Blivit med katt!

S

Sonita

Jag har tagit över en av stallets katter, eftersom hon inte kom överens med den andra stallkatten. Det kommer alltså att vara en utekatt, en hona ca 1 år.
Nu har jag lite frågor som jag hoppas att någon kan svara på.
- Vaccinering, vad gäller för det?
- Klipper ni klor på era katter? Hur ofta?
- vad äter de?
- Jag har förstått att p-piller inte är så bra i längden, hur är det med streilisering? vad kostar det m.m?

tack på förhand!

Sv: Blivit med katt!

Grattis till den nya familjemedlemmen!

*Katter ska vaccineras en gång varje år.
*Jag klipper aldrig klorna på katterna, de klarar de oftast bra om de har ett klösträd som de får använda och slipar själva ner klorna.
*De äter torrfoder eller/och blötmat oftast. De finns bättre och sämre foder. Mjau är billigt och bra (blötmat.)
*Kastrering och kombinerad öronmärkning kostar ca 800:- hos vår veterinär.

Sv: Blivit med katt!

-Grundvaccinering är två gånger med 3-4 veckors mellanrum, därefter en gång varje år.
-Utekatter brukar sköta klorna bra själva, innekatter kan man få klippa lite ibland, beroende på hur mycket de klöser.
-Det finns massor med olika sorters kattmat. Leta lite här i forumet så hittar du nog olika trådar om det också. Jag matar mina med Royal Canin torrfoder från djuraffär, Specific dietfoder från veterinär (ena katten är överviktig) och Mjau burkmat från vanlig affär.
-Kastrering brukar göras när katten blivit könsmogen (6-14 månaders ålder). När min hona kastrerades betalade vi 950 kr för kastreringen, 150 för chipmärkning och 220 för första vaccineringen. Märkning och vaccinering blir oftast lite dyrare om man tar det "löst". Man kan också märka med örontatuering, hos min veterinär ingår det i priset för kastrering (gör man det vid annat tillfälle än kastreringen blir det dock ett dyrt alternativ, då katten måste sövas).
-Glöm inte att försäkra katten.
-En utekatt kan behöva avmaskas ibland.
-Jag kan rekommendera boken "Hälsoråd för katt" från Apoteket, den är billig och bra, där finns grundläggande skötselråd och sjukdomar.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 079
Senast: tott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 974
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama