Sv: Blod till sto e Carland - Camaro M
nej det är nog inget problem alls!
har du ingen bild på stoet? kul att se lite redan. eller kanske gjort fölvisning? betyg? vad vill du förbätra? varför har den inte hoppat än? många frågor...
vill du satsa på gammal beprövad hingst eller ungt?
har bilder men ingen riktigt bra exteriörbild. den jag har där man ser lite av sidan gör henne inte riktig rättvisa då hon inte är så grov som det ser ut. Hon ser ut som ett litet murmeldjur på den
men ni kan få se de jag har, kanske ni kan se lite iaf.
vad jag vill förbättra är himla svårt då hon är ett hopplock av delar just nu. Korset ser lite brant ut på galoppbilden men är det absolut inte egentligen, det är bara det att det kommer en arg mammahäst precis bakom henne så hon kryper under sig så mkt hon kan på bilden.
Det jag idag kan se är huvud och hals, huvudet kunde vara lite mindre och vackrare och halsen lite mindre brett och högre ansatt. Hon rör sig helt ok med jättebra bakben så som hopphäst är jag mycket nöjd med hennes gång. Hennes galopp är oerhört välbalanserad och hon kan galoppera där de andra knappt kan trava.
Men gången kan alltid förbättras så visst tackar inte nej till mer gång men fokus på galopp och hopp samt ridbarheten som inte heller den kan bli för bra.
Varför jag inte hoppat henne? Tjaa hon är 1.5 år, vi fick hem henne helt ohanterad i våras. Dvs hon släpptes rakt ut på lösdrift efter avvänjning och hanterades inte alls. när hn skulle fångas in för hovslagare så var det a la rodeo vilket innebar att en tjej fick slänga sig runt halsen på henne och hålla fast tills hon stannade. Behöver jag säga att det var en väldigt spänd och flykberedd häst vi fick hem?
Man fick komma fram så man hade avstånd på 2 meter, närmare så flydde hon. Kruxet var också att så fort man rörde halsen sen, när hon väl släppt in en på livet, ja då spände hon till alldeles förskräckligt då hon gjorde sig beredd på att man skulle slänga sig på henne.
Idag är hon en riktig myspropp och går att få av o på grimma utan att hon spänner till samt följer fint ute, lågt satta mål kanske men det var lite jobb för att komma dit. Om hon blir kvar hos oss så blir det Under vintern lastträning som gäller. När hon gör det avspänt och fint ja då blir det resa till ridhus men inte förrän lastningen sitter som en smeck.
Vi får också egen ridbana i sommar så det kommer finnas tid. Räknar med att hon blir lite löshoppad i vår samt sensommar. dessutom kommer hon resa på inkörning/tömkörning till hösten sen vila en månad för att därefter gå en månad på inridning innan längre vintervila. Om allt nu går bra så blir det såhär.
Känner mig inte alls stressad utan är hon redo till treårs så är hon men skulle hon inte vara det så är det inte hela världen. Målet är ju att hon ska kunna gå som tävlinghäst som vuxen och gärna under längre tid så därför skyndar vi långsamt.
Det viktigaste för oss är att lägga en bra grund i hantering och miljöträning först och främst och inte hoppa över ngt steg.
Hade vi haft ridbana och hindermaterial så hade hon lekt över lite bommar redan men nu är det 3 mil till närmsta bana så då får det vänta.
Men nu svävade jag iväg, har inte alls med ämnet att göra!
Just det! Vi vill ha beprövad hingst ur förvärvningssäkra linjer. Kan tumma på det om det är en riktigt kanonhingst ex som Monte Bellini.