Blivit med hund!

J

JumpForMyLove

Idag var jag och tittade på en valp och föll som en fura för denna lilla bedårande dam på snart 4 mån :) En briardtik, svart och alldeles lagom busig och go :D Så nu är vi hemma hos oss och hon börjar vänja sig vid trotsiga 2 åringar och små 6 månaders som kryper runt och gått över förväntan :) Helcool!

Tänkte om ni kunde komma på lite roliga tips på saker vi kan hitta på med denna lilla dam mer än gå promenader, leka i skogen och på tomten mm :) Funderar på att snoka reda på någon valpkurs :)

Sv: Blivit med hund!

Har själv precis skaffat hund på 8 veckor och hämtar på fredag, men va har du för planer på din hund? Själv ska ja ställa, träna/tävla bruks och förhoppningsvis avla o ha egen kennel, min är en rottis hanne! :idea:

ÖVerväger faktiskt ställa ut och sen kanske starta en kennel :) Hon har jättefin stamtavla och är ju helt korrekt och fin så borde gå :)

Måste snoka lite vad som finns ;)

måste köpa ny kamerasladd så kommer dom :D

ÖVerväger faktiskt ställa ut och sen kanske starta en kennel :) Hon har jättefin stamtavla och är ju helt korrekt och fin så borde gå :)

Måste snoka lite vad som finns ;)

Men kära nån... det var till att ha planer! En fyra månaders briardvalp är alltid bedårande och i mattes ögon korrekt. Tro mig, jag har två stycken. Dock är det väl lite väl tidigt att börja fundera på avel.

Vad vet du om rasen? De har krav på bruksmeritering för att kunna tävla om cert på utställning till exempel. Sen så måste föräldrar man använder bland annat vara MH:ade och HD-fria för att få valphänvisning.

Jag hoppas verkligen att du bara är förblindad av valpkärlek och inte tänker klart när du uttrycker dom här planerna. Briarden är en brukshund som inte är för vem som helst. Man bör därför noga tänka igenom avel innan man gör något sådant!

Sen bör du definitivt planera in valpkurs och börja fundera över hur du ska aktivera din briard framöver. Dom är inte nöjda med små promenader och att leka på tomten. Dom behöver jobba/träna med något för att må riktigt bra!

Jag har haft briard förut så ja jag vet att de ska akviteras.
Vi håller på att kolla upp valpkurser åt henne nu, hon kommer även följa med ut i stallet och få springa med i skogen när vi ska ut. Vi kommer gå kurser, bruks mm så jag är inte dum och du behöver inte dumförklara mig. Har haft hundar i 24 år så är inte helt bakom flötet och alla har varit aktiva hundar som kräver saker och inte bara soffpotatisar.

Bad om tips för tänkte nån i stockholm kanske kan tipsa om någon speciell bra kurs just nu :) Mest för det var snart 2 år sen jag hade koll på detta sist och vill bli up to date med vad för kul som händer.

Bilder finns för övrigt på uppfödarens hemsida:
http://hem.bredband.net/tess2000/valparna1&1.htm
http://hem.bredband.net/tess2000/adelia.htm

:)

Vad kul! Jag har själv också bokat en valp, han kommer i juni. Lycka till med din valp :).

Vad blir det för något? :)

Tack! Tror jag hittat en kurs lagom långt bort som börjar om två veckor :D

:o Oj vad du var snabb att döma... du kanske borde frågat TS vilka erfarenheter den har av rasen innan :rofl:

Jättefin valp! :love: (Säger jag som är helt okunnig om rasen :grin:)

Hon är väldigt fin :) Jämnför man henne med förra är hon dessutom trevligare i huvudet och snappar upp saker fortare och ger mindre motstånd vilket är väldigt trevligt :) Enda nackdelen är att denna är den enda valp som vi inte fått helt rumren smidigt men tror hon är lite sotis på barnen så hon trotsar med :D haha

:o Oj vad du var snabb att döma... du kanske borde frågat TS vilka erfarenheter den har av rasen innan :rofl:

Har lärt mig snabbt på buke att det finns "moraltanter" som vet bäst och har rätt att dömma folk utan någon som helst koll på vem de dömmer ;) Så jag förtydligade bara att jag vet vad jag har med för ras att göra. Skulle inte köpa en ras jag inte tänkte stimulera efter dennes behov. Det är fel anser jag.

Liten notis till vår moraltant: Ang SMÅpromenader tar de ca 1 till 2 timmar så de är väldigt små ;) Precis runt kvarteret :D

Alltid lika roligt när det blir lite fel och man kan betrakta såhär på avstånd... :devil::rofl:

Du bor btw nära oss.. eller inte nära men samma sida stan :D Hunddejt ;) ?

Visst är det trevligt här på den södra sidan! Varför inte... har ju snart semester 8 v :angel:

Så bra att du har erfarenhet av briard sedan tidigare! Då vet du vad du skaffat dig.

Jag tycker inte att jag dumförklarade dig. När man får läsa ett inlägg där någon till synes "spontanköpt" en hund och sedan direkt funderar på avel så är väl steget inte så långt till att dra öronen åt sig. Jag frågade dig vad du visste om rasen - du svarade en hel del, vilket jag tycker är bra. För många skaffar söta hundar som sedan växer upp till stora och krävande "monster".

Sen ifrågasatte jag dina avelsplaner på en 4 mån valp. Jag vidhåller dock att det kanske är en smula tidigt att börja tänka på avel innan man har en vuxen, meriterad och friröntgad hund som visat att den har något att ge rasen.

Jag önskar dig lycka till med din briard! Jag bor så långt från Stockholm att jag inga tips på kurser har att ge. Dock så kan du finna en del "briardaktiviteter" på Briardklubbens hemsida. Det är alltid kul att träffa "rasfränder".

Sen ifrågasatte jag dina avelsplaner på en 4 mån valp. Jag vidhåller dock att det kanske är en smula tidigt att börja tänka på avel innan man har en vuxen, meriterad och friröntgad hund som visat att den har något att ge rasen.
Måste lägga mig i lite. Det finns ju flertalet (seriösa) valpköpare,-uppfödare inräknade-som är på jakt efter nya tänkbara avelstikar 'hela tiden'. Klart att man kan ha såna planer och förhoppningar på små valpar när man som tex. uppfd. söker nytt avelsmaterial. Det Måste man ju ha! Sen får ju tiden utvisa hur det blir med den saken, om allt går vägen eller ej.

Förlåt att jag inte var tydlig men tanken med just briardköpet var att starta en kennel för just briard annars kunde jag provat på en ny ras :) Men tycker de jag mött är toppen i både huvud och allt vilket gör intresset stort :)

Visar det sig att hon ej lämpas för avel lär vi knappast älska henne mindre :D

Övrigt:
Tränade gå utan koppen idag och stanna och sitta och sen få leka fritt men hon är helgrym! Håller sig alltid på ett nära avstånd och har full koll ifall jag vänder och kommer direkt när man kallar :) En mycket fin valp! Väldigt nöjd med henne :)

I morgon ska vi på "Happy Hour" :) En valpträff där valpar kan få leka, ägarna fika och fråga och svara på frågor om valpar mm och där kanske vi kan hitta en träningskompis! Sen börjar vår kurs nästa vecka :)

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 474
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Vår lilla familj vill skaffa hund och nu har jag fått upp ögonen för Kromfohrländer. Jag skulle gärna vilja höra från er som känner till...
Svar
17
· Visningar
4 055
Senast: Asko
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 280
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 402
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka