Blockhalt ett par steg.

Inka-90

Trådstartare
Igår på träningen hnde det något konstigt med min häst.
Jag galopperade på 8 volt och när jag skulle byta om volt så hoppade hon till ( hon tar ett skutt när jag fattar ny galopp ) och sen haltade hon rejält på bakbenet 2-3 steg och sen gick hon som vanligt igen.
Både jag o tränaren sa, vad hände?
Hon tittade på henne och hon haltade inte, så tränaen trodde att han kanska sparkade sig lite och kom mot en närv så det blev så, så vi fortsatte och efter ett tag så gjorde hon så en gång till, men bara 1 steg, denna gång i trav.

Så då avbröt vi lektionen, vi bestämde att jag skulle longera idag o se om jag såg något o lta henne vila i 3 dagar o sen rida igen och händer det igen så får jag åka till vetrinären.

Har ni varit med om något liknande? vad tror ni hände?

Sv: Blockhalt ett par steg.

Det låter som hon har sparkat sig på en nerv, s.k nervsmäll. Jag har sett det i samband med att hästarna river ett hinder rejält. Har blivit blockhalta 3-4 steg och sedan är de som vanligt igen.

Eftersom det hände 2 ggr på samma ben(?) skulle jag prova att ha andra skydd på det benen. Det verkar ju som hon sparkat på sig själv. Vad har du för skydd bak?

Det var samma ben. Jag hade lindor på alla 4 benen.
Hon har även ett sår på det benet, så hon har stått lite så det här var första träningen sedan dess.

Och när jag kom hem och tog av indorna som kom det var ur såret, kan hon ha sparkat till sig just på såret så det blev sådär?

Det kan väl mycket väl varit såret.

Ett sår som varar är ju = inflammerat och en inflammation gör ont.

Aj aj, ja det låter verkligen som hon kan ha sparkat på sig på såret, som ju är väldigt ömt om det varar..:crazy:

Ja det kan ju ha varir det, såret är stort som en 5 krona ungefär o har läkt så det är en skorpa på det.
Jag red inte innan det.
Men det hade väl skaft lite med benlindorna så det kom lite gult när jag tog av dem.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 763
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka