Blivit feg?

Jag tror att det kommer smälla rejält här i Sthlm inom hyfsat snar framtid. Tunnelbanan, Centralen, NK, Åhlens, Drottninggatan. Nånstans där gissningsvis.
Samtidigt är ju rädsla precis det de är ute efter. Vågar vi inte gå ut har de vunnit.

Var nyligen i Israel och israelerna är helt chockade över att vi inte har några kontroller utan folk kan vandra omkring med vapen/bomber whatever på sig på tex tunnelbanan, shoppinggallerior osv
Och det är väl få ställen som det ändå finns så mycket bomber och vapen som i Israel, med bombhot ideligen. Kontrollerna är uppenbarligen inte en lösning. (Orkar inte fördjupa mig vidare i den politiken.)

Allt jag har läst på temat är att det internationellt sett är rätt lite bomber och vapen som snurrar runt i Sverige. Och så känns det ju också, tycker jag.

Israel och Sverige är ju som natt och dag.
Jag tror dock att hotet ökar ju met vi leker med Nato i deras övningar.

Dock har ju Wallström kanske kirrat en liten frist...

Ja, det är stor skillnad. Generellt ogillar jag att folk vandrar runt med vapen, jag tror inte på synliga vapen på polis/militär. Samtidigt kände jag mig som ensam kvinna i vissa områden trygg med de israeliska soldaterna. De var väldigt uppmärksamma och hjälpsamma.

När jag bodde i Jerusalem kunde folk knappt tro på att vi inte har haft krig i Sverige på 200 år, eller hur länge det nu är. Israel har ju hunnit med flera krig bara under tex min livstid.

Det är så klart värdelösa länder att jämföra. :)

Men det där med München. Jag tänker väl att om det känns obekvämt att festa den närmaste veckan, då kvittar väl det. Ta det lugnt en vecka, då.

Men om du nu följer din oro, KAN ju oron öka sitt grepp om dig därför. Det kräver lite självkännedom att veta hur man ska göra. (Från mitt håll sett ger du intryck att KRAFTIGT överdriva olika terror-relaterade faror i olika trådar.)

När jag bodde i Jerusalem kunde folk knappt tro på att vi inte har haft krig i Sverige på 200 år, eller hur länge det nu är. Israel har ju hunnit med flera krig bara under tex min livstid.

Det är så klart värdelösa länder att jämföra. :)

Men det där med München. Jag tänker väl att om det känns obekvämt att festa den närmaste veckan, då kvittar väl det. Ta det lugnt en vecka, då.

Men om du nu följer din oro, KAN ju oron öka sitt grepp om dig därför. Det kräver lite självkännedom att veta hur man ska göra. (Från mitt håll sett ger du intryck att KRAFTIGT överdriva olika terror-relaterade faror i olika trådar.)
Ja det är lite det jag är rädd för, att jag kanske blir ännu mer orolig om jag låter en oro styra mitt sätt att leva redan nu. Hmmmm

Ja, du har blivit feg, men hur mycket du ska lyssna på fegheten måste du nog avgöra själv.

Jag anser att det är viktigt att inte låta rädslan vinna, och kan tänka mig att stora städer där det alldeles nyligt hänt terrordåd eller liknande lär vara bland de säkraste städerna att befinna sig i.

Är det någon "fristående galning" som gör något spelar det ju ingen roll var det är, går någon bananas i München t.ex. är det bara för att hen befinner sig där och kan hända där igen dagen efter, eller inte på två år. Så sånt orkar jag inte oroa mig för alls, vem vet, kanske är det min bästa kompis som drabbas av något och mördar mig liksom.

Men terrordåd och liknande, där tänker jag att det rimligtvis bör vara väldigt säkert med ökad polisnärvaro nära efter att något hänt, innan allt går tillbaka till vardagslunken igen.

Jag var i Stockholm nyligen (Är från mindre norrländsk ort) och kom på mig själv med att vara lite orolig i t.ex. tunnelbanan och andra folksamlingar. Men jag vill inte låta rädslan vinna, så jag resonerade med mig själv och följde planen ändå.

Alltså jag hade aldrig varit minsta rädd i Stockholm. Kommer från Stockholm och känner att risken för ett terrordåd i Sverige är minimal. Jag har inte heller problem med att gå ut i mindre städer, men just München känns läskigt efter senaste attacken.

Fast det här låter ju ganska naivt. Det lär ju ske terrordåd här också förr eller senare.

Mina vänner vill gå ut nu i helgen och med tanke på allt som hänt i Bayernområdet senaste veckan så känner jag att Nej, jag vågar inte gå ut i München.
Samtidigt vill jag ut, har jag blivit feg? Hjälp mig att tänka. Hur hade ni gjort i mitt läge?
Elaka kommentarer undanbedes

Att känna osäkerhet är ju inte så konstigt, men det är inte roligt att leva i rädsla. Åk ut och festa! Ta plats i det offentliga rummet och låt inte tokdårarna ta över ditt liv. Högerextrema eller religiösa fundamentaliser lever på rädsla, ge dem inte det utrymmet i ditt eget liv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
693
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 011
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar