Blod i urinet

H

HeRomer

Vad är det för fel då?
Har två kasterade hankatter. Vet ej ännu vem av dem det är..

Sv: Blod i urinet

Urinkristaller eller urinvägsinfektion, ring vet. urinsten/urinkristaller kan vara livshotande.

Det behöver inte vara kristaller, utan det kan vara urinvägsinfektion som går att bota med antibiotika. Du måste ringa en veterinär snabbt och det är inte ovanligt att om den ene får det så har den andre det också eftersom det är smittsamt! Lycka till!

Urinvägsinfektion är väl inte smittsamt??

Nej. Urinvägsinfektion beror öht. väldigt sällan på bakterier så infektion är egentligen ett felaktigt namn. Knappt 1% av fallen beräknas bero på bakterier i urinen och när bakterier är inblandade är det i regel kattens egna e. coli-bakterier som hittat fel och då smittar det inte.

Min kise kissade blod å d va urinsten... 1½cm * 0.5cm :eek:

Tyvärr var det min svarta katt som kissat blod o nu har han varit försvunnen sen i tisdags morse, har varit ute o letade men hittar ej honm.. :( Vet inte va ja ska ta mig till om han inte kommer hem. o just nu ser det inte ljust ut.. har min vita mise kvar o då kommer han va ensam, de har bott ihop sen de va små, alltså i 3 ½ år.. försölte ta en kattunge till för ca 2 veckor sen men min vita gick ej med på det, så då blir det att han tyvärr får leva ensam om inte hans kompis kommer hem:(

Min underbara Simba:love:

15308437.jpg

Sista bilden ja har på Timon:(
14670387.jpg

Min veterinär "råkade" (?) säga till mej att min katt blivit smittad och fått urinvägsinfektion... han sa dessutom att sådana bakterier ofta finns just hos veterinären..hittade han på??

Jag skulle vilja se vilka belägg han har för det för det strider mot allt jag har läst om UVI hos katt.

Är du säker på att han menade urinvägsinfektion då?

Min underbara Simba:love:

15308437.jpg

Sista bilden ja har på Timon:(
14670387.jpg

Jag hoppas din pisse kommer hem snart, men tyvär har dom väldigt litet blodomlopp så de går så fort för dom att insjukna allvarligt :cry: mamma såg att hennes katt gick ovanligt mycke på lådan å tänkte kontakta vet dagen därpå, på kvällen hittade hon honom död i tvättmaskinen :cry: han hade gått å lagt sig där för att somna in.. men ja hoppas verkligen att din katt är i livet..

Nu vet jag nästan helt säkert att han e död:( Här finns massor emd råttgift som folk lägegr ut då det är en gård här jämte o dr finns råttor. o han plocka ofta hem dem o äter s det va nog därför som ah kissade blod.. kan bara inte förstå det att min älskade timon e borta.. o den andra simba är hios mig hela tiden, tror han känenr på sig att ans kompis sen tre år tbx e borta o han känenr att ja e lessen. han lämnar inte mig. o han e nästan bara inne o sover :(
Har provat att at hit en kattunge innan Timon försvann men det gick inte pga att smba inte ville ha en till här.. men ska göra ett försök till för hans bästa.. känenr att ja inet vågar lämna honom ensam en hel helg smv gjort innan(vi hade ngn som kom hit o kollade till em några ggr om dan o gav mat o rensade låda) Får se va som händer med tiden..:(

13185243.jpg

11471386.jpg

7487039.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Urinvägsinfektion är väl inte smittsamt??

Nej, där hade jag fel, (vet inte riktigt vad min vet pratade om då, jag hörde säkert fel!) vad skönt att det inte smittar eftersom min katt har det ibland o nu har jag skaffat en till katt...

Vad tråkigt för dej o din katt (jag har svarat på andra tråden också...)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 566
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka