Sv: blistring
Va det gäller blistring är det nästan lika många åsikter som människor som håller på med trav.
Själv blistrar jag mindre idag än förr. Sitter hältan i leden är det i det närmaste värdelös att blistra enligt min mening, då gör det ingen större nytta.
Hältor som man kan misstänka att en inflammation ligger bakom kan dock en blistring göra susen, eller kanske bara för att fräscha upp lite trötta kotor och hovleder genom att tillföra lite extra blodcirkulation.
Tanken bakom själva blistringen är att skapa en inflammation någonstans och därigenom snabba på läkningen av en befintlig inflammation (exempelvis en galla), eller för att man hoppas att den nya ska "ta med sig" en gammal kroniska inflammation vid läkningen av den inflammation man själv skapar (något som jag märkt fungerar ganska bra på inflammerade gaffelband, där det är extremt dåligt med blodcirkulation)
Veterinärexpertisen av idag verkar inte tro på blistring som metod att bota hältor, och jag håller nog med dem till viss mån, men rätt använt och till rätt "grej", och om man förstår hur det är tänkt att fungera så kan blistringen vara en fungerande metod.
Det kan dock bli helt fel och då är det inget annat än kvalificerat djurplågeri.