Blod i avföringen

Luff

Trådstartare
Jaha en liten mysig tråd som jag funderat på om jag ska skriva. Jag har tid för koloskopi men tills dess är det några veckor. Och naturligtvis så funderar man på olika scenarion. Jag har haft blod i avföringen sen i våras men bara då och då. Sen i augusti är det dock varje dag. Första undersökningen - ändtarmen - gav inga ledtrådar, inget hittades som kunde förklara blodet.
Jag vill veta om någon haft detta och vad anledningen var. Cancer, IBS och ulcerös colit är vad jag hittar men finns det något annat?

Jaha en liten mysig tråd som jag funderat på om jag ska skriva. Jag har tid för koloskopi men tills dess är det några veckor. Och naturligtvis så funderar man på olika scenarion. Jag har haft blod i avföringen sen i våras men bara då och då. Sen i augusti är det dock varje dag. Första undersökningen - ändtarmen - gav inga ledtrådar, inget hittades som kunde förklara blodet.
Jag vill veta om någon haft detta och vad anledningen var. Cancer, IBS och ulcerös colit är vad jag hittar men finns det något annat?

Jag har IBS och ska faktiskt ringa till sjukhuset om nån timme och höra vad mina provsvar sa om glutenintolerans. Jag har aldrig haft blod i avföringen, men känner någon med det problemet som nyss var inne och gjorde både gastro och koloskopi pga detta. Visade sig att det var hemorrojder som satt högt upp i tarmen plus inflammation i tjocktarmen. Om båda gav blödning eller en av dem vet jag inte?

Jag har morbus Crohn och den kan sitta i hela mag-tarmsystemet (från inkastet till utkastet sas :meh:). När jag blev diagnosticerad hade jag sår i munnen och förmodligen i matstrupen också för det sved när jag svalde (inte magkatarr, det vet jag hur det känns) samt tjocktarmen och ändtarmen (fistel). Numera håller den sig i tjocktarmen och i en liten bit av ändtarmen. Jag har tydligen en väldigt aggressiv variant för jag kan inte dra ner på medicinerna, då blir jag sämre direkt.

Det tar lång tid att utreda om det är Crohns eller någon annan mag-tarmsjukdom (som tex IBS). Det finns väldigt bra mediciner idag så jag är praktiskt taget symptomfri.

PM:a om du vill.

Är det "rött blod" i avföringen, eller är avföringen svart=levrat blod?
Färskt blod är väl med största sannolikhet hemorrojder. Har man torra/känsliga slemhinnor kan det nog blöda lätt även om man bara är lite hård i magen.
Annars är det väl "tyvärr" bara så att det inte är så mycket att spekulera i. Oavsett vad andra haft för orsak till samma symptom innebär det inte något för din unika situation.
Om det kommer slem och blod, kanske med diarréer så är det kanske troligare med någon inflammation i tarmen, om den är kronisk eller ej kan bara en utredning svara på.
Håller tummarna att det är lätt fixat :)

Jag har ulcerös colit och får vid skov inflammation i ändtarmen samt tjocktarmen. Har då både blod i avföringen samt blödningar. Blod brukar dock vara ett utav ett flertal olika symptom.

Divertiklar (tarmfickor) är nog det vanligaste och mest troliga.

Tack för svaren. Fick veta mer än jag visste förut om anledningar till blödningar. Precis vad jag ville.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 993
Senast: malumbub
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lyckades få en konsultation hos en efterfrågad hälsoperson som är expert på kvinnohälsa. Det var väldigt givande! Trots att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 409
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 089
Senast: Docka
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar