Blivit rädd för hoppning. Vad göra?

D

Dressyrponny

Ja som det står.
Jag är dressyr ryttare men vill även ta ett skutt då och då.
efter att jag föll av vid en tävling för flera år sedan har jag vart rädd eller nervös när jag ska hoppa.
Min häst är ganska klumpig och vill gärna snubbla på hinder eller om det är ojämnt i backen så snubblar han till.

Han älskar att hoppa och gör det bra men just jag som fegar ur.

Vill inte skämmas inför en tränare.

Det jag är rädd för är att förlora kontrollen på hästen när vi hoppar så att jag ramlar av.

Jag är ingen nybörjare i hoppning utan har hoppat mkt men just nu blir det bara bommar eller löshoppning.

Vad ska jag göra?
Skäms över att berätta om detta eftersom jag annars är en tuff ryttare.
Rider bra och har bra balans men när jag kommer mot hindret så vill jag bara rida där ifrån. Men när jag väl hoppande på lektionerna fick jag alltid mkt beröm av ridlärare och så.
 
Sv: Blivit rädd för hoppning. Vad göra?

Hoppa inte högre än att du känner dig trygg på. Bygg sedan upp ditt självförtroende successivt.
 
Sv: Blivit rädd för hoppning. Vad göra?

1. Hoppa bara trygga och rutinerade hästar. Sådana som inte stannar även om du är osäker och kan sköta det mesta själv.

2. Bara sådana hinder och höjder där du känner att det är roligt.

3. Försök hoppa någorlunda regelbundet på trygga höjder.

4. Ta hjälp av en tränare. Är denne bra kommer h*n snarare bygga upp ditt självförtroende än få dig att skämmas.
 
Sv: Blivit rädd för hoppning. Vad göra?

Nämen klart du inte skall skämmas! Det är ju massor av personer som trillat av vid hoppning och sen blivit rädda. Jag tycker att du skall kontakta en tränare berätta läget och sen öva utifrån det. Förhoppningsvis känner du då att du klarar av det och kan släppa rädslan.
jag är skiträdd för att hoppa, förra hästen hoppade illa men jag föll aldrig ens av. Min nuvarande är skitduktig så jag hoppar några pytteskutt då och då för hennes skull - med andan i halsen.