Blockering

Korekatten

Trådstartare
Vad händer egentligen i en hund som blir blockerad och okontaktbar? Tex vid hundmöten, jaga ekorre?

Finns det generallt något bra sätt att komma i kontakt/bryta en blockerad hund? Eller är det bäst o bara vänta ut situationen?

Vad som händer är en kaskadeffekt, där det som startade med en extern trigger (oftast i alla fall) går över i helt intern stimulans och du får just en kaskad. Och nej, du kan inte "bryta" kaskaden riktigt, men du kan (lite beroende på) matta av den gradvis genom att begränsa intryck.

Dock kan det vara svårt ibland att veta skillnaden på en blockering och "bara" hög stress (och gränsen är i viss mån flytande), men det finns ingen magisk kontaktmodell som når fram där heller utan det beror på hund och människa-hundrelationen sedan innan. Men absolut om du har möjlighet att ta undan triggerintrycken kan det hjälpa!

Jag är en förespråkare för att träna hundar i hög stress och stark frustration (inte alltid givetvis!) för att just bygga kontakten även där, men det är inte gjort i en handvändning.
(Och långt ifrån alla håller med mig, kanske ska tilläggas. :angel:)

Jag brukar tänka på det som en typ av koncentration som ger tunnelseende och vax i öronen, triggad av något som hunden inte haft självbehärskning nog att motstå. Ju högre upphetsning/stark trigger desto smalare tunnel och sämre hörsel.

Antar att det kommer från en del av jaktbeteendet, om man låter sig distraheras i jakten så svälter man ihjäl.

Jag lär in en brytsignal till mina hundar, som sen gradvis tränas i svårare och svårare situationer. Innan den är befäst så använder jag långlina för att förhindra att beteendet blir självförstärkt. Ibland går det att bryta med visuell avledning ibland är ljud lättare. Beror på individen och triggern, antar jag.

Man får många chanser att se, bryta och fundera på detta när man jobbar med att starta unga vallhundar på får :rofl: Hela vallningen sker balanserandes med hunden preciiiiis på gränsen till den där punkten.
Ja det kan jag tänka mig. Men himla nyttigt och bra beskrivningar ( :) ) underlättar förståelsen och minskar frustration hos föraren tror jag!

@Migo så egentligen handlar det om självbehärskningen? Om man då är i en situation som är svårare än hunden klarar av, är det bättre och bara ta bort hunden från situationen än att försöka bryta?

@Monstermom tycker det låter intressant att träna hundar i situationer i stress och frustration. Kan bara inte riktigt förstå hur det går till om en hund inte är öppen för kontakt. Ska man tvinga den till kontakt eller vänta ut den.

Hur lärs ett bra brytkommando in?
Vet att en del hundmänniskor förespråkar vattenspruta/skrammel, rusk i nackskinnet...

@Migo vad har du för brytkommando? Superintressant att läsa om hundträning!
I vallning är det hundens stoppkommando (för det är inte bara ett "låt bli det där" utan även en instruktion om ett icke-kompatibelt beteende som jag vill att hunden ska utföra istället). Annars är det en inkallning, eller hundens namn.

@Monstermom tycker det låter intressant att träna hundar i situationer i stress och frustration. Kan bara inte riktigt förstå hur det går till om en hund inte är öppen för kontakt. Ska man tvinga den till kontakt eller vänta ut den.

Hur lärs ett bra brytkommando in?
Vet att en del hundmänniskor förespråkar vattenspruta/skrammel, rusk i nackskinnet...

Det handlar om att driva hunden precis till gränsen, inte över den. Och öva på "tillsammans" på den nivån, och ta det ett snäpp till när det fungerar, lather-rinse-repeat.

Vattenspruta/skrammel och rusk i nackskinnet är dumheter som det inte finns någon som helst anledning till! Det är en snuttefilt för förare. Har man koll på det som motiverar hunden har man all kontroll man behöver, jag tränar dock inte brytkommandon som jag tror du tänker dig utan istället alternativa beteenden och som sagt att hunden ska lyssna och vara med en även i väldigt hög upphetsning.

Obs dock att snackar vi blockering så kan inte hunden lyssna. Det handlar som @Migo tog upp här ovan om överlevnadsfunktionen, kaskaden har en poäng och det är just att input från omgivningen ska blockeras. (Inte bara för jakten utan även för andra syften, men det är ett bra exempel.)

Obs dock att snackar vi blockering så kan inte hunden lyssna. Det handlar som @Migo tog upp här ovan om överlevnadsfunktionen, kaskaden har en poäng och det är just att input från omgivningen ska blockeras. (Inte bara för jakten utan även för andra syften, men det är ett bra exempel.)

Alright! Typ jakt och sex,
Försvar, eller andra syften också?
Finns det någon bra läsning om detta du kan rekommendera? Tycker sånt här är spännande! :)

Alright! Typ jakt och sex,
Försvar, eller andra syften också?
Finns det någon bra läsning om detta du kan rekommendera? Tycker sånt här är spännande! :)

På rak arm nej det borde vara allt, men det känns som jag glömmer något så svär inte på det... :o

Tyvärr, vet inte något som liksom sammanfattar det hela. Det kan säkert finnas - det är ju intressant som du säger :D - men jag har gått lite den långa vägen runt i min läsning och pusslat ihop bitar här och där.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 628
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
838
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
929
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka