• Trav
  • Trådstartare Trådstartare misscocacola
  • Startdatum Startdatum
Sv: blistring

När jag jobbade i USA (svensk tränare) blistrades alla hästar varje lördag med cedaroil
Fyraårsmärrarna hela framstället (knä, kota och hovled) och tvååringarna hela framställ inklusive tilväxtzonerna på baksida knä. hingsten blistrades dessutom kotor och haser bak en gång i veckan. Ofta hann inte den gamla reaktionen gå ner riktigt innan det var dags att klippa och lägga på nytt..
Hingsten var konstant sårig (!) och allihop gick konstant med furazonebandage mellan blistringarna.

Klart att det hjälper (iallafall på många sk "lättare" åkommor) med blistring men jag känner personligen att det var överdrivet. Efter att ha lyckats blistra min egen fot av misstag tror jag knappt att jag skulle våga lägga på nåt liknande igen. särskilt med tanke på att det inte har läkt än efter över en månad..

MVH / Kajsa med blisterborste i en handen och klippmaskin med medicinskt blad i den andra

det minns jag från tiden hos takter. fast då använde vi inte cedar utan workalin. men varje lördag skulle det vara nyklippt annars fick man skäll fast min secondtrainer var så snäll så då jag glömt var det som bara "kom ihåg till nsta gång" har börjat raka själv ibland då man ska blistra nån hemma. fast inte så bra på starthstar för då ser dom ju nysprutade ut...

i klippte upp över knä / has med ett något längre blad ( fortfarande mycket kort dock) och med det superkorta precis på punkterna (babyrumpa)
Vi klippte dem aldrig senare än en vecka innan start (startade oftast fredag eller lördag och inte så ofta då det var i uppstarten av säsongen) och på en vecka hann det växa ut hyfsat iaf..
De var för övrigt klippta över hela kroppen, ingen större skillnad med andra ord..

MVH / Kajsa konstant täckt av hästhår

Blistring är nog inget jag skulle rekomendera att läsa mig till i någon bok. Ta hjälp av de som svarat här, som verkar ha mkt både bra och dålig erfarenhet av blister... sug åt dig och lär dig.
Blister är verkligen inget man leker med, det kan bli hur tokigt som helst.

Fast jag vet ju inte vad ska fråga därför skulle ja vilja läsa om det för att sen kunna ställa frågor.

*kl*
Mina erfarenheter av blister;

Stall 1: Hästarna "blistrades" med jodblister sånt där 3 dagars, eller speedway efter jobb. Om dom svullnade i benen på natten så lindades dom över annars inga lindor. Knän, kotor, hovleder, haser, 30 sek på varje ställe skulle det gnuggas med den där j-la borsten. "Annars gick det inte in i huden!" :crazy: :smirk: Kan säga att jag aldrig lydde den ordern.
Vissa hästar hatade det och stod inte stilla för fem öre..
En del hästar blistrades med Cedar oil på bakknäna vid behov.

Stall 2: Hästarna blistrades aldrig.. en gång la jag på speedway på framkotorna på en häst efter ett jobb när tränaren sa till, annars aldrig. Är enda stallet jag varit i där det var mkt noga med fram och avskrittning.

Stall 3: Vissa hästar blistrades med speedway efter jobb på dom ställen det behövdes, men det var långt ifrån alla. Där var det mer noga med att linda hästarna.

Stall 4: Hästarnas blistrades med Cedar oil hela tiden, bara för att. Rejält. Utom innan start då använde jag speedway pga karensen men sen var det bara att blistra på med cedar igen. Den här gick det sämst för av alla jag varit hos.

Jag har inte använt starkare blister än cedar oil, har haft det på min en gång. Jag använder helst speedway som jag inte tycker är ett blister egentligen.

lägg in en bild på speedway för de har jag aldrig sett nån gång o ja hittar inget på nätet, hittar bara en massa sidor om just sportgrenen speedway...

Dimetylsulfoxid, ofta förkortat DMSO. Ett lösningsmedel.

det är bara att du går in på börjes eller nåt sånt eller vilken affär som helst.. jag skulle kunna tro att i stort sett alla hästaffärer säljre speedway :cool:

på b.s hemsida fanns de inte, men ja får väl kolla nästa gång ja kommer dit. Jobbar ju natten nu så de e aldrig öppet när ja kör dit eller hem..

lägg in en bild på speedway för de har jag aldrig sett nån gång o ja hittar inget på nätet, hittar bara en massa sidor om just sportgrenen speedway...

speedway.jpg

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
309
Senast: Unafraid
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Kamomilla
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 276
Ridning Hej:) Jag undra hur man gör en bra halvhalt. Har inte riktigt fattat hur man gör. Tack på förhand:bow:
Svar
5
· Visningar
552
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix