödning, vilket inte är ovanligt hos travhästar. Normalt sett brukar det dyka upp vid hård träning, men jag har på senare år fått berättat för mig att detta även kan ske vid sk underprestation för hästar som tidigare varit mera aktiva.

Kan nog vara lungblödning, vad sa vet? Om jag hade hästen skulle jag nog ha börjat med att åka in till en klinik och kollat halsen och tänderna (med tanke på fri tillgång o dåligt hull). Har ni kollat värden på grovfodret? Är hästen avmaskad? Är han ranglåg? Tycker det är oroande att han blöder så ofta och dessutom hostar, hoppas han blir frisk o rund(are)!

Min häst, 20årigt halvbloddsto blöder också näsblod - kanske en gång i månaden. men det kan ske lite närsom (inte i samband med ridning) vad beror det på i det fallet?
Jag har hört att får mycket nytt (dammigt) spån kan orsaka näsblod?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 560
Senast: nexxa
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 053
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en nederländsk import (d-ponny, hälften connemara) som har varit i Sverige i ungefär ett år. Vi har haft henne sedan...
Svar
19
· Visningar
1 448
Senast: Sirap
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka