• Trav
  • Trådstartare Trådstartare misscocacola
  • Startdatum Startdatum
M

misscocacola

nu undrar ja om ni blistrar era hästar å om ni nu gör de hur ofta gör ni de?? :smirk:

Sv: blistring

Jag gjorde dte en gång på ena min hästs ben för att kotan hade hoppat snett ( eller något sånt, vetrinär sa iallafall att jag skulle göra så )

Väldigt länge sedan nu.. brukar inte gå "så långt"
Men en del kallar ju Speedway för blister... Inte jag.
Utan blistring är ju själva reaktionen.

Hmm...med risk för att få ALLA på mig nu :angel: men jag har använt och använder olika sorters blister vid behov och kommer att fortsätta med det oavsett vad folk tycker och tänker. Nu vill jag betona att jag kladdar inte på hur som helst utan endast där jag vet att hästen har en reaktion. Ibland måste man till vet för att få en reaktion åtgärdad men många gånger blir det nog så bra med lite blister. Oftast då reaktionen sitter i ligament eller andra mjukdelar och inte i själva leden tycker jag attb hästen blir bättre med en väl avvägd dos "blister" (alltså inte Speedway eller liknande). Men det är absolut inget en okunnig ska pyssla med.

Jag blistrar efter behov.Tex om hästen visar en halvgradig hälta och veterinärn ej vill behandla för att hästen visar "för lite" hälta. Blistrar då med cederolja och i d fallet så skrittar hästen i 14 dgr.
Är dock väldigt försiktig! Blistrar jag kotorna stryker jag på ceder endast på utsida/insida,kanske gnuggar lite lätt.Aldrig bandage när jag användt cedar. Om jag inte fått någon reaktion dagen efter så stryker jag på lite till :) Jag gör hellre det 2 dgr efter varann för att se hur hästen reagerar än att man blistrar "för hårt" på en gång och kotorna är tjocka som apelsiner dagen efter :crazy:

Sedan brukar jag stryka på ett lager helosansalva, hindrar huden från att "spricka" .
Speedway brukar jag använda rätt ofta,brukar köra en "3 dagars kur".SW brukar jag tom använda på mej själv:angel: när jag får känningar i foten (vrickade foten i vintras)

Senast ändrad av en moderator:

Vi andvände alltid bommuls bandage vid cedar oil.

Hade sälland stora reaktioner på så sätt eftersom det är när cedar kommer i kontakt med funt som bet blir "sned-resultat" och fukt är det ofta i boxen om dom ligger ner eller på ett eller annat sätt leker lite m vatten hink/koppen...

Ja d har du juh rätt i :idea: Inte kul me vatten om man användt cedar:eek:
Men d borde juh ändå bli större reaktion om man bandagerar?
Jag minns att jag bandagera en häst som jag skulle släppa ut i hagen(bandage för att d var lite blött ute)När jag tog in honom hade det blivit MER blistringseffekt(bandaget var torrt.)Då var det ngn som sa att bandaget "gnuggas" mot huden vilket leder till att man ökar "blistringseffekten"
Hoppas du förstår vad jag menar :)

Det stämmer... MEN om du har 1-2cm ren bomull och lindar aaaningen lösare än stallbandage brukar det bli bäst resultat för mig iaf:)

KL

Lånar tråden lite ang. detta med blistring. Jag har jobbat i ett travstall ett tag nu där dom använde sig ganska mycket av "blistring". Själva har vi aldrig använt det på våra hästar för vi helt enkelt inte har sett det som nödvändigt.

Frågan jag har är i alla fall; Dom borstade in speedway, la sedan plastfolié + padd och linda utanpå 1 gång i veckan. Efter ha läst några trådar här nu om speedway undrar jag om detta är så stärkande och bra som dom påstår? Känns som det blir väldigt skarpt med plast och allt?

speewday är ett liniment man bostar in. finns med och utan karens. vissa kallar det att blistra även om det inte är det. men vi kan ju kalla det lättblister :) anvnder det själv flitigt.

När jag har använt speedway på tex benhinnor, så har jag lagt bomull först, sen plastfolie och utanpå det en fleecelinda. Det har inte gett några starka rektioner eller gjort att hästen tagit skada på nåt sätt. Däremot skulle jag aldrig göra så med cedar oil eller något annat starkare än Speedway.....
Med Cedar Oil har jag fått bra tillräckliga resultat utan att ha påbomull/plast/linda.

Va det gäller blistring är det nästan lika många åsikter som människor som håller på med trav.

Själv blistrar jag mindre idag än förr. Sitter hältan i leden är det i det närmaste värdelös att blistra enligt min mening, då gör det ingen större nytta.

Hältor som man kan misstänka att en inflammation ligger bakom kan dock en blistring göra susen, eller kanske bara för att fräscha upp lite trötta kotor och hovleder genom att tillföra lite extra blodcirkulation.

Tanken bakom själva blistringen är att skapa en inflammation någonstans och därigenom snabba på läkningen av en befintlig inflammation (exempelvis en galla), eller för att man hoppas att den nya ska "ta med sig" en gammal kroniska inflammation vid läkningen av den inflammation man själv skapar (något som jag märkt fungerar ganska bra på inflammerade gaffelband, där det är extremt dåligt med blodcirkulation)

Veterinärexpertisen av idag verkar inte tro på blistring som metod att bota hältor, och jag håller nog med dem till viss mån, men rätt använt och till rätt "grej", och om man förstår hur det är tänkt att fungera så kan blistringen vara en fungerande metod.

Det kan dock bli helt fel och då är det inget annat än kvalificerat djurplågeri.

Jag har aldrif hållt med blistring mer än med lite löksoppa nån gång (kikade mest på när nån annan gjorde de).

Hur ser man att blistret gjort nån verka? Är det när huden blivit lite fnasig?

Finns de nån bra sida eller nåt (bok?) där man kan läsa om blister o då framför allt på travhästar?!
SKulle vilja lära mig lite.

Mvh tina

Har andvänt fransk någon gång när jag jobbat i travstall.. Annars blir det bara typ cedar elller något snällt blister tup speedway med karens.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
309
Senast: Unafraid
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Kamomilla
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 276
Ridning Hej:) Jag undra hur man gör en bra halvhalt. Har inte riktigt fattat hur man gör. Tack på förhand:bow:
Svar
5
· Visningar
552
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix