Blivit rädd för hoppning. Vad göra?

D

Dressyrponny

Ja som det står.
Jag är dressyr ryttare men vill även ta ett skutt då och då.
efter att jag föll av vid en tävling för flera år sedan har jag vart rädd eller nervös när jag ska hoppa.
Min häst är ganska klumpig och vill gärna snubbla på hinder eller om det är ojämnt i backen så snubblar han till.

Han älskar att hoppa och gör det bra men just jag som fegar ur.

Vill inte skämmas inför en tränare.

Det jag är rädd för är att förlora kontrollen på hästen när vi hoppar så att jag ramlar av.

Jag är ingen nybörjare i hoppning utan har hoppat mkt men just nu blir det bara bommar eller löshoppning.

Vad ska jag göra?
Skäms över att berätta om detta eftersom jag annars är en tuff ryttare.
Rider bra och har bra balans men när jag kommer mot hindret så vill jag bara rida där ifrån. Men när jag väl hoppande på lektionerna fick jag alltid mkt beröm av ridlärare och så.
 
Sv: Blivit rädd för hoppning. Vad göra?

Hoppa inte högre än att du känner dig trygg på. Bygg sedan upp ditt självförtroende successivt.
 
Sv: Blivit rädd för hoppning. Vad göra?

1. Hoppa bara trygga och rutinerade hästar. Sådana som inte stannar även om du är osäker och kan sköta det mesta själv.

2. Bara sådana hinder och höjder där du känner att det är roligt.

3. Försök hoppa någorlunda regelbundet på trygga höjder.

4. Ta hjälp av en tränare. Är denne bra kommer h*n snarare bygga upp ditt självförtroende än få dig att skämmas.
 
Sv: Blivit rädd för hoppning. Vad göra?

Nämen klart du inte skall skämmas! Det är ju massor av personer som trillat av vid hoppning och sen blivit rädda. Jag tycker att du skall kontakta en tränare berätta läget och sen öva utifrån det. Förhoppningsvis känner du då att du klarar av det och kan släppa rädslan.
jag är skiträdd för att hoppa, förra hästen hoppade illa men jag föll aldrig ens av. Min nuvarande är skitduktig så jag hoppar några pytteskutt då och då för hennes skull - med andan i halsen.
 
Sv: Blivit rädd för hoppning. Vad göra?

Jag håller med dom andra.. klart du INTE ska skämmas!
skaffa en tränare,. han/hon förstår säkert sitvationen och han/hon kmr hjälpa dig bra,.
du kan ju bara hoppa cavaletti? elr små hinder.. börja med det och så småning om kmr de bli bättre..
tog lång tid innan jag vågade släppa manen när jag hoppade.. efter ett tag kände jag att jag klarade mej bättre utan den ;)
men då höll jag mej på små hinder medans jag kände mej säker och lärde mig att följa me med händerna!
Lycka till!
 
Sv: Blivit rädd för hoppning. Vad göra?

Det här var en passande tråd för mig, då jag känner som du. Har en D-ponny som är mkt duktig på att hoppa och tycker att det är väldigt roligt och då han är ganska svår så har jag svårt att hitta ngn som kan hoppa honom och måste börja försöka själv.
Jag övar bomar, både trav o galopp, men sätter alltid då oxå upp ett hinder, jätte lågt, typ 40 cm!! Ibland känner jag mig jätte säker så då hoppar jag det och är enormt glad efter, eller ibland känns det inte bra o då låter jag bli. På så sätt så hoppas jag bli modigare så småning om.
Jag ska försöka hitta en tränare som jag känner förtroende för som kan hjälpa mig, vi får peppa varandra, LYCKA TILL!!
 
Sv: Blivit rädd för hoppning. Vad göra?

Ha ha, jag brukar också hoppa ca 40 cm som max på mina modiga dagar! Skönt att det är fler som (för tillfället) nöjer sig med den höjden.
 
Sv: Blivit rädd för hoppning. Vad göra?

hade varit kul om vi hoppfega fortsatte att skriva här för att peppa varandra och följa upp hur det går! vad tycker ni?
 
Sv: Blivit rädd för hoppning. Vad göra?

Hoppa hoppa hoppa är det som gäller. För mig tog det nästan 10 år av envishet, men nu är jag faktiskt inte rädd för hindren längre... I början var jag rädd, sen blev jag livrädd, sen gav jag mig sjuttomn på att bli kvitt hopprädslan och hoppade trots att jag inte ville, det hjälpte ju till slut :)
 
Sv: Blivit rädd för hoppning. Vad göra?

jag har inte tagit mig i kragen o hoppat än sedan jag skrev här sist, någon annan som har o hur gick det?
 
Sv: Blivit rädd för hoppning. Vad göra?

Jag har under dom senaste tre åren varit rädd för att hoppa. Det började efter att jag hade ett uppehåll från hoppning på ca ett år. Eftersom att jag går gymnaise med intikting hästhållning så är vi tvunga att hoppa. Jag fick rida en häst som var lite åt det sega hållet men som jag kände mig trygg med. Vi hoppade mycket, men var fortförade väldigt osäker, även fast jag hela tiden hoppade på låga hjöder. Sen slutade skolan och jag red inte på hela sommaren. Sen när vi kom tillbaka till skolan och det var dax för hoppning var ju skit nervös. Och jag fick en häst som var ganska pigg och sög mot hindrena. Efter det att jag hade hoppat några hinder försvann min rädsla. Ridlektionen slutade med att jag hoppade en oxer på 90 cm. Har aldrig hoppat så högt förut. Jag tror att det berodde på att jag hade en häst som för det mesta skötte sig själv. Då kunde jag koncentrer på att kolla över hindret och inte på hindret då det har gjort att jag kommer helt fel och hamnar antingen före eller efter hästen. Och att jag hade en tränare som inte frågade mig om jag ville hoppa den höjde utan hon la upp och då fick jag hoppa det. Självklart var jag osäker, men inte så att jag var rädd. Så lösningen på min hopprädsla var att ta en paus från att hoppa så att du är ordentligt taggad till nästa gång. Att jag har en häst som suger tag i hindrena och sköter det mesta själv. Och att hoppa en höjd så att du vänjer dig vid tex 50 cm så kan du gå upp till 60 cm när du känner dig redo osv.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp