Blivande dagmatte - vad tänka på?

Septicemia

Trådstartare
Jag har haft hundar mer eller mindre hela mitt liv, men är just nu hundlös och ska träffa en familj i morgon vars hund jag förhoppningsvis ska passa.
Det kommer främst innebära heldagar (ca 10 h) med hunden hemma hos mig, men enstaka tillfällen då jag kommer åka hem till hunden och enbart rasta den några timmar.

Hunden är ung, det är en krävande medelstor ras och verkar, via samtal, i bästa fall ha ytterst grundläggande vardagslydnad.

Vad bör jag förvänta mig i "lön"? Jag gör det här främst för att jag saknar hundar, samtidigt som mina veckor blir ganska uppbundna. Är det skäligt med 1000 kr/månad? Det skulle bli 20 dagars passning där ca 5 av gångerna endast innefattar 2 h rastning hemma hos hunden.

De dagar hunden är hos mig kommer den aktiveras med ordentliga promenader och joggingturer, förhoppningsvis lek med andra hundar och vad nu familjen tycker är ok att jag engagerar hunden i. Den kommer alltså inte bara "förvaras" här tills ägarna hämtar den efter jobbet.
Däremot kommer den bli lämnad ensam 2-3 h mitt på dagen vid enstaka tillfällen varje månad (vilket är en förutsättning för att den ska kunna vara hemma hos mig och det är redan diskuterat med ägarna).

Vad bör jag fråga om? Finns det något speciellt man ska tänka på som dagmatte? Vad måste finnas med i avtalet?

Sv: Blivande dagmatte - vad tänka på?

:p

Jag känner väl också att det är relativt lågt, men det verkar vara ungefär vad man får för att passa hund här omkring (Skåne - Lundatrakten) och jag gör det som sagt främst för att jag vill ha hund men har inte ekonomi till att hålla en själv. Eftersom jag pluggar inom humaniora så har jag mycket tid att disponera själv över, samt saknar andra intressen :o, så vore det helt perfekt att få låna vovve om dagarna.

Vi har inte alls förhandlat om något pris ännu, jag har ju inte ens träffat hunden eller familjen, men då bör jag åtminstone stå på mig och inte gå ner lägre?

Blueberry: 2000 kr/mån verkar vara vad hunddagisen häromkring tar. Jag personligen anser väl att hunden borde få mer stimulans hemma hos mig men jag vet inte om det går att förhandla sig till den summan?

Hunddagis skattar för sina inkomster, så som "svart" dagmatte är en tusenlapp rätt skäligt anser jag:)

Det var min tanke också!

Har jag inte klargjort det tydligt nog så gör jag som sagt det här mycket för min skull. Hade det rört sig om t.ex. 3 dagar/v så vet jag inte ens om jag hade känt behovet av ersättning eftersom jag hade haft fler fria dagar än uppbundna och således enbart sett hunden som en stor bonus.

Senast ändrad:

Hur mycket man ska ta betalt som dagmatte tycker jag är nästan lika klurigt som frågan om medryttare och betalning.

Jag är dagmatte två heldagar i veckan och får 1000 kr i månaden för det. Det var helt och hållet hundens ägares förslag som jag tackade och tog emot eftersom jag känner att det är så givande att få umgås med hund att betalningen nästan är sekundär.

Jämförelsevis är ju din ersättning låg (jag bor i ungefär samma trakter) men jag tycker att det är mellan dig och ägaren att avgöra om det känns bra för er båda. Praktiska faktorer som t ex att hunden bor nära, är trevlig och att ägaren är lätt att ha att göra med kan väga tyngre än ersättningssumman tycker jag.

Tack för dina synpunkter!

Det är lite så jag också känner. Verkar hunden trevlig och ägaren likaså så är det helt klart något som väger tyngre för mig än ersättning, så jag håller tummarna för att det här ska funka.

Hoppas det! Det är väldigt härligt att få "låna" en hund, jag fattade inte hur mycket jag saknade att umgås med hund förrän jag blev dagmatte och upptäckte att jag konstant går med ett stort fånigt leende när vi är på promenad. :D

Vad bör jag fråga om? Finns det något speciellt man ska tänka på som dagmatte? Vad måste finnas med i avtalet?

Personligen brukar jag alltid, om jag lämnar något djur när jag reser bort, eller om jag passar någon annans djur, se till att det finns skriftligt på vem som får ta beslut om något händer och ägaren inte kan nås. Det är min värsta mardröm att något av mina djur ska plågas i onödan för att jag sitter i möte och inte kan svara i telefon.

Du ska kunna köra hunden direkt till veterinär om det är bråttom, utan att behöva oroa dig för vem som ska betala. Du ska också ha skriftligt på vem, du eller någon annan, som får ta avlivningsbeslut om djuret plågas och ägaren inte kan nås.

:bow:

Det känns så självklart när jag läser det men jag hade faktiskt inte hunnit tänka i banorna kring skador/sjukdomar och akuta veterinärbesök. Det är ju självklart på ett helt annat sätt när man äger djuren, men beslut som man (förhoppningsvis) som djurvakt inte behöver ta och därmed glöms bort.
Förhoppningsvis är ägarna medvetna och har ett bra avtal men jag vill gärna ha mitt på det torra.

Jag känner också att det verkligen skulle göra en enorm skillnad om jag fick hjälpa till med en hund. Det gör ont att inse att även om tiden finns så existerar inte ekonomin för en egen.

Jag tänker såhär:

Jag tror att hunden har det bättre hos en dagmatte än på ett hunddagis, det drar upp priset. Det är också sannolikt att en dagmatte är mer flexibel än ett hunddagis, det drar också upp priset.
Dock tycker jag att oavsett ovan fördelar, så bör en dagmatte/hunddagis som betalar alla skatter kosta mer än en som inte gör det. Om dagispriset i närområdet ligger på 2 tkr bör du alltså ligga lägre. Hade jag varit du, så hade jag velat ha 1500 kr/mån.

Jag betalade 200 för heldag (06-16) och 100 för halvdag (13-17), vilket trots att det bara var ett par gånger i veckan gjorde att jag betalade ca 2000 / månad.

Av alla jag har pratat med så är jag den som har betalat mest, men jag gjorde det av två anledningar:
1 - det är vad ett hunddagis hade kostat och jag ser ingen anledning till att en privat passare ska kosta mindre.
2 - Jag hade två hundar då, varav en inte kan vara ensam alls. Ingen av dem fungerar med barn och jag har arbetstider som gör att jag måste lämna okristligt tidigt på morgonen.

Jag kommer att betala samma summa nästa gång trots att jag bara har en hund nu, men eftersom hundvakten inte ens kan gå och handla när min hund är där så tycker jag inte att det är "dyrt".

Jag har haft hundar mer eller mindre hela mitt liv, men är just nu hundlös och ska träffa en familj i morgon vars hund jag förhoppningsvis ska passa.
Det kommer främst innebära heldagar (ca 10 h) med hunden hemma hos mig, men enstaka tillfällen då jag kommer åka hem till hunden och enbart rasta den några timmar.

Hunden är ung, det är en krävande medelstor ras och verkar, via samtal, i bästa fall ha ytterst grundläggande vardagslydnad.

Vad bör jag förvänta mig i "lön"? Jag gör det här främst för att jag saknar hundar, samtidigt som mina veckor blir ganska uppbundna. Är det skäligt med 1000 kr/månad? Det skulle bli 20 dagars passning där ca 5 av gångerna endast innefattar 2 h rastning hemma hos hunden.

De dagar hunden är hos mig kommer den aktiveras med ordentliga promenader och joggingturer, förhoppningsvis lek med andra hundar och vad nu familjen tycker är ok att jag engagerar hunden i. Den kommer alltså inte bara "förvaras" här tills ägarna hämtar den efter jobbet.
Däremot kommer den bli lämnad ensam 2-3 h mitt på dagen vid enstaka tillfällen varje månad (vilket är en förutsättning för att den ska kunna vara hemma hos mig och det är redan diskuterat med ägarna).

Det du erbjuder låter toppen, både hundvakt och dessutom mycket motionering.
Jag tycker hundra kronor om dagen är lagom, och det är vad de flesta tar vad jag märkt.
Dock skulle du egentligen kunna ta mera för en mer krävande hund och du dessutom erbjuder väldigt mycket aktivering.
Jag är dagmatte åt några småhundar ibland och får 100 kr om dagen/hund.
Vi går ofta långpromenader i skogen, men det är liksom inget varken hundarna eller ägarna kräver.

Men å andra sidan, gör du det främst för att du vill låna hund skulle du ju lika gärna kunna ha den gratis.=P

Hunddagis är ju oftast bara förvaring, det skulle jag aldrig betala för, för att ha hunden i bur, då skulle mina hundar må bättre hemma hela dagarna.

Hoppas det! Det är väldigt härligt att få "låna" en hund, jag fattade inte hur mycket jag saknade att umgås med hund förrän jag blev dagmatte och upptäckte att jag konstant går med ett stort fånigt leende när vi är på promenad. :D

Måste bara säga att jag blir väldigt glad av att se såna här inlägg :D Det gör att det inte känns lika läskigt att tänka på att mina damer kanske kommer behöva dagmatte i framtiden. Det är ju så lätt att vara orolig för att dagmatten inte ska ta hand om hunden på ett bra sätt ändå..

:D Du får hitta någon som är som jag och TS, en hundlös hundmänniska. Min plan är att skaffa hund så snart jag har ekonomi till det (inköpspris, klubb- och kursavgifter samt en lagom buffert) så tills vidare känns det lyxigt att ha få ha en trevlig hund på deltid. Vi ser säkert roliga ut när vi kommer gåendes på stan, jag med ett leende som nästan går hela vägen runt skallen och hunden med en leksak i munnen (hon älskar att bära), lika skitglad som jag!

Men å andra sidan, gör du det främst för att du vill låna hund skulle du ju lika gärna kunna ha den gratis.=P

Självklart skulle jag det, och som jag skrev högre upp i tråden så hade jag inte krävt något om det inte var så att det ändå innebär passning upp till 50 h/v och då varje vardag. Mitt liv blir helt enkelt så pass uppbundet till hunden, samtidigt som ägarna får väldigt mycket frihet, att jag faktiskt anser att någon slags ersättning borde vara ok. :)

Till alla andra: Det gick jättebra med hunden! Ägarna verkar väldigt sympatiska och hunden har ett trevligt grundtemperament så i helgen ska vi träffas igen och planera upp ett lära-känna-schema så att övergången ska gå smidigt.

Tack så jättemycket för alla svar! :bow:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 201
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka