Blivit feg?

Sporthorse

Trådstartare
Mina vänner vill gå ut nu i helgen och med tanke på allt som hänt i Bayernområdet senaste veckan så känner jag att Nej, jag vågar inte gå ut i München.
Samtidigt vill jag ut, har jag blivit feg? Hjälp mig att tänka. Hur hade ni gjort i mitt läge?
Elaka kommentarer undanbedes

"Ambassaden uppmanar svenska resenärer i landet att vara uppmärksamma, pålästa och medvetna om de hot och risker som finns i landet. Man bör vara uppmärksam på sin omgivning och på det som verkar udda och avvikande i sammanhanget, särskilt på platser med stora folksamlingar som till exempel offentliga platser, i och omkring offentliga byggnader, vid turistattraktioner, på allmänna transportmedel, på marknader och i butikscentra. Man bör hålla sig informerad om situationen i landet och noga följa de lokala myndigheternas anvisningar i säkerhetsfrågor"

Frågan är hur uppmärksam jag kan vara i en trång lokal under alkoholpåverkan

Ja, du har blivit feg! Och sen är frågan hur du vill leva ditt liv. Vill du gå omkring och låta dessa miffon styra ditt liv eller vill du kunna leva livet fullt ut?

Jag är inte rädd, jag har inte mentalt råd att vara rädd för dessa människor. Jag vill leva livet och jag tänker inte låta extremister och andra miffon styra och begränsa mitt liv. Då har ju de vunnit. De vinner om jag låter mig begränsas och låter mig skrämmas.

Ja, du har blivit feg! Och sen är frågan hur du vill leva ditt liv. Vill du gå omkring och låta dessa miffon styra ditt liv eller vill du kunna leva livet fullt ut?

Jag är inte rädd, jag har inte mentalt råd att vara rädd för dessa människor. Jag vill leva livet och jag tänker inte låta extremister och andra miffon styra och begränsa mitt liv. Då har ju de vunnit. De vinner om jag låter mig begränsas och låter mig skrämmas.
Jag hade inte varit rädd i Sverige eller i en mindre / annan stad, men med tanke på att vi var på väg att gå ut samma kväll som vansinnesdådet så känns det obehagligt att gå ut så nära inpå

Jag hade inte varit rädd i Sverige eller i en mindre / annan stad, men med tanke på att vi var på väg att gå ut samma kväll som vansinnesdådet så känns det obehagligt att gå ut så nära inpå
Samtidigt är ju bevakningen mycket, mycket högre nu än vad den någonsin varit. Så ska man gå ut nu är det nog bästa tiden att göra det.

Viktigast är att inte låta dem vinna genom att begränsa sig själv. Ditt liv ska ju vara roligt.

Rent logiskt är det inte farligare i München idag än det var förra veckan. Det här var en vansinnestomte, inte att Münchenborna i gemen börjat ta till vapen. Rent logiskt är det inte farligare i München än någon annanstans. Rent logiskt är det större risk att bli överkörd när man går över gatan än att bli skjuten av en främmande våldsverkare.
Men det är inte alltid så lätt att få logiken att vinna över känslorna. Man får ta det lugnt, man får stanna hemma en stund och andas. Men jag säger som Ramona: låt dem inte vinna i längden! Det må ha varit nära att ni var där (eller i närheten) den här gången, men det var bara en slump; det säger inget om att något skulle hända nästa gång ni går ut. Så försök tänka logiskt, och gå ut, när du känner att du vågar!

Ja, vi får se hur jag gör. Mina vänner är inte alls rädda utan tycker snarare att det behövs gå ut för att bearbeta det som hänt men jag vill typ vänta lite för att se att den galna veckan som varit stannar vid dessa 4 attacker.

Risken att dö/skadas vid en terrorattack i Europa är försvinnande liten jämfört med de risker vi tar varje dag när vi åker bil, promenerar, dricker alkohol, rider, lever i största allmänhet... Så rent logiskt borde du kunna gå ut och roa dig precis som vanligt. Rent känslomässigt kan det dock vara en annan sak, och det vete sjutton om jag skulle gå ut på lokal i någon större stad i Europa just nu.... Känner mig helt tillfreds hemma med mina hästar!

Risken att dö/skadas vid en terrorattack i Europa är försvinnande liten jämfört med de risker vi tar varje dag när vi åker bil, promenerar, dricker alkohol, rider, lever i största allmänhet... Så rent logiskt borde du kunna gå ut och roa dig precis som vanligt. Rent känslomässigt kan det dock vara en annan sak, och det vete sjutton om jag skulle gå ut på lokal i någon större stad i Europa just nu.... Känner mig helt tillfreds hemma med mina hästar!
Ja, jag känner inte heller att supa och dra runt på olika klubbar är speciellt roligt heller.
Slappar hellre hemma än att sitta och vara orolig i en trång lokal med berusade män inne i en storstad där det hänt massa sjuka saker på bara en vecka.

Svårt det här.

Ja, jag känner inte heller att supa och dra runt på olika klubbar är speciellt roligt heller.
Slappar hellre hemma än att sitta och vara orolig i en trång lokal med berusade män inne i en storstad där det hänt massa sjuka saker på bara en vecka.

Svårt det här.

Förstår dig. Jag är i Bryssel, den 21:e var det nationaldag här dvs exakt en vecka efter det som hände i Nice på Frankrikes nationaldag. Vi pratade på jobbet om någon tänkte gå ut o titta på fyrverkerierna mm här, och det var ingen som ville. Kändes....sådär att vara i en folksamling just då, efter allt som hänt.
Men det går över....jag var här i höstas under "lockdown" och i våras efter terrorattackerna och märkte att efter ett tag blir man faktiskt uttråkad på att gå o vara rädd o börjar rycka på axlarna.

Du ska inte anklaga dig själv för att du inte vill gå ut, man mår som man mår. Tids nog vill du gå ut igen, men det är inte kul att gå ut o sen inte kunna ha kul för att det inte känns bra.

Svårt det här.

Fast nu har ju bara en av sakerna hänt i storstaden München om vi ska vara petiga :)

Ansbach är en liten håla med 40 000 invånare. Där sprängde sig en (troligen) islamistisk sinnad idiot i luften för att han skulle utvisas. Ingen mer än han dog, 12 skadades.

Reutlingen (är region Baden-Württemberg, ligger alltså inte ens i Bayern) är lite större men räknas som småstad. Där högg en syriansk kuf ihjäl en gravid polsk kvinna och där räknar man det som relationsdrama. Sen skadade han även 5 st.

Würzburg är inte heller en stor stad. Där gick en afgansk flyktning med IS-sympatier bananas på ett tåg. 5 skadade, bara han dog då han blev skjuten av polisen.

Och sen då den tysk-iranska psykfallet i München som ju aldrig skulle ha släppts ut från den vård han hade. Han hade Breivik som idol (var känt innan), hatade öppet turkar och hade länge pratat om sitt dåd (som han planerade 1 år i förväg). 10 döda, 21 sårade (barn, tonåringar och unga människor som såg utländska ut), gärningsmannen begick självmord.

Så, ja det har varit mycket på 1 vecka. Lägg sen till Nice och Rouen så har det varit mycket skit sista 2 veckorna i Europa. Dessutom IS-dådet i Afganistan med 80 döda och 260 skadade.

Jag märker själv jag är betydligt mer uppmärksam på folket runt mig, jag funderar en och två gånger om jag ska till något ställe som samlar mycket folk. Så visst reagerar man på det som hänt. Men trots allt är det fortfarande farligare att åka bil och risken att dö i trafiken är större. Men när det händer sådana dåd med många döda så blir ju media intresset större och det uppmärksammas på ett annat sätt.

Summan är väl, gå ut om du vill men är du redan innan tveksam (även pga andra saker) varför "offra" dig och bara känna oro?

Jag hade nog också varit skraj. Jag tycker ibland att det känns obehagligt att vara på platser med mycket folk. Undrar om det kommer att smälla på pride t.ex. det känns ju som guldläge. Samtidigt känner jag att ja vad fan. Jag får ju välja vad jag tycker är viktigt. Som regel har jag ingen glädje av att besöka stan men när jag får för mig det är oddsen för att hamna i en tråkig situation väldigt små. Väldigt väldigt små. Du ska vara på samma plats vid samma tid osv. Som bekant finns det inte heller någon tydlig koppling utan det verkar som om det händer lite här och var och på olika sätt. Möjligen då om man håller sig i ödemarken någonstans att man står rätt säker.

Men! Orkar man gå runt och anpassa sitt liv efter att folk ska spränga andra i luften? En grej som tar ungefär ingen tid alls innan det är klart så att man ska ha maximal otur för att öht blandas in. Vem vinner på det? Man måste väl någonstans bestämma sig för vad man tycker är viktigt för en själv.

Vad förvånad jag är att det faktiskt är så många som verkar gå runt och vara medvetna kring terrorattacker.
Bor i London och staden har ju vana av terrorattacker, dessutom är det ju en stad med hög profil och britterna har ju varit aktiva i bombandet av många av länderna i MÖ. Jag tror det är ett accpeterat faktum bland London borna att det kommer ske en terrorattack förr eller senare - men dels är det ju inget man kan gå runt och fundera på när man försöker leva sitt liv, dels är ju oddsen så försvinnande små att man faktiskt skulle vara på fel plats vid fel tillfälle.

Hade jag varit i ditt läge så hade jag inte tvingat mig själv ut - känns det olustigt så stanna inne, eller gör något litet, typ gå till baren/puben runt hörnet för en drink eller så, men dra inte runt stan aspackad. Det är klart att det kan kännas olustigt så snart efter allt som hänt

Jag hade nog också varit skraj. Jag tycker ibland att det känns obehagligt att vara på platser med mycket folk. Undrar om det kommer att smälla på pride t.ex. det känns ju som guldläge. Samtidigt känner jag att ja vad fan. Jag får ju välja vad jag tycker är viktigt. Som regel har jag ingen glädje av att besöka stan men när jag får för mig det är oddsen för att hamna i en tråkig situation väldigt små. Väldigt väldigt små. Du ska vara på samma plats vid samma tid osv. Som bekant finns det inte heller någon tydlig koppling utan det verkar som om det händer lite här och var och på olika sätt. Möjligen då om man håller sig i ödemarken någonstans att man står rätt säker.

Men! Orkar man gå runt och anpassa sitt liv efter att folk ska spränga andra i luften? En grej som tar ungefär ingen tid alls innan det är klart så att man ska ha maximal otur för att öht blandas in. Vem vinner på det? Man måste väl någonstans bestämma sig för vad man tycker är viktigt för en själv.
Alltså jag hade aldrig varit minsta rädd i Stockholm. Kommer från Stockholm och känner att risken för ett terrordåd i Sverige är minimal. Jag har inte heller problem med att gå ut i mindre städer, men just München känns läskigt efter senaste attacken.

Sen kvittar det varför dessa attacker utfördes, för mig är det lika illa att personen var psykiskt störd och har IS som motiv som när personen är psykiskt störd och har breivik som idol.

Att sprängas i luften och dö är en sak, men att få tex halva armen söndertrasad eller bli skjuten och överleva är ju riktigt äckligt. Eller att behöva hamna i en situation när staden återigen blir belägrad av militär med gärningsmännen på fri fot.

Nu var jag ute ikväll och det var väldigt stor polisnärvaro överallt, inte så mycket folk ute pga vädret och vardag, men en helg med bra väder så kommer det genast kännas värre.

Fast nu har ju bara en av sakerna hänt i storstaden München om vi ska vara petiga :)

Ansbach är en liten håla med 40 000 invånare. Där sprängde sig en (troligen) islamistisk sinnad idiot i luften för att han skulle utvisas. Ingen mer än han dog, 12 skadades.

Reutlingen (är region Baden-Württemberg, ligger alltså inte ens i Bayern) är lite större men räknas som småstad. Där högg en syriansk kuf ihjäl en gravid polsk kvinna och där räknar man det som relationsdrama. Sen skadade han även 5 st.

Würzburg är inte heller en stor stad. Där gick en afgansk flyktning med IS-sympatier bananas på ett tåg. 5 skadade, bara han dog då han blev skjuten av polisen.

Och sen då den tysk-iranska psykfallet i München som ju aldrig skulle ha släppts ut från den vård han hade. Han hade Breivik som idol (var känt innan), hatade öppet turkar och hade länge pratat om sitt dåd (som han planerade 1 år i förväg). 10 döda, 21 sårade (barn, tonåringar och unga människor som såg utländska ut), gärningsmannen begick självmord.

Så, ja det har varit mycket på 1 vecka. Lägg sen till Nice och Rouen så har det varit mycket skit sista 2 veckorna i Europa. Dessutom IS-dådet i Afganistan med 80 döda och 260 skadade.

Jag märker själv jag är betydligt mer uppmärksam på folket runt mig, jag funderar en och två gånger om jag ska till något ställe som samlar mycket folk. Så visst reagerar man på det som hänt. Men trots allt är det fortfarande farligare att åka bil och risken att dö i trafiken är större. Men när det händer sådana dåd med många döda så blir ju media intresset större och det uppmärksammas på ett annat sätt.

Summan är väl, gå ut om du vill men är du redan innan tveksam (även pga andra saker) varför "offra" dig och bara känna oro?
Jo jag vet och det är inte terrorister i sig jag är rädd för, utan snarare vansinnesdåd. Exakt lika illa för mig personligen om någon IS-anhängare spränger av mitt ben eller om det är en galen enstöring som skjuter av mitt ben. Eller ja, du förstår nog hur jag menar.

Köra bil är inte alls lika farligt eftersom jag då har kontroll över mitt fordon och då har ödet i mina händer, i min logik iaf. Men visst har jag haft tankar på att någon ev kan köra in i mig, både avsiktligt och oavsiktligt.
Även vid ridning så har jag kontroll oxh känner mina hästar. Jag tar sällan onödiga risker.

Alltså jag hade aldrig varit minsta rädd i Stockholm. Kommer från Stockholm och känner att risken för ett terrordåd i Sverige är minimal
Men det har varit ett försök till terrordåd i Stockholm; Drottninggatan mitt i julhandeln (väl?) härom året. Nu misslyckades han med att döda någon annan än sig själv, men det var mest tur.

Men det har varit ett försök till terrordåd i Stockholm; Drottninggatan mitt i julhandeln (väl?) härom året. Nu misslyckades han med att döda någon annan än sig själv, men det var mest tur.
Och några år tidigare var det en psykiskt sjuk person som dödade och skadade flera personer när han körde med full fart in bland människor som gick på Västerlånggatan i Gamla Stan (på tid när det är gågata där). Men då kallades det vansinnesdåd, inte terrordåd.
Jag förstår TS reaktion. Men i längden så måste man börja leva normalt igen. Kanske börja i små etapper med att gå ut och äta t ex. Och inte ta allt på en gång? Kan ju också kännas konstigt mot alla dem som är direkt berörda att festa så nära inpå?

Var själv på Drottninggatan bara några minuter innan dådet. Obehagligt, men idag går jag där som alla andra.

Och några år tidigare var det en psykiskt sjuk person som dödade och skadade flera personer när han körde med full fart in bland människor som gick på Västerlånggatan i Gamla Stan (på tid när det är gågata där). Men då kallades det vansinnesdåd, inte terrordåd.
Jag förstår TS reaktion. Men i längden så måste man börja leva normalt igen. Kanske börja i små etapper med att gå ut och äta t ex. Och inte ta allt på en gång? Kan ju också kännas konstigt mot alla dem som är direkt berörda att festa så nära inpå?

Var själv på Drottninggatan bara några minuter innan dådet. Obehagligt, men idag går jag där som alla andra.
Ja, det känns olustigt att gå och festa så nära inpå. Feststämningen känns sådär.
Bra idé med att gå ut och äta istället, det tar inte lika många timmar och man kan välja en mindre restaurang. Även fast saker händer på både stora och små ställen :(

Senast ändrad:

Det där som hände på Drottninggatan var tur i oturen.
Kommer ihåg att folk till och med sprang fram och påbörjade första hjälpen för att folk inte förstod att det var ett misslyckat terrordåd :(

Jag tror att det kommer smälla rejält här i Sthlm inom hyfsat snar framtid. Tunnelbanan, Centralen, NK, Åhlens, Drottninggatan. Nånstans där gissningsvis.
Samtidigt är ju rädsla precis det de är ute efter. Vågar vi inte gå ut har de vunnit.

Var nyligen i Israel och israelerna är helt chockade över att vi inte har några kontroller utan folk kan vandra omkring med vapen/bomber whatever på sig på tex tunnelbanan, shoppinggallerior osv

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
693
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 011
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar