Fast nu har ju bara en av sakerna hänt i storstaden München om vi ska vara petiga
Ansbach är en liten håla med 40 000 invånare. Där sprängde sig en (troligen) islamistisk sinnad idiot i luften för att han skulle utvisas. Ingen mer än han dog, 12 skadades.
Reutlingen (är region Baden-Württemberg, ligger alltså inte ens i Bayern) är lite större men räknas som småstad. Där högg en syriansk kuf ihjäl en gravid polsk kvinna och där räknar man det som relationsdrama. Sen skadade han även 5 st.
Würzburg är inte heller en stor stad. Där gick en afgansk flyktning med IS-sympatier bananas på ett tåg. 5 skadade, bara han dog då han blev skjuten av polisen.
Och sen då den tysk-iranska psykfallet i
München som ju aldrig skulle ha släppts ut från den vård han hade. Han hade Breivik som idol (var känt innan), hatade öppet turkar och hade länge pratat om sitt dåd (som han planerade 1 år i förväg). 10 döda, 21 sårade (barn, tonåringar och unga människor som såg utländska ut), gärningsmannen begick självmord.
Så, ja det har varit mycket på 1 vecka. Lägg sen till Nice och Rouen så har det varit mycket skit sista 2 veckorna i Europa. Dessutom IS-dådet i Afganistan med 80 döda och 260 skadade.
Jag märker själv jag är betydligt mer uppmärksam på folket runt mig, jag funderar en och två gånger om jag ska till något ställe som samlar mycket folk. Så visst reagerar man på det som hänt. Men trots allt är det fortfarande farligare att åka bil och risken att dö i trafiken är större. Men när det händer sådana dåd med många döda så blir ju media intresset större och det uppmärksammas på ett annat sätt.
Summan är väl, gå ut om du vill men är du redan innan tveksam (även pga andra saker) varför "offra" dig och bara känna oro?