Nej, precis som Tanten sa så menade jag såklart avföringsprover.

Värdena såg normala ut i alla fall, annars måste läkaren ha sagt något tycker jag. Jag frågade specifikt om vi skulle kolla värdena på njuren speciellt eftersom jag vet att den är viktig.

Jag hade ingen aning om att det kunna vara njuren dock. Nu blev man lite nojig eftersom toalettbesöken under de senaste veckorna varit onormala. Måste gå på toaletten väldigt ofta, får känslan av att vara kissnödig fast blåsan inte är full, kan inte riktigt "ta i" när jag ska tömma blåsan utan måste sitta väldigt länge och verkligen anstränga mig för att slappna av, ja ni förstår. Jag har alltid lärt mig att just kissandet är viktigt med en njure och sist jag misstänkte ovanligheter vid toalettbesök så var mina värden åt skogen (förra året).

Men jag måste lita på min doktor när han sa att allt utom blodvärdet såg normalt ut.
Ifs borde det synts om du hade en infektion, men symptomen liknar ju urinvägsinfektion. och det kan blöda och ge blodbrist...

Är det någon här som har erfarenhet av låga blodvärden? Vad berodde det på isf och vad gjordes åt det?

Jag är ung och relativt frisk förutom att jag saknar en njure, av ren rutin tog jag blodprover igår och mitt blodvärde har gått från 132 till 103 på ca 8 månader. Jag har inte märkt något och har inga problem med magsår eller liknande.

Vi ska ta "skit"prover nu för att börja någonstans men doktorn var fundersam över vad som kan ha fått blodvärdet att gå ner så fort.

Hade ju varit mer kreativt att mäta järn och B-vitaminer innan man kastar sig över avföringsproverna. eller så har man redan kollat det första varvet.

Har du koll på att din njure fungerar normalt? Alltså, det borde ju vara det första som din läkare kollar, så är lite otroligt att det skulle vara problem med njuren utan att läkaren kollar det först.
Om det är blodvärdet som är lågt (alltså inte hb= hemoglobin) utan för lite röda blodceller dvs. du har ett lågt PCV på blodprovet, så är en orsak (bland många) till detta att njurarna (njuren) inte producerar nog med erytropoetin, det som stimulerar benmärgen till att producera fler celler.

Var snäll och låt bli att sprida desinformation.

Hb är antalet röda blodkroppar.
PCV - vad står det för?
Menar du MCV (Mean Cell Volume) så kan det tala för eller emot järnbrist eller brist på B-vitamin beroende på värde. Menar du MCHC så antyder det järninnehållet i de röda blodkropparna (Mean Cell Heaemoglobin Content).

Ja, lågt Epo kan ge lågt Hb, men då brukar man vara på njursviktig nivå och det verkar det ju inte som om TS är.

Förra gången när jag var där och mitt blodvärde var på 132 så blev jag inlagd någon vecka senare akut. Blodvärdet hade legat inom det normala men mycket annat var inte det, därför fick jag ligga på hjärtintensiven. Nu ligger alltså blodvärdet ännu lägre.

Idag och igår har det varit svårt att klara av vardagen pga ont i kroppen, orkar ingenting, huvudvärk och illamående mm. Är nog trött också eftersom jag har svårt med balansen, stöter i saker och tappar grejer hela tiden.

Det Hb du beskriver är visserligen självklart skäl till vidare kontroller, men inte så lågt att det i sig bör föranleda akuta åtgärder. Bilden kan bli an annan om övriga prover är "galna".

Jag har haft rätt rikliga menstruationer och "brukade" ligga omkring 85 i Hb och mådde egentligen rätt bra eftersom blodvärdet i mitt fall sjönk rätt långsamt. Nu är det åtgärdat och jag "brukar" ligga runt 130 vilket ju är ett normalt blodvärde.

Ifs borde det synts om du hade en infektion, men symptomen liknar ju urinvägsinfektion. och det kan blöda och ge blodbrist...

Ja, man kan få blödning i urinvägarna av urinvägsinfektion.
Jag har dock aldrig hört talas om att man då blöder så mycket att man får blodbrist (och jag har hört talas om rätt mycket).

Kan dock hålla med om infektionstanken så långt - inte specifikt gällande TS för det kan jag inte veta något om, men generellt - som att Hb kan sjunka vid kraftig akut infektion. Precis som antalet trombocyter (blodplättar) och ferritin.

PCV - vad står det för?
Menar du MCV (Mean Cell Volume) så kan det tala för eller emot järnbrist eller brist på B-vitamin beroende på värde. Menar du MCHC så antyder det järninnehållet i de röda blodkropparna (Mean Cell Heaemoglobin Content).

Ja, lågt Epo kan ge lågt Hb, men då brukar man vara på njursviktig nivå och det verkar det ju inte som om TS är.
Ber om ursäkt, verkar som jag har blandat ihop begreppen (vi har lite andra förkortningar och uttryck)

PCV= packed cell volume / hematokrit värde /procent av blodet som är erytrocyter
Men Hb kanske är samma som PCV då?
Trodde då felaktigt att Hb stod för hemoglobinvärde, inte MCHC, utan i g/dl blod.

Nej jag tycker oxå att en urinvägsinfektion inte borde blöda så att man får blodbrist. men en kraftig infektion, lite blödning och att den gått länge skulle säkert på vissa personer kunna ge en påverkan på blodbilden. Men mest reagerade jag på TS övriga symptom med urinträngningar osv. som tecken på uvi. Men eg. borde det synts på infektionsvärdena då.

Ber om ursäkt, verkar som jag har blandat ihop begreppen (vi har lite andra förkortningar och uttryck)

PCV= packed cell volume / hematokrit värde /procent av blodet som är erytrocyter
Men Hb kanske är samma som PCV då?
Trodde då felaktigt att Hb stod för hemoglobinvärde, inte MCHC, utan i g/dl blod.

Nej jag tycker oxå att en urinvägsinfektion inte borde blöda så att man får blodbrist. men en kraftig infektion, lite blödning och att den gått länge skulle säkert på vissa personer kunna ge en påverkan på blodbilden. Men mest reagerade jag på TS övriga symptom med urinträngningar osv. som tecken på uvi. Men eg. borde det synts på infektionsvärdena då.

Hematokrit är ju inte ett mätvärde på antalet röda blodkroppar utan som du skriver, volymprocent av blodet som består av röda. Om man har låg MCV, blir ju HCT (hematokrit) låg även vid normalt antal röda blodkroppar.
Hb betyder ju egentligen hemoglobin, men är den term som i Sverige används för att markera antal röda blodkroppar "blodvärde".

En urinvägsinfektion som skulle ge lågt Hb som aktufasreaktant borde vara väldigt allvarlig och knappast av den karaktär TS beskriver. Det är ju vid allvarligare infektioner som du får en sekundär anemi som akutfasreaktion, inte vid lindrigare infektioner som låga uvi:er eller lindrigare luftvägsinfektioner.

En låg uvi syns ju inte på infektionsproverna; en hög UVI är en så kraftig infektion att man (som regel) har feber och allmänpåverkan och det är ju en akut sjukdom och inte något som pågår under en längre tid.
Ja, CRP lär reagera på infektion betydligt tidigare än en sänkning i Hb.

PCV - vad står det för?

Nääää, Hb är ju inte antalet röda blodkroppar. Hb är koncentrationen av hemoglobin i blodet. Gram per liter.
Antalet röda blodkroppar mäts i EPK (erytrocyt-partikelkoncentration).
EVF (erytrocyt - volymfraktion) är den volym i % av blodet som de röda blodkropparna tar upp.
Man kan ju ha en hög MCV (stora röda blodkroppar) men lågt Hb eftersom de stora röda blodkropparna har välldigt lite hemoglobin i sig. Som vid B12-brist.

Här betyder PCV polycytemia vera, dvs man har oväntat många röda (och vita och trombocyter) blodkroppar. Poly = många, cyt = celler , emi = i blodet, vera = äkta.

Hej igen, vad mycket svar!

Ska se om jag kan svara, jag vill helst inte dela med allt om min sjukhistorik eftersom jag mest vill höra erfarenheter och stanna lite anonym just nu (eftersom jag avskyr att prata om det).

Jag tror också att det är något mer än bara blodbrist, därför tog vi prov på det jag har haft problem med tidigare. Måste också rätta mig själv, jag hade 140 i blodvärde veckan innan jag fick åka akut till hjärtintensiven och nu låg det strax över 100. Min familj har alltid haft mycket bra blodvärden, de har donerat mycket blod osv.

VC har tagit två olika tester på njuren och eftersom det ser normalt ut så litar jag på det. Mitt immunförsvar är otroligt dåligt och det känns som om min kropp hatar mig just nu, så det skulle inte förvåna mig om det är någon slags infektion. Urinvägsinfektion är dock inte det första som jag tänker på eftersom jag har hört att man får ont när man kissar då? Jag har bara problem att tömma blåsan och springer på toaletten ofta trots att jag dricker rätt dåligt.

Och måste förtydliga att jag inte blöder någonstans "synligt", min mens kommer sällan på besök och jag har aldrig sett något blod på så vis. Så det är från insidan.

Jag har haft problem med reflux och därför tar vi avförningsproverna, men jag har aldrig haft smärtor i magen så. Jag ska lämna in proverna på måndag och beroende på vad de visar så vet jag mer då.

Jag har i perioder legat en bra bit under 60 och då fått järntransfusion istället för blod. Vi har tagit alla möjliga prover men inte fått reda på orsaken. Idag ligger mina värden bra, men enligt läkaren har jag tomma järndepåer i kroppen iaf. Jag tar nya prover med nån månads mellanrum för att inte dippa för lågt innan jag får hjälp.

Första gången, innan jag visste vad som var fel, tränade jag jättemycket. Och jag orkade mindre och mindre, blev helt slut av att gå i en trapp osv osv. Nu vet jag vilka signaler jag ska lyssna efter. Äter järntabletter och försöker tänka på att äta järnrik mat och mycket c-vitamin.

Lycka till!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej allihop, Jag hittade detta forum när jag googlade om håranalys. Jag är inte så insatt i hästar, jag är dock djuraktivist så jag...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
21 283
Senast: Amha
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 382
Senast: Och_Aye
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·
Övr. Hund Min nioåriga greyhoundhane tappar vikt i en fart som varken är önskvärd eller hälsosam. Pensionerad kapphund, jag har haft honom sen...
Svar
9
· Visningar
2 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel

Hästrelaterat

Omröstningar