annno1

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenhet av låga blodvärden? Vad berodde det på isf och vad gjordes åt det?

Jag är ung och relativt frisk förutom att jag saknar en njure, av ren rutin tog jag blodprover igår och mitt blodvärde har gått från 132 till 103 på ca 8 månader. Jag har inte märkt något och har inga problem med magsår eller liknande.

Vi ska ta "skit"prover nu för att börja någonstans men doktorn var fundersam över vad som kan ha fått blodvärdet att gå ner så fort.

Jag har otroligt låga blodvärden. För ett par år sedan genomgick jag en översiktsoperation och redan innan det hade jag låga järn- och blodvärden men nu är det ännu värre. Citat av en av mina läkare "när du har mens finns det liksom inget blod kvar".
Jag är ofta trött, det kan susa i öronen om jag reser mig för fort osv, alltså alla "typiska" symptom.
Min behandling består av 2 järntabletter/dag samt tillskott av b12-injektion ca var 10e vecka :)

Kraftiga mensblödningar sänkte mitt HB till 72, fick järn som jag blev sjuk av och fick avbryta det,visade sig att jag har en B12 brist också.
Med justerat järn intag o tid blev det bättre ,så slapp läkaren gnälla om att det var så lågt så skulle jag behöva OP så fanns det inte en läkare som skulle vilja ta i mog med tång så länge järnet var så lågt.
Idag mår jag bra och ligger ok i HB

be att de kollar ditt B12-värde
Är du köttätare så borde du inte ha brist, men vegetarianer har ofta brister på det.
Sen finns det en och annan som har svårt att ta upp B12 via tarmen, även om kosten innehåller tillräckligt.

Doktor frågade om jag brukade blöda mycket vid mens han med men det vet jag med säkerhet att det inte är. Kan fråga om b12, men jag äter kött dagligen med fisk regelbundet så det känns lite osannolikt (om det inte är fel på tarmen).

Något som börjat störa mig är tröttheten och sen sendrag i leder så fort jag spänner mig. Knipa åt med handen eller foten drar genast ihop senan. Lite irriterade när man inte ens kan skala en apelsin utan att handen drar ihop sig. Eller cykla till affären 5 minuter bort utan att benen viker sig av utmattning.

Vi ska som sagt kolla om det är magkatarr först, så det lär ta minst en vecka innan vi kan gå vidare.

Doktor frågade om jag brukade blöda mycket vid mens han med men det vet jag med säkerhet att det inte är. Kan fråga om b12, men jag äter kött dagligen med fisk regelbundet så det känns lite osannolikt (om det inte är fel på tarmen).

Något som börjat störa mig är tröttheten och sen sendrag i leder så fort jag spänner mig. Knipa åt med handen eller foten drar genast ihop senan. Lite irriterade när man inte ens kan skala en apelsin utan att handen drar ihop sig. Eller cykla till affären 5 minuter bort utan att benen viker sig av utmattning.

Vi ska som sagt kolla om det är magkatarr först, så det lär ta minst en vecka innan vi kan gå vidare.
Jag är renodlad köttätare inte katten hjälpte det,men jag hade samma symptom som dig,det har jag än idag vad gäller sendraget och att benen sprattlar ibland.
Detta trots att jag sen många år går på B12 tabletter.
Så att vara köttätare är ingen garanti för att inte få B12 brist.

Är det någon här som har erfarenhet av låga blodvärden? Vad berodde det på isf och vad gjordes åt det?

Jag är ung och relativt frisk förutom att jag saknar en njure, av ren rutin tog jag blodprover igår och mitt blodvärde har gått från 132 till 103 på ca 8 månader. Jag har inte märkt något och har inga problem med magsår eller liknande.

Vi ska ta "skit"prover nu för att börja någonstans men doktorn var fundersam över vad som kan ha fått blodvärdet att gå ner så fort.
Jag har haft så lågt värde som 52 i hb. Mina symptom var andfåddhet vid minsta ansträngning, orkade inte hålla ihop hästen vid ridning och benen var som gelé. Var inte speciellt trött dock så när jag gick till läkaren för vad jag trodde var andningsbesvär så hittade man inte problemet först. Jag fick äta järntabletter en längre period, blev helt bra sen, vi fick aldrig reda på vad det låga värdet berodde på, hade sällan mens så det berodde inte på det. Har normala värden sedan flera år tillbaka.

Jag har inte så låga värden som andra i tråden, men tillräckligt lågt för att inte få lämna blod.
Det jag har märkt är att mitt blodvärde följer min vikt, när jag vägde ett par kg mer för 1-2 år sedan var blodvärdet högre och jag fick lämna blod. Och då snackar vi att jag vägde 63-64 kg istället för 58-59 kg som nu, så ingen alarmerande viktändring.

Min mamma fick inte lämna blod förrän efter hon fött barn (och hade några extra kilon kvar) så jag tror att det går i släkten.
Nu äter jag järntabletter vid mens.

Har haft låga blodvärden eller i alla fall lågt serumjärn. Jag fick tabletter och de undrade inte en sekund om varför (vilket jag undrar lite över, men tja). Jag får fortfarande låga jämt och knaprar i mig järntabletter då och då för det. Har bestämt mig för att jag dricker för mycket te och äter för lite kött* och C-vitamin och har mens och tränar. Tror inte det är det som är problemet med dig direkt (jag fick det under tonåren långsamt, gissar på mens som tippade över det, och upptäckte det vid 20 årsåldern.)

*Då äter jag inte jättelite kött direkt iofs utan nästan varje dag och jag är en köttätare. Men med grytor och wokingar blir det ju inte så mycket köttenhet per portion i alla fall, inte som om man äter en kycklingfilé eller en fläskkotlett. Så jag gissar på det.

Senast ändrad:

Vilka prover definierar du som "skitprover"?

Jag har haft lågt Hb i stort sett hela livet. Har också ätit järntabletter i väldigt många år. Har haft dem utskrivna av min husläkare. 2 tabletter Duroferon varannan dag.

En vinter sa min dåvarande diabetesläkare att jag inte fick äta järntabletter eftersom mina järndepåer var normala. Jag slutade, och resultatet blev att mitt värde sjönk stadigt tills det låg runt 85 och jag fick blodtransfusion.

Då gav jag upp, trotsade läkarordern och började äta järntabletter igen. Efter det har jag haft ett värde som pendlar mellan 105 och 110. Det klarar jag att leva med.

Har du koll på att din njure fungerar normalt? Alltså, det borde ju vara det första som din läkare kollar, så är lite otroligt att det skulle vara problem med njuren utan att läkaren kollar det först.
Om det är blodvärdet som är lågt (alltså inte hb= hemoglobin) utan för lite röda blodceller dvs. du har ett lågt PCV på blodprovet, så är en orsak (bland många) till detta att njurarna (njuren) inte producerar nog med erytropoetin, det som stimulerar benmärgen till att producera fler celler.

I så fall missförstod jag uttrycket å det grövsta:) tolkade det som mindre bra/onödiga prover enligt TS tycke.
Nej, precis som Tanten sa så menade jag såklart avföringsprover.
Har du koll på att din njure fungerar normalt? Alltså, det borde ju vara det första som din läkare kollar, så är lite otroligt att det skulle vara problem med njuren utan att läkaren kollar det först.
Om det är blodvärdet som är lågt (alltså inte hb= hemoglobin) utan för lite röda blodceller dvs. du har ett lågt PCV på blodprovet, så är en orsak (bland många) till detta att njurarna (njuren) inte producerar nog med erytropoetin, det som stimulerar benmärgen till att producera fler celler.
Värdena såg normala ut i alla fall, annars måste läkaren ha sagt något tycker jag. Jag frågade specifikt om vi skulle kolla värdena på njuren speciellt eftersom jag vet att den är viktig.

Jag hade ingen aning om att det kunna vara njuren dock. Nu blev man lite nojig eftersom toalettbesöken under de senaste veckorna varit onormala. Måste gå på toaletten väldigt ofta, får känslan av att vara kissnödig fast blåsan inte är full, kan inte riktigt "ta i" när jag ska tömma blåsan utan måste sitta väldigt länge och verkligen anstränga mig för att slappna av, ja ni förstår. Jag har alltid lärt mig att just kissandet är viktigt med en njure och sist jag misstänkte ovanligheter vid toalettbesök så var mina värden åt skogen (förra året).

Men jag måste lita på min doktor när han sa att allt utom blodvärdet såg normalt ut.

Förra gången när jag var där och mitt blodvärde var på 132 så blev jag inlagd någon vecka senare akut. Blodvärdet hade legat inom det normala men mycket annat var inte det, därför fick jag ligga på hjärtintensiven. Nu ligger alltså blodvärdet ännu lägre.

Idag och igår har det varit svårt att klara av vardagen pga ont i kroppen, orkar ingenting, huvudvärk och illamående mm. Är nog trött också eftersom jag har svårt med balansen, stöter i saker och tappar grejer hela tiden.

Förra gången när jag var där och mitt blodvärde var på 132 så blev jag inlagd någon vecka senare akut. Blodvärdet hade legat inom det normala men mycket annat var inte det, därför fick jag ligga på hjärtintensiven. Nu ligger alltså blodvärdet ännu lägre.

Idag och igår har det varit svårt att klara av vardagen pga ont i kroppen, orkar ingenting, huvudvärk och illamående mm. Är nog trött också eftersom jag har svårt med balansen, stöter i saker och tappar grejer hela tiden.

Jag hoppas du förstår att det inte är ett okej mående och att du måste uppsöka läkare per omgående?!

Låter fortfarande som nåt helt annat än blodbrist.
Jättesvårt att ge råd med så pass lite info.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej allihop, Jag hittade detta forum när jag googlade om håranalys. Jag är inte så insatt i hästar, jag är dock djuraktivist så jag...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
21 283
Senast: Amha
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 382
Senast: Och_Aye
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·
Övr. Hund Min nioåriga greyhoundhane tappar vikt i en fart som varken är önskvärd eller hälsosam. Pensionerad kapphund, jag har haft honom sen...
Svar
9
· Visningar
2 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel

Hästrelaterat

Omröstningar